Broeden 2015

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

pootkleur

Bericht door hidde » 12-04-2015 22:49

Als je steeds sorteerd op gele staarten haal je het zwarte pigment eruit,
de pootkleur is de spiegel van de grondkleur.
het is net als bij geelwitpel,naarmate die zuiverder worden verdwijnt zoming en pootkleur.
en hoe haal je dat terug?
Juist door goudpel in te kruisen.
De rode leghorn wordt door geel (poten)gedragen
Zonder zwart en Ey wordt de grondkleur weer geel.
Gewoon vasthouden aan een zwarte staart.
U,s worden toch bij toeval gefokt.
En wij willen toch rood? :twisted:
Afbeelding

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 13-04-2015 20:55

Harm wat jij zegt had ik ook eerder verwacht dat mijn 2 de ronde meer geel in de poot kleur kan voorkomen.
Dit door de afkomst van de gebruikte haan.
Het is nog te vroeg om dat definitief te zeggen maar dat lijkt nog niet zo.

Wat Hidde zegt over de staart kleur en de pootkleur kan ik niks over zeggen, ik heb daar geen verstand van.
Wat ik hier heb lopen ondersteund echter Hidde zijn mening niet, de poot kleur van de haan is goed en de staartkleur toch echt geel.

Wel denk ik dat ik weer een stap verder ben deze ronde maar het is nog veel te vroeg om daar zeker van te zijn.
Elke stap kan gevolgen hebben die ik nu nog niet kan voorzien.
En misschien blijkt deze ronde wel dat Hidde gelijk heeft.

Rood en ook geel zal altijd een punt van discussie blijven van wat is nu de juiste kleur.
Wel is bij een aantal mensen de kleur rood nooit donker genoeg.

De dieren inscannen en in een kleur code aan geven wat de juiste kleur is
maakt aan discussies over de kleur een eind.
Wel moeten de scanners aan voor af gestelde eisen voldoen, anders is het toch weer muizen.
Lijkt mij dat we daar maar niet naar toe moeten, wat discussie houd de zaak levendig

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 14-04-2015 20:04

eala Geart,

Wer is dyn fototastel. :idea:
Harm seit do hast knappe pyken,lit datris sjen.
Ljochte poaten wol noch wolris donkerder wurde,foaral by koekoeksfearigen.
Mear festlizze, oer tsien ier bist alles wer forgetten en sist misskien wol yn in resthus.
Wy yn de butenwrald binne wol nijsgjirrig.
En dat digitale guod as ald KPN moast do der wol ferstan fan ha :oops:

Groetnis
Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 16-04-2015 13:19

Je hebt wel gelijk Hidde maar een foto maken vind ik al lastig en het te plaatsen ook.
Ik zal zien wat ik nog kan regelen.
De kuiken kleur is wel weg nu maar als ik nog een groepje uit broed dan maar proberen.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 27-05-2015 10:27

laatste groep kuikens RKK zijn nu hier, met dank aan Joop.
Kuiken kleur over het algemeen goed maar toch een paar wat mindere.
Fok hennen zijn op type bij elkaar geplaatst en niet echt op kleur.
Kuiken kleur zegt echter niks over de uiteindelijke kleur, het is een handvat dat we op de goede weg zijn.
Resultaten tot zover vallen met name voor de hennen nog tegen, misschien iets te hoge verwachtingen gehad.
Hanen lijkt veel beter dit jaar,waarschijnlijk heb ik zelfs een keuze mogelijkheid waar ik mee verder kan, meerdere mogelijkheden lijken er te ontstaan.

Voor Joop en Harm nog het volgende er zijn wat problemen met de nieuwe website, bij het plaatsen van de content word hij erg traag.
AJ overlegt met de ontwerpers wat er aan te doen is voor hun of ons.
We hebben foto's nodig hoe meer hoe beter dan is er keuze, wel moet de kwaliteit goed zijn

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 04-06-2015 12:41

De kuikendonsjes van dit jaar. Komen uit de combinaties van de haan die op de show stond met een super getekende hen van Geart. Inmiddels zijn ze al wat verder en dat ziet er beter dan ooit uit.

Afbeelding

Afbeelding

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 04-06-2015 14:27

Harm lijkt erg goed

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 07-06-2015 15:29

As ik myn eigen reabunte hjirneist liz lykje se wol forrekte giel,maris sjen
wat as der fan komt.Der stiet tsjinoer dat it guod no aerdich egael fan kleur is.

Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 24-06-2015 12:08

De eerste RKK hanen gaan nu langzaam hun echte kleur krijgen en ik ben er blij mee.

De stelling RKK is gelijk aan zwart koekoek maar waar zwart staat moet je rood invullen komt dichterbij.
Zwarte staart is bij mij geen uitgangspunt meer, ik durf het wel aan te stellen dat het niet nodig is, de toekomst zal dat uitwijzen.
Wel zul je de mogelijke fouten anders moeten omschrijven als bij zwart koekoek, rood is erfelijk gezien anders als zwart.
Als voor koekoek de zelfde regel geld als voor gepelde friezen, zullen eerst de hanen op kleur gebracht moeten worden wil je de hen op kleur krijgen.

Het lijkt er dus op dat ik weer een stapje vooruit ben gegaan vooral voor de hanen.
Kleine stapjes maar wel vooruit naar waar we heen willen.

christiaan
Berichten: 13
Lid geworden op: 15-08-2015 13:16

Roodkoekoek in de zuidwesthoek.

Bericht door christiaan » 16-08-2015 13:05

Hier even een foto voor Harm. Dit zijn een aantal van de kuikens die uit jou eieren zijn gekomen. Ik hou je wel even op de hoogte over hoe ze zich ontwikkelen.

Plaats reactie