Bitgummer bielden

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 17-07-2014 12:24

Joop verwoord het heel mooi, visueel geeft de kipcalculator(http://home.kpn.nl/h.meijers69/kruisingNL.html) het zo aan:
Afbeelding Afbeelding

Door het toevoegen van Co aan kip 1 krijg je kip 2. Daarbij verdringt Co wel veel zwart, en met selectie misschien zelfs alles wel, maar dat is in onze situatie nog niet te verwachten.

E^R van de koekoek speelt al een paar jaar geen rol meer in de rkk, e^bc wel maar dat is zo langzamerhand weg gefokt en omgezet in E^Wh waarop de rode staart beter te realiseren is. De hen op de foto moet vrijwel zeker E^Wh/e^bc zijn, Roodbont in de genen is eigenlijk uitgesloten, kan je ook wel zien aan het feit dat de witte vlekken halverwege de veer zitten met rood aan het begin en einde van de veer wat niet logisch zou zijn bij bont.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

genen

Bericht door Joop » 21-07-2014 19:52

Het verschil tussen de Bitgummer en Bontebokster hennen is volgens mij kleiner dan jullie denken. Ook bij Geart lopen hennen die daar heel dicht bij in de buurt komen.
Met een punettdiagram is te beredeneren welke mogelijk uitkomsten een fokstel kan opleveren. Het moeilijke daarvan is vast te stellen welke genencombinaties er in onze foktomen zitten.
Volgens mij is dat B(arring),
Co(lumbia), daar twijfel ik nog over
EWh ( Tarwe), Op tuinvee.nl staat dat de tarwe basis lichte en egale kuikens geeft, Zwart is bij een tarwebasis makkelijker weg te fokken dan bij een andere basis. Dat geeft perspectief voor de zwarte staarten.
Mah(onie) voor de rode kleur
en mogelijk ook nog autosomaal rood
Zijn er nog factoren die hier bij moeten?

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 23-07-2014 13:37

Ben het met je eens dat de kwaliteit in Bontebok heel best is dit jaar! Ook de strijd om de titel bij de zilverpellen volg ik met belangstelling dit jaar want er loopt overal kwaliteit.

Het puntettdiagram wordt vrij uitgebreid denk ik. Naast de genoemde factoren zit je ook nog met Pg en Db, de genen dit in combinatie pelling maken. Db is daarbij te vergelijken met Co en best wel nuttig.
Ook denk ik dat er nog wel eens een paar zwartmakers achter kunnen zijn gebleven als ml(melanotic), dit nog uit de koekoek. Ook heb je wel eens genoemd dat Di wel eens de oorzaak van de witte vlekken en soms lichte kleur kan zijn.
autosomaal rood zit er ook zeker weten in, dit zit eigenlijk altijd in de rode dieren.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 23-07-2014 19:00

Ik ben meer dan tevreden vooral de dames,we zijn er nog niet maar zitten nu wel erg dicht tegen ons einddoel aan.
Als je mijn top hennetje neemt, zou zij nog iets egaler kunnen, kammetje wat mooier maar dat is niks anders als dat ik met mijn zilverpellen tegen kom.
Een topper heb je maar zo niet dat moeten we niet vergeten.

IK heb dit jaar voor het eerst knappe rood koekoek hennetjes over waar ik niet mee kan fokken, mocht 1 van jullie daar wat van willen hebben dan zijn ze er.

De hanen blijft een punt van zorg bij mij, steeds eigenlijk net niet, maar dat komt met de laatste ronde kuikens vast goed.
Ik heb wel hanen waar ik mee verder kan dus kan ik in ieder geval weer vooruit volgend jaar.
Technisch kan ik er niet over mee praten maar de pelling van uit de roodpel blijft ons nog wel even plagen.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

hok

Bericht door Joop » 23-07-2014 19:42

Geart,

zodra ik het laatste deel van het nieuwe hok klaar heb, hou ik me aanbevolen voor een 'overtollig'rkk hennetje.

Joop

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 23-07-2014 22:34

prima Joop, zoek maar een mooie uit.
Heb nu weer 5 hennetjes van het laatste broedsel wat ook weer goed lijkt.
Heb dus meer dan genoeg.
Zou mooi zijn als jij er een mooie stap mee kunt maken.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

reactie op gen bestanddelen rood

Bericht door hidde » 24-07-2014 11:15

Rood uit roodpel en roodbont wordt gevormd door de factoren Gr ginger
Mh mahonie
Cbchampagneblond
Di Dilution(verdunner)
Beeldbepalend is de aanwezigheid van Ey (recessief tarwe)
Zonder Ey wordt de kleur geel(zandgeel)
Een en ander is door Brumbaugh en Hollander uitgezocht in 1965

een zwarte staart is in het rode een voorwaarde anders zou er sprake zijn van geelkoekoek
ey geeft die richting naar het zwarte
ewh word onderdrukt omdat voor een friese pootkleur wordt gekozen(verborgen blauw)
Dan zit er achter dit gebeuren nog er uit de koekoek.
je moet bijna een supercomputer hebben om hieruit een punettdiagram te krijgen.
Mischien zou je universitair dit kunnen vragen.
Waar het omgaat is dat je een situatie kunt creeren waarin ml wordt beperkt
ey moet blijven om de rode kleur te houden.
Verder speelt K(langzaam groeiende bevedering) een rol in het kleuren van de staart van de roodkoekoek.
Het blijft een complexe zaak.

Hidde

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

zwarte staart

Bericht door Joop » 25-07-2014 12:12

Hidde,

Wat die zwarte staart betreft: de columbiafactor verdrijft het zwart naar de staart. Echter misschien is dominant wit (I =inhibitor of colour) een manier waarop het zwart uit de staart kan worden gefokt.
Als I in enkelvoud aanwezig is wordt zwart tegengehouden, terwijl rood wel gewoon blijft. Pas bij een dubbele I wordt ook het rood gestopt.
In theorie zouden we er dus I/i+ in moeten fokken. Weet jij of het wit in de witte Fries al of niet dominant is?

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

dominant wit

Bericht door hidde » 25-07-2014 14:19

Joop,

Het dominant wit bij de friese witte komt ook uit de leghorn
fries wit is gemaakt uit zilver(S)x geelwitpel(Ig)

Na de 2e werldoorlog zijn de geelwitpel in gr.Lankum in franeker "opnieuw gemaakt"met witte leghorn en goudpel.
Als ze uit goudblauw gemaakt worden (vuilwitgoud) verlies je tekening.
Het is geen gezicht zon vieze kleur.

De ervaring van Fokkers is dat het huidige friese wit niet geheel dominant is.
fokker Bijlsma heeft op een gegeven moment koekoek er door gehaald op advies van Sikke; kreeg toen gevlekte witte dieren.
fokker Hofstra gebruikte een haan van mij met een zilverblauwe achtergrond.
met het natoom verkreeg hij goede kwaliteit witte dieren.
Ik heb er even over nagedacht,maar als je nou eens vuilwit in de roodkoekoek haalt.
Vuilwit is zuiver blauw en verdunt ML.
Verdunnen is ook verdikken roep ik al vaker.
Bij de fok van goudblauw verkreeg ik ook roodpel in een klein percentage.
deze sorteerde ik altijd weg, omdat het mij om de goudblauwpel ging.
wat als????

Ik ben geen voorstander van wit,net als bij zwart zitten er residuen achter die door de partiele dominantie niet zichtbaar zijn.
Met geel fries zou je het ook kunnen doen,maar daarin zit zeker Co(uit de lakenvelder),maar ook uit de gebruikte geelwitpel Ig.

Uit de gele hoenders met de halfzwarte staarten komen de beste gele staarten van de gele fries met ey erbij Rood.

je zou los van de nu gemaakte stam 1 op 1 een proefstam kunnen opzetten.
volgens mij heeft Harm dat al gedaan,omdat ik bij de show in sneek op zijn gele haan een stukje roodkoekoek herkende op de vleugeltekening.

Eigenlijk zouden de fokkers dat beter moeten documenteren
Ik vindt dat er te weinig wordt uitgewisseld.
ik zou Anne Visser en Cees de Boer(staartloos of niet) en Bokke Span willen uitnodigen om hun ervaringen eens te delen .
Ik weet dat deze heren ook andere dan de erkende kleuren fokken.

Hidde Frankena

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 25-07-2014 15:12

ey of Ewh is als ik mij niet vergis ergens in 2003(staat mij bij van Ling nog wat) ontkracht. Daar werd er gesteld dat Ewh zich in combinatie met andere genen(zoals ml) soms dominant en soms recessief gedraagt. Ook werd er gesteld dat het de theoretische Ewh en ey indentiek waren van aminostructuur. Ewh is wel complexer dan de gemiddelde basis bleek wel.
Conclusie is wel dat het voor de rkk en ook andere berekeningen of beredeneringen niets uit maakt naar de mening van veel experts.

Rood is volgens mij, gebaseerd op de theorie van de laatste jaren, zie de stukken van Sigrid en Henk Meijer bijv die goed gefundeerd zijn, gewoon goud( E allel, plus goud(s+)) met Mh. We moeten het ook niet moeilijker maken dan het is.
Er speelt wel een verdunner op de achtergrond maar dat is het meest aannemelijk Di of ig(inhibitor of gold, uit een vroegere kruising van roodpel met citroenpel). De theorie komt dan ook helemaal uit, dat heb ik hier in de Veenhoop en nu ook in Bontebok/Langsweachen wel gezien. Dat de kleur goed mogelijk is wordt nu ook met aantallen onderbouwd.

Zwart weg fokken met blauw/vuilwit vind ik geen eens een heel raar idee, I/i+ zou ik ze niet willen maken want dan krijg je een kleur met veel uitval door het fokonzuivere alla de blauwen. Roodblauwpellen lopen ook al bij Cees trouwens.

Zandgeel met rood werk trouwens ook niet, daar komen weer slechte zandgelen uit met hier en daar een lichtrood veertje in de bef heb ik ervaren. De haan in Sneek was zo zandgeel als het maar kan, en met 100% zekerheid. Met opzet had ik de combi met rood ruim 2 maanden eerder gemaakt met andere fokkoppels waardoor elke vorm van vermenging uitgesloten zou zijn.

Een zwarte staart in het rode is niet nodig, zo bewijzen de rode wyandottekrielen al een paar jaar. Om ze intensrood te krijgen lijkt het nog wel handig te zijn. Met K heb je wel de keutel by it skytein om de goede staarttekening te krijgen. Dat is lastig bij de Friese met snelle groei en ruime staart. Op een wyandotte of plymouth rock heb je veel sneller een goede staart zitten.

Complex maar o zo mooi en uitdagend. Met Cees heb ik het er al een paar keer over gehad net als Bokko, beide inderdaad mannen die wel wat durven. Een van de routes om naar Rome te komen, met de nadruk op éen.

Plaats reactie