Bitgummer bielden

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bitgummer bielden

Bericht door Harm2 » 13-07-2014 22:57

Hierbij de mooie plaatjes, de mooie rkk hen blijft een dier waar ik nog stil van ben. Geweldig!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 14-07-2014 12:40

We weten nu dat het echt kan, een compleet egaal getekend roodkoekoek hen.
Wat mij vooral op valt is de kleur van de hals niet verschilt met de rest, daar zitten bij mij nog de problemen.
We zijn er bijna heren, we hebben de te volgen lijn wel te pakken.
Nu nog een bij passende haan en het overtreft mijn verwachtingen.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

10 jaar

Bericht door Joop » 14-07-2014 20:04

Na 10 jaar lijkt het nu dan toch te lukken. Het begin is er, nu de fok resultaten 'genetisch' vastleggen en uitbouwen.
Wat me vooral opvalt, is de veelheid aan kleuren en allemaal even mooi.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 14-07-2014 22:16

Ik heb ook al gedacht zal ik een foto met al die verschillende kleuren Friese op de fhc site zetten en er een prijsvraag van maken. Geweldig gezicht!

De mogelijkheden worden meer en meer duidelijk. Naast het feit dat de hen van Tjisse prachtig is krijg ik er ook vragen bij. Waarom heeft de haan bij Tjisse en die bij mij, die ook bij Geart vandaan komt, zoveel beter gefokt dan de erg mooie haan bij Geart? Ik vermoed het sterker aanwezig zijn van het columbia gen wat het zwart beter weg drukt. Ook zit ik mij af te vragen of ik de haan van Geart of zijn zonen/kleinzonen nog eens moet gebruiken aangezien er uit die lijn toch erg mooie dieren komen.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 15-07-2014 11:50

Harm daar denk ik ook steeds aan, hoe kan dat ?
Ik hoop dat jullie daar een antwoord op vinden.
Ik begrijp daar namelijk niks van, maar dat een haan invloed heeft staat nu wel vast, als we weten waarom zou wel helpen.
De haan bij mijn broer was daar ook familie van en dat resultaat was ook prima.
Ik heb deze hen in het stadium van de eerste veren gezien en daar had hij dezelfde tekening als dat je nu ook wel bij de hanen ziet, echt al koekoek tekening.
Harm om die reden wou ik de hen op de vader terug zetten, dan versterk je die dingen.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 15-07-2014 13:16

De vleugeltekening van de haan kan het ons wel wat vertellen, dat zwarte streepje in de buitenvaan van de grote slagpennen is er bijvoorbeeld een teken van dat columbia goed zn best doet. Ik kan me herinneren dat jouw mooie oude haan dat eigenlijk niet had terwijl dat die bij Tjisse dat wel had.

Je hebt gelijk dat met het terugkruisen aan de vader punten worden vastgelegd maar ook de negatieve punten zoals het type. Het broertje was ook al een stap vooruit en beter van type. Ook daarmee teel je in en leg je dingen vast.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 15-07-2014 14:35

Harm wat is het effect van columbia

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

mooie roodkoekoekhen

Bericht door hidde » 15-07-2014 16:26

Geart/Harm.


Kan het zijn dat de tweeslachtigheid van de getoonde hen haar het mooie kleed geeft?
Ze is spoordragend en heeft ook nog blauwe benen.
Elk voordeel heeft zijn nadeel zei de voetballer.
Blauwe benen komen ook voor bij de normale kleur koekoek.
De gele banding is ook vrij breed kan mogelijkerwijze roodbont een meespelende factor zijn?
verder vertoont het dier noch veel zwart ook in de vleugelpennen.
co speelt geen drukkende rol immers ze heeft nog een zwarte staart.
Het zal nog moeilijk worden om Er uit de koekoek met Ebc(roodpel) te vermengen zonder een zwarte staart.

groeten,

Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 15-07-2014 17:46

nee Hidde dat is zeker niet zo, misschien zijn de fotos niet erg duidelijk maar de pootkleur is vleeskleurig.
Wat jij voor sporen aanziet zijn tyribs.
Wat betreft zwart daar heb je wel een punt, waarschijnlijk hoort dat bij het rood.
Doel is om dat op de achter grond te krijgen.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

CO

Bericht door Joop » 15-07-2014 21:37

De columbia factor drukt zwart naar de buitenste delen van de kip. Bijvoorbeeld zwartgezoomde veren en zwarte staarten. Dit dominante gen kan er ook de oorzaak van zijn dat rood veranderd in oranje en als het gen dubbel aanwezig wordt de kleur nog lichter.
Kuikens met de CO factor hebben vaak zwarte stippen op de kop.

Plaats reactie