Bitgummer bielden

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

reactie op foto,s

Bericht door hidde » 26-07-2014 09:33

Harm,

De getoonde semi zwarte hen vertoond een enkele zooming een gevolg van Co
ml gaat hierover pg heen en is zelf sterker dan Co die het zwart hoort te verdringen naar de staart.
De mh kleur is nog steeds zichtbaar
Met blauw verdun je het zwarte ml en met zuiverblauw(lees vuilwit) hou je goudkleur over.
In de nafok zou je uit deze combinatie de rode kleur uit de meiose over kunnen houden.
Je zou in de nafok ook de zwarte spatten terugvinden omdat je de kleur koppelt aan de rode kleur,maar na selectie zouden die na een aantal jaren kunnen verdwijnen.
De banding van het roodkoekoekdier op de foto vind ik nog steeds erg grof als ik ze vergelijk met mijn eigen koekoekdieren,maar misschien zal de toekomst daar vooruitgang in vinden.
De zwarte hennen worden er steeds uitgesorteerd omdat je ideaal ligt bij het koekoegetekende dier,maar dit dier kan evenzogoed erg waardevol zijn voor de fok
de roodbonte dieren zijn erg licht ,de zon? of de belichting?

Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 26-07-2014 10:42

Hidde de koekoek tekening komt van jouw koekoek dieren die Joop van je heeft over genomen.
Harm heeft nog een eigen slag met zijn koekoek gedaan maar dat zit hier niet in.
We hebben mede daar door er een uitstekend type in zitten wat ook uit de zwart koekoek weg komt.
Over zwart koekoek zijn ook de meningen erg verdeelt en dat komt mede door de standaard die nog al wat ruimte geeft voor eigen uitleg.
Verder moet jij weten met jouw fokkers achter grond dat rood iets anders reageert als zwart.
In principe zou koekoek op elke kleur moeten kunnen maar dat wil niet zeggen dat het overal even gemakkelijk gaat.
Als je alle factoren los in een potje hebt dan kun je het gemakkelijk op de juiste kleur mengen, helaas,hier boven geven jullie al aan dat er veel bij mengingen zijn.
We streven met zijn allen de perfectie na maar soms, meestal, valt dat niet mee.
Ik beleef er erg veel plezier aan om RKK terug te fokken.
De uitleg die jullie boven geven over alle factoren is mij te moeilijk.
Ik ga op mijn gevoel af met wel een luisterend oor naar de techneuten boven.
Hidde nog even een spreukje:

Het hebben van de zaak is het einde van het vermaak.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 26-07-2014 13:01

Geart,

Er zijn er soms erg mooie,
Mar in hin is in sin en gjin gewin.
Uit een treurige reet komt nooit in vrolijke scheet.

De koekoek,die ik nu heb zijn niet verwant aan die van Joop.
Ik zag ze en was verkocht en heb er inmiddels kuikens van waarbij een tweetal prachtig getekende hennen en een haan met een pracht kam.
De oude haan is boos op zijn nieuwe baas en dat zal hem de kop nog weleens kosten.
De hoofdhen hier heeft haar zorgen al geuiterd en ja het eigen laag is ook belangrijk niet dan? (bokwerds)
ik heb nog een stuk geschreven met foto,s over de k factor bij koekoekstaarttekening.
De foto,s zijn echter te groot in het bestand om te verzenden net als bij het stuk over roodbont.
Ik lees dat wel in op een stick en lever dat wel bij je in.

Jammer is wel dat door jullie inspanningen erg veel dubbel niet fokzuiver spul op marktplaats terechtkomt onder de naam roodpel.
Daarnaast zie je fokzuivere koekoek dieren in tal teruglopen dat baart me zorg,daarom heb ik de kleur teruggenomen.
Maar ja dat krijg je bezig met een nieuwe kleur,het is mij vaak verweten.

Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 26-07-2014 13:54

Zwart Koekoek is een mooie kleur maar daar zijn er volgens mij nooit erg veel fokkers van geweest.
Harm heeft ze en Joop ook, je begrijpt dat ik zal volgen.
Ik vind bijna alle kleuren wel mooi maar kan niet alles hebben.
Blauw zal ik zelf nooit aan beginnen, mooi maar te lastig en veel te veel bij producten.
Ja bezig zijn met wat nieuws daar is niet iedereen blij mee, dat recht heeft men, maar ik heb je heel leuke dingen zien doen waar menig 1 geen idee over heeft.
Het zal ook wel jouw schuld zijn dat Joop met RKK is begonnen, we zijn iets te vaak bij je geweest.
Maar ik zou het zoo weer doen, ik steek er veel van op.
We showen ze op onze club show, Gorredijk bestaat 75 jaar en wij zijn nu 10 jaar bezig.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

ey en ewh

Bericht door hidde » 26-07-2014 15:46

Harm,

Ik ben het niet met je eens dat je ey en ewh op een bultje schuift.
in de basis zijn er wel overeenkomsten maar zo zijn er wel meer genen.
ey is reccesief en wordt ook wel donker tarwe genoemd
ewh is dominant en is bij oudere dieren lichter in patroon dan de ey dieren.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat ey de aanstuurder is in de rode friese kleur
Rood is een kleur die je niet veel terugvindt bij andere rassen.
Ook in ander rassen zie je kleuren, die in een samenwerking van genenkoppels kunnen ontstaan.
Ook de pootkleur kan invloed hebben op de dermale kleuren en daarmee op het kleuren van het verenkleed.
De al bestaande geel/roodkoekoek bezitten over het algemeen gele poten en een korte staart.

Hidde

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 27-07-2014 09:51

De vermenging van rkk met koekoek of roodpel valt wel mee. 1 advertentie met een handjevol kruisingen maakt net als die ene zwaluw in het voorjaar nog geen verschil. De kwaliteit in tekening is van de kruisingdieren zoveel minder dan de vele goede koekoek of roodpellen dat die er echt niet doorheen worden gehaald bij de fokkers en dat zijn toch de mensen die de kwaliteit en zuiverheid bewaken. Het is net zo als met die zilverhalzige blauwen van een paar jaar geleden, onbekend hoe het kan maakt het onbegrepen en zorgt voor wat weerstand.

De roodbonte op de foto's zijn inderdaad wat licht, belichting maakt het nog een tikje erger. Maar deze hen op de laatste foto's vond ik erg mooi getekend waardoor ze de foto wel verdiende. Ze was te vergelijken met die lichte hen die jij, Hidde, in Sneek had zitten en een prachtige pel had.

De zwarte op de foto komt uit blauw en zwart bij Klaas vandaan. Qua kleur heb ik zelden een beter dier gezien, fluweelzwart van onder tot boven.

Geart zei het al maar koekoek gedraagt zich niet overal gelijk, kijk maar naar de parelgrijskoekoek en geelkoekoek. Selectie is de te volgen stap, als je ziet hoe we vooruitgaan dan blijkt denk ik wel dat we op de goede weg zitten en alle ingrediënten inmiddels aan boord hebben om ze te kunnen verbeteren.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 27-07-2014 13:54

Harm,

Ik bedoel de zwarte op de tweede serie foto,s.
De eerste is inderdaad mooi fluweelzwart.
In de zwarte van Klaas zit co(lakenvelder) en koekoek.
van koekoek wordt wel gezegd dat de B factor voor een part wordt gevormd door S(ook een genencombinatie die samenwerkt)
Waar ik mij altijd over verbaasd heb is dat de zwarte uit de koekoekhaan-zwartehen combinatie zulke mooie pootkleuren kenden.
Zou S uit de lakenvelder de kleurvorming versterken?
Ik heb dat ook wel gezien bij de vorming van de pootkleur uit zilverblauwXblauw
ook daar kreeg je een sterkere blauwe pootkleur
ik heb ook weer een zwarte hen zitten uit de combinatie blauwxBlauw met de goeie kleur.
mo/pi zoals op de roodbonte kleur heeft een sterke invloed op de roodvorming in roodbont.deze zou nog een iets egalere bontvorming mogen tonen.
Een rodere roodbonte heeft minder bontvorming.
Toch vind ik de roodbonte in het algemeen sterker dan vroeger.
Dat komt volgens mij ook doordat fokker Zaagsma zijn dieren sorteerde op de bontvorming in het tweede jaar.
Jonge bontere dieren sorteerde hij weg met het argument dat ze het tweede jaar te licht zouden zijn.
Keurmeesters keuren echter op de buitenkant het exterieur en houden zelden rekening met de achterliggende fokkersgedachte en de argumentatie erachter.

Toch vind ik het mooi dat er nu weer zoveel roodbonte dieren rondgaan en nog mooier van verschillende stammen

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 27-07-2014 23:19

Dat er verschil in lenzen(van de camera's zit) blijkt wel, de zwarte hen op de beide series is dezelfde! De eerste serie is gemaakt met de smartphone en de tweede met de spiegelreflexcamera. Die laatste laat ons meer zien dat we zelf kunnen waarnemen is meer dan eens het geval.

Het is een pracht dat er weer zoveel roodbonte lopen, het was dan ook onbegrijpelijk dat de kleur zo zeldzaam was geworden de laatste jaren. Dat er ook nog eens een beste pelling op kan zitten bewijzen Pieter en jij al en is het streven voor de komende jaren denk ik.

De opmerking over het keuren is een terechte waar Pieter en ik het hoofd ook wel eens over hebben gebroken. Verrekte lastig om daar een goede oplossing voor te bedenken zonder het gewenste kleurbeeld in een van de leeftijden los te laten.

Plaats reactie