Broeden 2014

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 11-06-2014 12:10

Dat gaat zeker een mooi feest worden Geart, met wat pr moet daar ook zeker mooi wat publiek op afkomen.

Wat de rkk hennen betreft zijn we afhankelijk van jouw toppers denk ik. Mijn twee mooiste rkk van de jongste koppel, waarvan ik dacht dat het hennen waren, blijken toch hanen te zijn(met kleine kammen). Van de laatste koppel heb ik 5 prachtige hanen uitgeselecteerd waar ik weinig wensen meer bij heb. Goede koppen, mooie heldere tekening en geen zwart met een rode grondkleur variërend van bruin tot donker rood. Van de hennen ring ik er maar 3 maar die mogen niet in de schaduw staan van jouw beste rkk hennen Geart. Contrast en grondkleur vallen me tegen al zal het vast nog wat beter worden.

We moeten maar een hanenkraai wedstrijd bij de show houden dus, hanen komen er genoeg! Met de weddenschappen er omheen kan de clubkas mooi gespekt worden.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 11-06-2014 15:01

Jammer Harm dat je niet hennen hebt met de kwaliteit van jouw hanen.
Het is ook best lastig dat voor elkaar te krijgen, maar met de juiste haan moet dat echt wel lukken.
Ik hoop dat Joop er een mooie hen bij heeft zitten, maar dat moeten we nog even afwachten.
De nieuw groep kuikens heeft ook weer een paar waarvan ik verwacht dat ze erg mooi zullen worden, type kan ik natuurlijk nog niks over zeggen.
Ik weet nu ongeveer hoe mijn vorige groep kuikens er uit zag en bij deze zitten mooiere denk(hoop) ik.
Als jullie in de buurt zijn kom eens langs ik hoor ook graag jullie mening.
De hanen is niet wat ik graag wil zien dit jaar, valt dan weer tegen

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 17-06-2014 14:19

De veer komt nu op de laatste groep kuikens en dit lijkt mij de beste groep te zijn voor wat betreft de kleur rood koekoek.
Zitten een paar heel interessante kuikens bij, met mogelijk RKK in de staart.
Even afwachten nog maar lijkt prima.
Harm dit is de slag met een haan bij jouw weg met mijn hennen

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 17-06-2014 16:20

Super nieuws Geart, ik kom vanavond wel even langsfietsen!

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 26-06-2014 15:27

Het lijkt de goede kant op te gaan met deze laatste groep kuikens.
In de eerste veren al een mooie koekoek tekening.
Bijna geen wit, misschien hier en daar nog een beetje.
Veel minder gele poten, in dit vroege stadium.
Grote groep bruikbare kuikens,veel minder niet echt bruikbare.
Niet alles zal een verbetering zijn maar dat hier een paar heel mooie uitkomen ben ik wel van overtuigd

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 10-07-2014 11:06

Luxe probleem.
Ik heb nu zoveel prachtige hanen deze ronde dat ik er niet meer uit kom welke zal ik nu mee verder gaan.
Ik kan selecteren op kam, maar als hij niet erg slecht is is de kleur in dit stadium ook wel erg belangrijk.
Poot kleur is ook wel in orde bij de groep die ik nu nog over heb.
Ik moet wat kwijt om over bevolking te voor komen.
Bij zilverpel weet ik wel waar ik mee verder wil, maar deze nieuwe kleur in dit stadium, heb ik nog niet een eigen idee daar over.
Type is namelijk nog niet zichtbaar, dat is straks een van de belangrijkste selectie punten samen met de kleur.
Nooit eerder heb ik zoveel (mogelijk) mooie dieren gehad, is mooi maar geeft ook nieuwe moeilijkheden al is het een prachtig luxe probleem

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 10-07-2014 13:30

Nog even geduld Geart, over een paar weken kan je de vleugelpennen ook beoordelen en zijn de borst en zadelveren ook beter zichtbaar. Daar kan je denk ik wel veel op gaan schiften, zit hier ook met het probleem en dan lijkt zich nu op deze manier op te lossen. A.s. zaterdag zal ik eea wel laten zien. Egaliteit van de kleur en tekening is ook een punt waar je naar zou kunnen kijken.

Ik zit er hier ook mee dat ik wel een aantal mooi getekende "oranje"dieren heb. Ik vermoed dat deze nog wel donkerder gaan worden met het uitveren maar dat is dus ook afwachten.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 10-07-2014 19:37

Die oranje dieren kan best nog wel goed komen, de vorige groep kuikens had ik er ook 1 en die groeit nu toch mooi rood uit.
maar er zullen ook best een aantal wat aan de lichte kant blijven, kunnen best waardevolle dieren worden als ze maar wel egaal getekend zijn over het hele lichaam.
rode hen er bij en de kleur moet terug komen op een aantal dieren.

Ik zal wel even moeten wachten nog voordat ik kan selecteren.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

goed nijs

Bericht door Joop » 11-07-2014 20:40

in protte goed nijs! by jimme.
Ik heb één mooi rkk hennetje en een andere lijkt ook veel belovend, maar is veel te licht van kleur. Dat zal komen doordat pa de fokzuivere rkk haan is. Volgend jaar kruis ik die met de donkerrode fokonzuivere haan.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 01-09-2014 12:20

zo als Harm en Joop al weten is de laatste broed ronde een groot succes geworden.
Veel mooie dieren met vooral bij de hennen een stap vooruit.
Het lijkt mij dat er 1 bij zit die voor 95% beantwoord aan waar we naar toe willen.
Is egaal koekoek maar kan nog iets roder en de staart kan meer koekoek tekening hebben.
word spannend of hij voldoende groot is voor de aanstaande show van Klv Grd.
Wat denken jullie is dat haalbaar ze zijn van begin juni dacht ik en de show is begin november.
Harm hoe nu verder met deze goed verervende haan, gezien zijn achter grond wou ik hem niet opnieuw gebruiken.

Plaats reactie