Broeden 2014

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 21-05-2014 07:30

Ik herken dit voor een gedeelte wel, heb vorig jaar een kuiken gehad met erg veel wit, ook op het lichaam die werd wel heel erg rood en egaal rood.
Dat witte is bij mij steeds een reden geweest om ze uit te selecteren, oeps
dat had dus niet gemoeten.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 28-05-2014 14:59

De jongste koppel kuikens komt al mooi in de veer en lijkt echt super. Bijna alleen maar mooie rkk.
De witte haan lijkt zuiver voor de koekoekfactor te zijn gezien zijn nakomelingen. De haantjes krijgen dezelfde kleur als de hennen doordat de haan aan rode hennen was gekoppeld.
De mooie rkk haan, broer van de haan van Geart, lijkt echter ook zuiver voor de koekoekfactor te zijn! Dit verbaasd me omdat hij zo goed getekend is. Al zijn nakomelingen zijn rkk en uit de combi met een rkk hen kwamen er fokzuivere rkk hanen uit.

De combi bij Geart vandaan doet het ook uit de kunst en laat een gelijk beeld als bij zijn broertje bij mij zien. Wel zitten er wat fokonzuivere rkk hanen bij wat verklaard kan worden door de rode hen die er bij liep. Bij alle combinaties erg weinig zwart en een tot nu toe mooie heldere roodkoekoektekening.

Als dit niet de beoogde dieren worden dan weet ik het ook niet meer. Foto's volgen zsm.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 28-05-2014 20:18

Dat vind ik prachtig nieuws Harm, ik hoop ook nog op een serie kuikens van de haan bij jouw weg.
Die zullen binnen kort uitkomen

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

kuikens

Bericht door Joop » 29-05-2014 20:37

De 1e foto is een kuiken van de fokonzuivere haan. Deze was heel licht van kleur en na 4 weken is deze uitgegroeid tot het rode haantje die midden op de de 2e en 3e foto staat. Tussen de borstveren is nog wat van het lichte dons te zien. Het haantje daar vlak achter heeft opvallend gele poten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van de hennen ziet er goed uit. Veel rood en weinig zwart en in de nek is het koekoekpatroon duidelijk te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Vorige week zijn ook de eieren van de fokzuivere haan x een rode hen en zwartkoekoekhen uitgekomen. Op de foto's zijn ze nog geen dag oud.
De kuikens van de rode hen zijn ook nu veel lichter van kleur dan die van de zwartkoekoekhen. Op onderstaande foto's is verschil duidelijk te zien

Afbeelding

Op de achtergrond van deze foto is een ander roodkoekoek gekleurd dier te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 31-05-2014 13:52

Hier 44 kuikens van mijn hennen met een haan van Harm.
de uitkomst was meer dan goed, uitstekend zelfs.
Jan heeft ze voor mij uit gebroed en met succes dus.
Kleuren van de kuikens wijken niet veel af van de eerste kuikens met een haan van mijzelf.
Ziet er dus goed uit nu weer kijken hoe het zich ontwikkeld.
Joop ik denk dat jij ook een stap zet, is altijd afwachten tot het definitieve veren kleed, dat leert de ervaring wel.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 31-05-2014 15:34

Lijkt me een heel mooi hennetje te worden Joop! Ik ben heel benieuwd hoe die uit gaat groeien.

Dat is een goed vol hok zeg Geart, hier wat voorbeelden hoe ze uitgroeien uit de hennen van jou waar de haan eerst bij liep:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Uit mijn eigen combinaties lopen er ook een paar mooie:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En broeden doen die Friezen ook nog prima!
Afbeelding

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 31-05-2014 18:15

Dat komt wel goed daar bij jouw Harm.
Zitten mooie bij.
Ik moet voor volgend jaar een fok zuivere RoodKoekoek zien te krijgen,anders blijft het veel andere kleuren geven dan RKK

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Dat liket der op!

Bericht door Joop » 31-05-2014 19:44

Hoi Harm,
Dat lijkt goed, rkk patroon is duidelijk te zien. Ik heb het wel idee, dat die van jouw wat geler/bruiner zijn dan die van mij. Mogelijk dat dit door de belichting van de foto komt.

Geart,
Volgens de 'wet van de grote getallen' moet jij nu wel spekkoper zijn.Je hebt in één keer meer dan ik in totaal. Ben benieuwd hoe die zich ontwikkelen.

Joop

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 01-06-2014 12:12

Joop ik heb er ook wel vertrouwen in.
Is overigens een prachtig gezicht al die bruine en gele bolletjes.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 07-06-2014 13:11

De eerste kleur komt er nu op, verschilt voor mijn gevoel niet veel met dat van de andere haan.
Wel zijn ze erg levendig en hebben ze een geweldige start gemaakt met dank aan Jan.
Zit weer het nodige aan rood in en ook weer enkele met veel wit.
We wachten weer af hoe ze uit groeien.
Uit het vorige nest een paar mooie kuikens gekregen die vermoedelijk op de show staan dit jaar.
10 jaar bezig met rood koekoek en de klein dieren Gorredijk 75 jarig
jubileum daar gaan we iets van maken toch???

Plaats reactie