Broeden 2014

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Plaats reactie
Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Broedresultaten

Bericht door Joop » 01-05-2014 19:37

Bij broedresultaten denken we meestal niet aan de doppen waar de kuikens uit zijn gekomen. Zoals op de foto te zien worden ze altijd aan de dikke kant opengepikt.

Afbeelding

Deze drie roodkoekoekkuikens zijn een kruising van een fokonzuivere roodkoekoekhaan x roodkoekoekhennen. Deze fokhennen verschillen onderling behoorlijk. Zo is er een effen rode, een zwartkoekoek en allerlei tussenvormen met geel en pelling. Het kuiken op de 1e foto is erg licht van kleur. Misschien is dat het zelfde verschijnsel waar Geart het over heeft. De foto's zijn ca een dag na uitkomst genomen.

Afbeelding

De 2e is een stuk donkerder van kleur, mogelijk komt deze van de rode hen, die ik ooit van Harm heb gekregen.

Afbeelding

en nummer 3:

Afbeelding

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 01-05-2014 22:35

Met rood kom je er ook Geart, ook al is het in eerste instantie niet de bedoeling. Van jouw haan liggen alle 11 eieren nog in de uitkomstlade voor a.s. zaterdag. Hopen dat daar wat bij zit.
Mooi spul Joop, hopen dat deze goed uitgroeien.

Hier gaat alles eigenlijk boven verwachting moet ik eigenlijk wel zeggen. Heb 3 hanen lopen en 3/4 hennetjes waarvan ik zeg dat die wel eens wat voor de show kunnen worden. 2 van die hennetjes heb jij ook gezien Geart, echt mooi rkk met bijna geen zwart. Wat de showbaarheid van de haantjes betreft zijn de kuikens met eerst te veel zwart nu verreweg het mooiste om te zien met mooi half om half rood/wit. Voor de fok niets denk ik maar worden prachtig om te zien.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 02-05-2014 09:52

Joop lijkt prima.
Maar ik moet je zeggen dat ik dat bij mijn 2 de groep ook dacht, eerst de eerste veren afwachten dan kun je iets zeggen.
De veren die daarna komen geven het uiteindelijke uiterlijk.

Harm ik fok nu met jouw haan en de zelfde hennen, hoop ik volgende week de eieren in te leggen bij Jan.

Harm als je in de buurt bent kun je dan even langs komen ik heb nu al geselecteerd en wil jouw mening ook horen, Joop was het wel met me eens.
Ik twijfel nog over een paar

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 04-05-2014 12:10

Geart, een boppeslag hier: 11 eieren en 11 kuikens!
Het resultaat waar ik erg verheugd over ben:
Afbeelding


Daarnaast nog wat kuikens van mijn "witte haan" met rode hennen en uit mijn rkk hen met de mooie rkk haan.:
Afbeelding

Ik hoop volgend weekeinde even langs te kunnen komen Geart.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 04-05-2014 17:41

oef mijn collega,s doen het beter als ik zelf.
lijkt goed maar vooral bij Harm wel erg goed.
Maar het zou me niet verbazen als Joop lachende derde word.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

egaal

Bericht door Joop » 04-05-2014 19:28

Harm,

Jouw kuikens zijn allemaal egaal van kleur, dat lijkt me een prima begin. Zo te zien is eentje wat donkerder en zijn er nog twee met een aalstreep.
Ik had er een paar bij die op de jouwe lijken. De rest zit pelling in. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want ik had alle rkk hennen en één zwartkoekoek hen bij de fokonzuivere haan lopen. Er is één volledige zwarte bij, met een witte kop, dat zal dus een haantje zijn.
Ik verwacht zelf het meeste van de eieren die nu in de broedmachine liggen. Die zijn van de fokzuivere haan x jouw rode hen en een zwartkoekoek hen van mij zelf. Als alles goed gaat komen die 21 mei uit.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 06-05-2014 10:38

Vergeet niet dat die mooie kuikens uit de combinatie komen die bij jou loopt Geart, ben echt razend benieuwd hoe deze uit gaan groeien!
Ben ook erg nieuwsgierig naar de uitkomst van jouw fokzuivere haan Joop.
De kuikens met pelling in de genen niet te snel opruimen, voor de fok misschien niet helemaal geschikt maar ze laten in het eindkleed vaak erg weinig pel zien waardoor ze misschien wel geschikt zijn om te showen.
10 jaar na de start zou het toch wel een prachtig jubileum zijn als we ze voor het eerst zouden kunnen showen.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 06-05-2014 13:16

kennen jullie de kleur citroen rood gevlekt, ik heb hier een hen die daar op lijkt

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

toverbal?

Bericht door Joop » 06-05-2014 21:00

Hoi Geart,

Zo te lezen heb jij een haan met toverballen.

Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 20-05-2014 13:04

Er is nog hoop voor die jonge kuikens met veel wit.
Dit kwam ik tegen op de site van de fokkers van rode leghorn krielen(http://sv-zwerg-italiener.de/?q=node/130) :

So zeigt die Erfahrung der derzeitigen Zuchten, dass drei- bis vierwöchige Küken mit besonders viel Weiß im Gefieder, vor allem in den Federnden der Handschwingen, später die farblich ausgeglichensten Vertreterdarstellen. Dagegen besitzen in diesem Alter komplett durchgefärbte Tiere nur geringen Wert, da sie im Schaugefieder keine rote Unterfarbe bekommen. Im Achtwochenalter müssen die potentiellen Ausstellungstiere durchgefärbte Armschwingen ohne oder mit wenig schwarzen Einlagerungen aufzeigen. Ebenfalls sind Tiere mit stark absetzender Hals- bzw. Sattelfarbe und blassen Läufen zu selektieren.

Oftewel kuikens(rode) die 3-4 weken oud zijn en veel wit laten zien(met name in de vleugels) worden later de meest egale dieren!

Plaats reactie