Broeden 2014

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 21-03-2014 09:52

Harm het lijkt goed maar toch is het afwachten hoe ze uit groeien.
Heb eerder gedacht dat ik er zou zijn.
Ik ga nu eerst toch nog een serie met jouw haan doen, dan weten we dat ook.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 22-03-2014 13:31

De eerste RKK krijgen nu wat veertjes zo dat je ongeveer kunt zien wat voor richting het op gaat.
Het lijkt mij beter als de lichting van 2013.
Als ze verder uitgroeien zal ik foto's posten

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 27-03-2014 08:43

Harm de eieren bij jouw weg lijken bevrucht.
Nu nog kijken wat er uit van uitkomt

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 27-03-2014 11:12

Hartstikke mooi Geart! Ik ben weer aan het verzamelen van de andere toom rkk om volgende week in te leggen, mocht jij nog wat hebben wat je nog wilt uitbroeden moet je het zeggen, doen we die hier in de bm.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 01-04-2014 11:40

Harm hoe ontwikkelen jouw kuikens zich, de eerste kleur moet er nu toch op zitten.
Ik heb toch wat bedenkingen over de kleur bij mij.
Er zitten nu haantjes bij waar ik echt de kleur RKK in herken maar hennetjes totaal niet.
Voor mijn derde lichting is het nog iets te vroeg om dat te roepen daar moeten we toch nog een paar weken verder voor zijn.
Het zoeken is naar een zo fok zuiver mogelijke haan.
Dat is een vereiste om meer gelijke kleuren te krijgen denk ik gezien de stappen die de laatste jaren maak.

Hoe ziet zwart koekoek er eigenlijk uit op deze leeftijd of mag je daar niet naar kijken voor wat betreft de tekening.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 01-04-2014 11:41

Harm ik kan niet meer kuikens aan op het moment de boel is vol.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 01-04-2014 17:41

De hennetjes zijn lastig te herkennen zo in het eerste verenkleed. Kan je niet vergelijken met de gewone koekoek omdat het contrast daar groter is.

Ik ben gemengd tevreden hier. De mooie haan waar jij nu ook eieren van in de bm hebt liggen heeft erg goed gefokt. Bijna alle kuikens ben ik tevreden over. De rode haan fokt veel meer zwart er in dan ik had gedacht, lijken wel een paar mooie roden bij te zitten maar percentueel veel minder dan de mooie rkk haan. De andere twee combi's heb ik maar 3 kuikens van en daar zit niets bij zoals het nu lijkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 02-04-2014 09:22

Ik heb gisteravond nog eens alles door de handen gehad. Bij de 11 kuikens van de mooie haan zitten 2 haantjes die duidelijk te veel zwart hadden in dit kuikenkleed, deze hadden als kuiken ook nog een bruine rugstreep. De rest laat mooie kenmerken zien. 3 vallen daarbij het meest op, bijna geen zwart en mooi egaal. Dit zijn 1 rkk haan met duidelijke tekening(zie foto vorige post), 1 rkk hennetje die de tekening duidelijk in de eerste halsveren laat zien en een rood hennetje. Ik denk dat deze drie de weg zullen zijn tot de uniforme koppels zoals jij die hebt zitten Geart.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 02-04-2014 09:28

Mooi die foto vergelijking tussen zwart en rood koekoek.
Mijn gevoel zegt mij dat ook de hennen RKK tekening in het eerste kleed moeten hebben wil je spreken van fok zuiver RKK.
Van uit de theorie kan jij daar dan ook iets over roepen?.
Ik denk zelf dat ik nu iets mooiere haantjes er bij heb, van uit de kleur geredeneerd.
Het afwachten is wat groep 3 oplevert, je weet wel die grote groep.

Ik heb nu een groep zilverpel in de machine met jouw RKK.
Dan heb ik alle opfok hokken bezet.
Ik moet de eerste groep selecteren waar ik mee verder wil, als je in de buurt bent zou ik ook graag jouw mening horen.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 02-04-2014 10:09

Het klopt dat de hennen Rkk tekening moeten laten zien in het eerste kleed hoor. Het contrast bij de hennen is echter minder groot dan bij de hanen en dat verklaard waarom het minder opvalt op de eerste veren. Ik vind de hals bij de hennen nog wel de beste indicatie van het aanwezig zijn van koekoektekening.
Als hennen de koekoekfactor laten zien zijn ze sowieso zuiver hiervoor doordat het geslachtsgebonden is. Het is zoeken naar een haan die brede witte banen heeft, in zijn kuikenkleed, maar toch nog een scherpe tekening laat zien met intens rode streepjes. Ik denk dat dit het beste te zien is bij het eerste en tweede kleed. Dit zag ik ook bij mijn witte monster. Op latere leeftijd zie je hier weinig van terug(al is het streven natuurlijk naar mooi getekende zuivere dieren ala de gewone koekoek).

Plaats reactie