Broeden 2013

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 04-05-2013 09:52

Ik had er ook een paar bij zitten met dichte oogjes inderdaad, niet alleen van de rkk maar ook een paar koekoek. De enige manier om ze er bij te houden is door de oogjes schoon te houden zodat ze zelf kunnen blijven eten en drinken. Met het groeien gaat het dan over.

Ik heb het nog nooit eerder gehad, dacht zelf dat het een soort van gevoeligheid voor stof/strooisel is/was en als ik mij niet vergis heb ik de kuikens op precies hetzelfde bodemstrooisel als jij zitten Geart.

Wat het onderscheiden van de kuikens betreft doe ik het volgende, eerst kleine knijpringetjes voor kanaries en zodra die af moeten knijpringetjes voor duiven, zodra deze weer af moeten kunnen ze de vaste ringen om. Als je wat nodig hebt heb ik er wel wat voor je.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 04-05-2013 11:21

Pieter bedankt ik ga het halen.
Harm ik heb dit ook nooit eerder gehad en gebruik hout spaanders, al jaren.
IK heb nu 4 dood en 2 in de ziekenboeg.
Heb er 1 bij zitten waar van ik hoop dat zij gespaard blijft, dat moet hem worden denk ik.
Heb ze nu in een buiten loop gezet en hoop zo de besmetting onderling die er bij mij wel is te door breken.
Vandaag al weer een patiënt er bij dus het gaat nog steeds door.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 04-05-2013 13:27

Ik gebruik ook al jaren houtspaanders met eveneens nooit het probleem, een schimmel oid kan er natuurlijk makkelijk insluipen. Ik dacht eerst dat het aan de kleur lag, maar aangezien de koekoek het ook hebben is dat uitgesloten. Misschien een soort van hooikoorts? Ik heb ze gewoon in de koppel laten lopen, geloof niet dat het besmettelijk is want het is bij die paar gebleven die er eerst waren.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 08-05-2013 12:49

Het lijkt nu weer goed te gaan, van de twee in de zieken boeg is 1 al weer bij de groep de andere sukkelt nog wat, weet niet of hij het haalt.
Heb de oogjes schoon gemaakt met gekookt water zoals je al aan gaf en toen was 1 er zo weer bij.
Onder tussen is de volgende groep kuikens er al weer, zilverpel en rode en rood koekoek.
Ziet er wel redelijk uit voor de rood.koekoek maar ook niet meer dan dat.
Word nog best een klus om er een 4tal van te krijgen die aan onze eisen voldoen.
Hanen lijkt mij niet het probleem, het probleem blijft de hennen.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Broedeieren

Bericht door Joop » 09-05-2013 17:49

Harmen,

Hoe gaat het met mijn haan? ben je ondertussen al eieren aan het verzamelen?

Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 10-05-2013 10:36

Mooi dat het beter gaat met de kuikens Geart. Dat idee van de hennen wat je hebt zie ik hier ook wel, denk eigenlijk dat we dat nu ook nog lastig kunnen zien omdat het contrast in kleur bij de hennen ook kleiner is natuurlijk.
Zie ook duidelijk verschil in de stammen, die van jou zijn een stuk lichter dan die van mijn eigen dieren.
De haan van Joop doet het uit de kunst volgens mij, verzamel al volop. Sterker nog heb al bijna 30 eieren staan! Dus als je los wil met broeden Joop, ze liggen klaar.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

foto hoanne

Bericht door hidde » 10-05-2013 11:43

prachtige haan op de foto,maar is dit wel rood??
in mijn belevenis is dit een geelkoekoekhaan.
qau type mooie en fries en hoewel nog zwart in de staart wel geheel geel,
mijn goudpelhaan is donkerder.
ik vind hem wel mooi,misschien de naam veranderen naar geelkoekoek??

Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 10-05-2013 18:38

Hidde toch,dit had ik nu juist van jouw niet verwacht, ik weet dat jij veel van koekoek af weet.
Hoe noem jij een fok zuivere zwart koekoek haan dan, die is wit met lichtblauwe vlekken, die heb ik gezien bij een heel goede fokker uit Wommels.
Voor de show is hij te misschien licht maar dat geloof ik nog niet, het enige probleem wat ik zie is dat de kleur niet egaal genoeg is.
Op afstand zal een rood koekoek haan er goud kleurig uit zien, ik probeer er een zo groot mogelijk contrast in te houden zodat de vonken er af spatten zon prachtige kleur.
Joop heeft die mooi gekleurde hanen al gehad in een eerder deel van ons fok programma.
Maar de grond kleur zal wel degelijk rood moeten zijn, dat blijft ons uitgangs- punt

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 10-05-2013 21:07

De haan is niet heel donker maar geel is hij zeker niet. Als voorbeeld een geelkoekoek Niederrheiner hier onder.:

Afbeelding

De roodgestreepte Plymouth rock kriel die al erkend is oogt ook wat vurig oranje rood:

Afbeelding

(foto's van internet)


Hier lopen al mooi wat veelbelovende haantjes van rood naar licht, loopt wel een bij die bijna bont lijkt met perfecte witte pareltjes op het einde van de veer. Ben benieuwd hoe die uit gaat groeien.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

reactie

Bericht door hidde » 10-05-2013 21:17

Geart,

Ik heb met HJ een discussie over de koekoek.
Zal dat uitleggen.
De B factor is een beletting van zwart,maar heb ik bij Crawford gelezen, dat dit wordt gevormd in een samenwerking met allelen van S .
Als je erover nadenkt is dat ook logisch als het met mh was gebeurd had je al roodkoekoek gehad.
S zorgt ervoor dat zwart verdund naar grijs(blauw) in de koekoektekening.
De vaststelling die nu is gemaakt door het bestuur van de fhc in de standaard zonder een kleuruitzondering is een blunder.
De factor Bsd die in de friese koekoeks veel voortkomt waarbij de haan veel wit vertoont bevestigd dat nogmaals.
Dat is ook de reden waarom het dons van de friese koekoek ongetekend is.
Er wordt teveel gekeken naar het gemak en te weinig naar genetische en historische feiten.
De werking van de aan S gebonden allelen zorgen ook voor verdunning van het rood.
Een fokzuivere koekoek heeft de factor B twee keer.
Hoe denk je dat dat zal gaan met de rode kleur?
Op dit moment heb ik roodbont in het hok zitten,maar die hebben een heel andere kleur.
Ik val je niet af Geart maar een beetje zelfkritiek hoort ook bij de fokkerij.
Je ziet het gebeuren,verder vind ik type en kleur byzonder mooi,maar het moet volgens jou roodkoekoek worden.

Hidde

Plaats reactie