Broeden 2013

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 13-04-2013 20:34

Geart,

Verf heeft geen allelen die onderling een combinatie aangaan om met een andere dan de verwachte kleur naar buiten te komen.
om dat duidelijk te maken had ik al de kleurcombinaties waaruit dat ontstond
erbij gezet.

Ik ben er ook van overtuigd dat de kleur roodkoekoek te maken is.
Joop geeft aan dat de kippenkleuren maar twee kleuren kennen,dat ben ik niet met hem eens.
Oorspronkelijk was dat wel de gedachte,maar ook zwart ontstaat uit zoomelanine (bruin pigment)de samensnoering van dat pigment bij de vorming van de follikel zorgt voor de zwarte kleur,
met zwart worden wel veel kippenkleuren getekend zoals ze zijn.
rood is dus de basiskleur echter de B factor moet worden ingebracht om roodkoekoek te krijgen.
Dat zal vast een keer lukken omdat dat bij de leghorn dat ook is gelukt.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 16-04-2013 15:29

Ik verdiep me in rood koekoek omdat ik toch ook graag wil begrijpen hoe het zit, blijf het een lastig iets vinden.
Het lichter worden van de haan is een niet tegen te houden iets door dat de haan twee keer de koekoek factor B heeft word de lichte baan in de veer twee keer zo groot.
Of je nu zwart, rood of geel als basis gebruikt maakt niks,alleen bij donkere kleuren zal dat meer op vallen.
Dat ik nu een iets lichtere haan heb wil nog niet zeggen dat hij fok zuiver is, het kan maar hoeft niet, als namelijk de basis kleur van de moeder al minder rood is geweest dan krijg je dat ook.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 16-04-2013 19:24

Ik kan me niet helemaal vinden in je veronderstellingen Hidde en wel om het volgende:
Zuivere roodkoekoek hanen(zuiver voor B dan) hebben we naar mijn weten nog niet gehad. Dat de Di factor de haan van Geart lichter maakt blijkt hier uit maar het door jou aangehaalde gebronsde staart valt bij deze haan ook nog eens extreem op. De haan van Joop is duidelijk een stuk roder en heeft een zwarte staart zonder erg gebronsd te zijn.
Ook ben ik van mening dat de rkk er al is, het is nu echter zaak de koekoektekening beter vast te leggen en het uitschot nog verder te verminderen. Jouw weg van verdunnen zal best maar volgens mij ga je dan via Rusland naar Rome en ik ga liever via Duitsland en de Alpen.
Wat geart in het laaste comment ook aangeeft geloof ik ook in, de koekoekfacor verdunt maar kleine stukjes veer, het zet het pigment aan en uit bij het maken van de veer, wanneer het uit staat bij het stukje rood/zwart/geel/oid heeft het weinig tot geen invloed. De donkere stukken veer van mijn grote koekoek zijn gewoon pikzwart, doordat de haan grotere stukken wit heeft dan de hen is deze optisch lichter(noem t blauw/grijs of bij de rkk geel) waardoor het voor sommige richting het geel gaat maar dit is, wanneer men de veer goed bekijkt, makkelijk te ontkrachten.

Om eea nog eens te onderstrepen dat we goed vooruitgaan de foto van de kuikens uit Geart zijn team.:

Afbeelding

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 17-04-2013 12:13

Harm ziet er prima uit, als ik ze vergelijk met mijn kuikens kun jij wel eens de betere hebben.
Ik heb nu 1 kuiken waar ik ook jullie mening graag over zou horen, lijkt mij een hennetje en daar zit voldoende rood in en geen zwart, vraag is of er voldoende koekoek in zit.
Mocht er genoeg koekoek in zitten moet dat voor mijn gevoel de rood koekoek zijn waar ik graag heen wil.



Geart it wurket!
Harm
Mooi.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 27-04-2013 13:08

Hier weer een groepje Rood Koekoek uit gekomen.
Opnieuw een wisselend beeld in de kleur van de kuikens.
Wel zijn er nu voor het eerst kuikens bij waar van ik denk dat de Rood Koekoek kuiken kleur moet zijn.
egaal bruinig en egaal licht geel.
Wel een erg slechte uit komst zo rond de 60%.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 02-05-2013 15:04

De jongste kuikens komen hier al mooi in de veren, uit de combi die ik hier thuis heb lopen(hennen uit joop zijn stam en mijn eigen rkk met een haan van Geart) lijken mooie donker rode kuikens te komen waarbij ook een paar met koekoektekening. Bij de kuikens uit de eieren van Geart zitten veel mooie dieren, ook veel haantjes met veel wit die wel koekoektekening bij zich dragen in het lichte rode. Ik denk dat dit de fokzuivere hanen worden al hoop ik wel dat die dan een beter tekeningbeeld krijgen dan wat ze nu tonen.

Nog een mooie impressie van jouw haan Geart:

Afbeelding
[/img]

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 02-05-2013 16:09

Mooi Harm, natuurlijk hoop ik ook dat ze mooi uit vallen maar houd er rekening mee dat het nog wel wat moeite kost om ze egaal getekend te krijgen.
Ik heb tijdens de jaar vergadering met mijn erfelijkheid leermeester gesproken en die gaf aan dat een kleur terug brengen al best lastig is maar dat daar bij een kleur met tekening terug fokken toch echt veel lastiger is.
Waren Joop en ik al achter want we zijn al even bezig.
Ik ben erg tevreden hoe het nu loopt, gaat me niet snel genoeg maar dat is ook mijn aard wat.
Als er niks geks gebeurd heb ik deze winter mijn toom rood koekoek hier rond lopen.
Het is ook niet redelijk om direct een U kleur te verwachten, mochten ze een F scoren ben ik eerst wel tevreden.
We hebben het type redelijk op orde en dat is al heel wat.
Harm ik heb hier 4 kuikens die ik graag extra wil volgen, hoe doe jij dat ?
Ik heb daar namelijk in mijn ogen de juiste kuiken kleur te pakken maar ik zou ook graag zeker weten of dat zo is

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 03-05-2013 16:01

Er gaat hier iets niet goed, in 2 dagen 4 kuikens verloren.
Ze krijgen iets met de oogjes, de oogjes worden dik en etterig en gaan dicht zitten, daar door zullen ze wel verhongeren.
Vond ook al dat er wat te veel gepiep was maar zag er verder nog niks aan.
Weet iemand wat dit kan zijn en wat er aan te doen is.
De kuikens zijn een dikke week oud

Pieter87
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-08-2009 11:44

Bericht door Pieter87 » 04-05-2013 00:17

Volgens mij had Harm dit ook, hij zal zelf nog wel reageren. Dieren zijn niet met elkaar in contact geweest toch? Wel van dezelfde stam? Misschien is het schoon te maken met gekookt water. Bij kanarie's heb ik wel eens iets vergelijkbaars opgelost met oog zalf.
Sûnt 2007 hâlder fan Fryske hinnen, Swartbûnt & Reabûnt

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 04-05-2013 08:23

Pieter bedankt,een aantal van Harm zijn kuikens komen van de zelfde ouders.
Het broedsel hier voor heb ik geen problemen gehad, ook de zelfde ouders.
Ik zie het nu wel aan komen dat het mis gaat dan worden de oogjes waterig.
Ik zal het met oog zalf proberen, weet jij nog wat voor soort jij hebt gebruikt.
Ja we hebben onderling de dieren bekeken en volgens mij ook in de hand gehad maar niet uitgewisseld verder.
Gister middag kuiken nummer 5 met water oogjes, heb ik apart gezet.

Plaats reactie