Broeden 2013

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 07-04-2013 22:45

Joop, der hast de keutel by it skytein! Di, helemaal vergeten. Dat kan de lichtere kleur bij de hanen inderdaad wel eens verklaren.
De basis van kippen is wel wat complexer naar mijn idee.

Zwart gebruiken om ze roder te maken zou ik niet gelijk doen, vaak zit er ook nog zilver in zwart wat het tegenovergestelde is. Wel zou zwart bijvoorbeeld kunnen helpen om Di er uit te fokken.

Mijn hele toom is goed aan de leg, heb nu van die mooie hen en die van Joop zijn laag in de broedmachine zitten. Niet heel veel, 12 eieren.

Het is even afwachten hoeveel kuikens ik volgens weekend op kan halen, daarna kijk ik of ik nog wat uitbroeden wil. Als jullie dieren van mij willen gebruiken schroom niet om ze op te halen!

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 08-04-2013 11:35

De eerste veertjes zitten er nu op en hier en daar verschijnt een kammetje.
Ik denk dat het nog zo maar niet klaar is met mijn rood koekoek, naar mijn idee moet het eerste kleed al een vorm van rood koekoek hebben wil je van zuivere rood koekoek kunnen spreken.
Als dat zo is ben ik er nog niet, wil nog niet zeggen dat er geen mooie dieren van kunnen komen maar er zit nog rest materiaal in van pelling denk ik.
Ook heb ik steeds dieren met witte veren er bij zitten.
We zullen zien waar het verder naar toe gaat als ze wat ouder zijn

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 10-04-2013 15:54

Zoals ik het hier zie klopt het beeld wel dat de eerste veren ook rkk moeten zijn. Maar hier moet je niet bij denken dat het perfect is, iets donkerdere veren op de rug is geen ramp. Hals en borst moet goed zijn dan komt het wel in orde.
De lichting die zaterdag moet uitkomen was 100% bevrucht Geart!

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 10-04-2013 16:51

Mooi Harm 100% bevrucht dat kan niet beter.

Veerkleur, ik wacht nog even af voor dat ik weer iets roep.

Ga volgende week mijn tweede machine in zetten daar zet ik weer RKK in maar ook zilverpel en rood.
Mij is ter ore gekomen dat we bij de Klein dieren Gorredijk een prima fokker van friese hoenders er bij hebben gekregen dus moet ik met mijn zilver ook weer zien aansluiting te krijgen.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 10-04-2013 23:55

Ik heb natuurlijk geen zilvers dus directe concurrentie heb je niet hoor Geart.

Mochten jullie nog eieren willen van mijn rode of roodkoekoek dan moeten jullie het zeggen hoor, volop aanbod!

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 11-04-2013 18:43

Harm ik wil op dit moment nog niet mengen met andere stammen, ik zou dus alleen die van mijn laag komt er bij kunnen hebben , is een andere haan maar wel uit de zelfde laag.
Joop zou wel uit zijn eigen laag van jouw kunnen gebruiken maar dat is zijn keuze of hij dat wil.
Ben nieuwsgierig met wat voor kuikens jij zo aan komt zetten Harm, ik hoop op een hoge uitkomst

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 13-04-2013 12:31

Nee joop het is niet di dat verdund maar de B factor
B is ook een verdunner van zwart.
De fokzuivere koekoekhaan heeft die factor twee keer en zal zich door deze verdunning geel tonen.
B verdund ook rood maar in mindere mate.
Twee keer verdund levert de kleur geel.
Bij roodkoekoek zou je in principe dus een haan moeten insturen die niet fokzuiver is of moeten opnemen dat de fokzuivere haan een andere kleur heeft dan de hen.
Hetzelfde gebeurd met blauw waar de ingestuurde factor de onzuivere is,
fokzuiver is de kleur vuilwit.
Bij het normale koekoek welke een beletting van Zwart is valt het kleurverschil minder op.
Wat wel kan gebeurd zijn is dat jullie koekoek hebben gebruikt afkomstig uit de factor Bsd.
Bij deze factor treedt extra verdunning op bij de Haan die bijna wit lijkt
(zie foto bij stuk over Koekoek)
Het blijft jammer dat er geen gebruiksaanwijzing zit in het ei over de factoren die het kuiken meedraagt.
Dat zal je proefondervindelijk moeten uitzoeken met proefparingen.
Toch blijf ik de mening toegedaan dat jullie te weinig waarde hebben voor de (te) lichte roodkoekoekhaan
Ergens anders heb ik aangegeven dat de combinatie van deze lichte haan in combinatie met de rode hen met de meest blauwe poten de meeste kans biedt op roodkoekoekdieren.
De meiose zal door de samensmelting van kleuren het resultaat opleveren met veel geduld.
Di herken je bij friese kippen doordat de staartzoming te sterk aanwezig is
hetgeen zich uitert als een gebronsde staart (zo noemen ze dat)
De zoming is dan breder dan de 2 a 3 mm die wordt gewenst

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 13-04-2013 13:18

Hidde bedankt voor je reactie,je zult daar vast gelijk in hebben voor wat betreft de verdunning bij de haan.

Hidde zei:Toch blijf ik de mening toegedaan dat jullie te weinig waarde hebben voor de (te) lichte roodkoekoekhaan , daar zit je mis want daar fok ik mee,Harm Joop en ik waren van mening dat ik daar mee verder moest.

Wat jij vermoedelijk niet mee gekregen hebt is dat ik nu in het bezit ben van een echt rood koekoek hennetje waar je alleen op de staart nog iets over de kleur kunt zeggen,
Harm heeft er ook een maar die komt ook uit mijn laag( uiteindelijk Joop zijn laag maar ik ben een iets andere weg in gegaan)
De types zijn Fraai geen probleem daar mee gelukkig.
Ook heb ik nu rode Friese hoenders maar met vlees kleurige poten, daar ben ik ook mee aan het verbeteren zitten nog wel eens kleur fouten in.
Harm zorg er voor dat ze straks gebruikt worden om er ook blauwe poten onder te krijgen, maak ik mee even niet druk om.
De rode hoenders wil op de zelfde manier gebruiken als dat men nu zwart gebruikt bij wat men nu noemt koekoek.

Waar ik noem laag bedoel ik de fokker waar de dieren thuis zaten, we zijn met zijn drieën bezig waar in de 1 de ander aanvult.

Hidde ik ben er van overtuigd dat we op het juiste spoor zitten waar we nog aan werken is richting een U kleur.
Hidde wil je echte rood koekoek zien ben je uit genodigd, kom langs en over tuig jezelf of het is zo wij stellen.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 13-04-2013 13:23

met verdunnen kan je ook kleur verdikken.
Sigrid v Dord stelde de vraag ooit over het ontstaan van roodpel.
Daar zijn veel theorien op los gelaten .
Ik heb ze ooit gehad uit de combinatie goudblauwpelhaan x goudpelhen
in theorie zou dat 50% goudpel en goudblauwpel moeten opleveren.
Uit die combinatie vielen ook roodpel hanen en hennen.
Bij de combinatie zilverblauwpelhaan x zilverpelhen vielen erg zwart gepelde zilverpellen,terwijl je zou verwachten dat de uitgekomen dieren op de rug zeker zouden verwateren.
In mijn hok zitten thans 19 roodbonte kuikens uit Pieter zijn duitse combinatie(ooit geexporteerde dieren van Tj. de Haas)
In deze stam is door gebrek aan beter ooit citroenpel ingekruisd.
De kuikens hebben een goedgepeld kuikenkleed met veel te lichte poten maar zijn wel echt rood.
Mijn conclusie is verdunnen is ook verdikken.
En met de juiste sortering van wensen kun je de kleur enorm versterken.
Wees dus wijs met geelkoekoek
Om rood te versterken zou ik liever blauw gebruiken of mischien citroenpel?
Welke is wijsheid,wie zal het weten,maar zonder proef is het nooit waar te nemen

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 13-04-2013 14:45

Hidde zei: met verdunnen kan je ook kleur verdikken.
Gevoelsmatig is dat een tegen strijdigheid, ik denk dan aan verf, je kunt mengen wat je wilt maar door bij voegen van een verdunner word hij alleen maar dunner, ik vermoed dat jij het anders bedoelt dan dat ik het nu uitleg.

Zwart en blauw is verwant en zou een mogelijkheid zijn maar daar waag ik me voorlopig eerst niet aan.

Citroen pel das een foute veronderstelling, de harde werkelijk heeft ons geleerd dat die pel er uiterst moeilijk weer uit te halen is, daar gaat de goed bedoelde terug fokken van roodkoekoek uit een boek van de Friese hoenderclub ook de mist in is mijn mening.

Hidde rood koekoek is er, wat ik nu heb zou je best in kunnen sturen maar het is mij nog niet mooi genoeg en we moeten zorgen dat het ook zuiverder vererft en de kleur moet egaler met name de staart.
Als de beoogde verbetering dit jaar er niet komt zal ik iets anders moeten proberen, misschien zwart of blauw.
Maar als ik mijn huidige kuikens zie verwacht ik wel dat het goed komt.
Is een ver onderstelling van mij niemand weet nog zeker hoe een roodkoekoek kuiken er eigenlijk uit moet zien.

Plaats reactie