Broeden 2013

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Broeden 2013

Bericht door Geart » 02-04-2013 11:18

Harm een aantal van mijn kuikens gaan voor mijn idee de goede kant op.
Ik heb het dan over de kleur.
Voor mijn gevoel moet een RKK kuiken deze kleur hebben en ik denk dan aan hanen.
Hennen is weer op nieuw moeilijker want de verwachting is dat die donkerder moeten zijn en daar heb ik weinig van

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 02-04-2013 13:32

Daar ben ik ook bang voor dat we knap wat hanen hebben tot nu toe, geen nood aan de man want er komen nog kuikens genoeg. Mijn lichte kuiken wat nog rondhuppeld is ook een haan maar lijkt een prachtige kleur te krijgen! De veren die er op zitten zijn nu al rkk getekend!

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 02-04-2013 14:59

Dat klinkt goed Harm,Het is ook prima als we wat te selecteren hebben.
Ik had nog een vraag over de kleur rood:
Ik doe nu rood keer rood, verwacht ik dus veel rood uit, maar uit de RKK keer rood kunnen ook rode dieren komen, ik denk dat ik die gescheiden van elkaar moet uitbroeden.
Anders weet ik niet meer wat de achter grond van een dier is.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 02-04-2013 17:19

Rood x rood zal in principe 100% rood geven, maar aangezien het nog niet helemaal zuiver is verwacht ik eigenlijk ook nog wel een paar met hier en daar wat pelling.
De rode uit jouw rkk x rood zullen denk ik minimaal even goed zijn, jouw beste rode hen loopt bij de rkk haan die qua type ook beter is dan alle overige hanen en vergeet niet dat hij maar met 1 gen verschilt van de rode namelijk 1x het koekoek gen. Wat dat betreft maakt het niet veel uit of je de kuikens uit elkaar houdt of niet. Uit het oogpunt van stammen bouwen is het natuurlijk wel beter.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 02-04-2013 17:34

Harm met RKK ben ik daar mee bezig, met rood denk ik pas volgend jaar, vooral het type bij rood is nog niet helemaal zo ik het graag zie.
Bij de RKK haan en hen is het type in orde moet een F type kunnen halen,
dat moet ik vast houden en de kleur iets steviger dat is het doel voor dit jaar.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 05-04-2013 10:37

Harm vandaag weer 24 Rood Koekoek ingelegd plus 6 rood en 6 zilverpel.
Ik verzamel door ik kan nog zeker 2 keer broeden voordat het erg laat in het seizoen word.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 05-04-2013 12:05

Top Geart, de rkk leggen dus goed. Dinsdag hoor ik hoe de bevruchting is van jouw rkk eieren. Het haantje hier ontwikkeld zich steeds mooier, belooft een mooi jaar te worden zo!

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 05-04-2013 12:59

Harm hoe is het nu met jouw Rood Koekoek hen, heb je daar al weer eieren van of staakt zij nog steeds.
Ik hoop dat je daar ook nog jongen van kan krijgen is ook een mooi dier.
Ik bedoel niet die uit Joop zijn laag.

Die van Joop zijn laag ben ik ook erg benieuwd naar wat dat ons brengt.

Wat is de letter die je gebruikt voor Rood.
Ik wil uit leggen hoe je rood koekoek roder kunt maken, eigenlijk zeg ik het fout bij een geler worden de rood koekoek haan is door in kruisen van een rode hen de kleur weer naar rood te krijgen.
Je zou ook zwart kunnen gebruiken maar dat is mij te link, zwart is toch erg dik rood?

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

zwart en rood

Bericht door Joop » 05-04-2013 19:07

Geart,

De kippen hebben 2 basiskleuren: zwart en rood. Alle andere kleuren zijn in feite mengvormen. Sommige genen hebben invloed op de verdeling van de kleur over de kip. Om een zwartere kip te fokken zou je Ml ( melanine) moeten inkruisen. Voor een rodere kip is dat mahonie (Mh).
Onder invloed van een verdunningsfactor (Di) zullen de basiskleuren lichter worden. Waarschijnlijk hebben wij met deze verdunning te maken, waardoor het rood afglijdt naar geel. Het is de kunst die factor kwijt te raken.

Ik kan jullie grote voorsprong niet langer aanzien. Ben daarom ook begonnen met het verzamelen van eieren van mijn donker rode hanen x de hen van Harm, de hennen uit de 1e generatie ( die onder invloed van het rood erg donker zijn geworden) en een paar lichtere hennen.

Jouw vraag gaat uit van het omgekeerde effect als bij mijn F1 hennen: zou onder invloed van een zwarte factor het rood donkerder worden?
Als dat zo is zou je door zwart toe te voegen het effect van de verdunning verminderen.

Misschien kunnen Harmen en Hidde daar meer over vertellen

Joop

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 06-04-2013 08:59

Mooi Joop dat jij nu ook kunt verzamelen, ik ben erg benieuwd wat daar uit komt.
Als jouw verhaal klopt is zwart geen optie maar inderdaad jouw hennen uit F1 waren erg donker omdat er rood achter zit.
Ik had inderdaad eens gedacht of het omgekeerde ook werkt maar dat probeer ik zeker dit jaar niet uit.
Ik probeer dit jaar op onze club show een setje rood koekoek te showen, word nog lastig genoeg

Plaats reactie