Broeden 2013

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

reactie

Bericht door hidde » 10-05-2013 21:18

Geart,

Ik heb met HJ een discussie over de koekoek.
Zal dat uitleggen.
De B factor is een beletting van zwart,maar heb ik bij Crawford gelezen, dat dit wordt gevormd in een samenwerking met allelen van S .
Als je erover nadenkt is dat ook logisch als het met mh was gebeurd had je al roodkoekoek gehad.
S zorgt ervoor dat zwart verdund naar grijs(blauw) in de koekoektekening.
De vaststelling die nu is gemaakt door het bestuur van de fhc in de standaard zonder een kleuruitzondering is een blunder.
De factor Bsd die in de friese koekoeks veel voortkomt waarbij de haan veel wit vertoont bevestigd dat nogmaals.
Dat is ook de reden waarom het dons van de friese koekoek ongetekend is.
Er wordt teveel gekeken naar het gemak en te weinig naar genetische en historische feiten.
De werking van de aan S gebonden allelen zorgen ook voor verdunning van het rood.
Een fokzuivere koekoek heeft de factor B twee keer.
Hoe denk je dat dat zal gaan met de rode kleur?
Op dit moment heb ik roodbont in het hok zitten,maar die hebben een heel andere kleur.
Ik val je niet af Geart maar een beetje zelfkritiek hoort ook bij de fokkerij.
Je ziet het gebeuren,verder vind ik type en kleur byzonder mooi,maar het moet volgens jou roodkoekoek worden.

Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 11-05-2013 08:45

Hidde je mag altijd zeggen wat je er van vind, dat verdient respect.
ook als dat de fokker minder past.
Het is iets anders of je het bij het goede eind hebt, in dit geval vind ik hem voor rood koekoek iets te licht maar fok technisch de juiste weg om mee door te gaan, althans voor mij.
Harm probeert nog een paar dingen uit en Joop zit ook op een iets ander pad.
Koekoek is een factor die op alle kleuren werkt ook op mh, waar we mee zitten is de erfelijke ballast van de begin dieren, wat dat is weet ik niet.
Het probleem is volgens mij dat we geen zuiver rood dier kennen in het Friese hoen, ergens komt steeds zwart mee.
We verliezen om een voor mij onbekende reden steeds rood tijdens het fokken, rood bij voegen helpt uiteraard maar dan komt er ook weer zwart naar binnen.
Het blijven stapjes die we maken maar het moment komt dat we van de 10 kuikens ook 10 rood koekoek kuikens hebben en dan heb ik het over de kleur niet over show kwaliteit.
De benaming koekoek voor een zwart koekoek dier is niet helemaal juist, koekoek is een tekening en geen kleur.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 16-05-2013 20:43

Om er een beeld bij te krijgen: fokzuiver roodkoekoek naar mijn idee, haantje dus ruim half om half, rood/wit


Afbeelding
[/img]

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 16-05-2013 21:30

Harm ziet er prima uit.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 15-06-2013 11:12

Harm ik heb nu ook een haantje die dicht in de buurt van deze haan van jouw komt.
Deze moet bijna fok zuiver voor rood koekoek zijn.
Hennetjes daar heb ik geen echte voor uit gang bij, de combinatie van mijn fok stel is daar in nog niet zover als verwacht, nog te veel ballast aan niet RKK eigenschappen.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 15-06-2013 17:47

Nu maak je me natuurlijk wel nieuwsgierig Gear! Zou mooi zijn als jij ook zo'n haan er bij hebt zitten. Ik koester die bij mij ook al, ik denk dat ik met die haan volgend jaar een mooie stap kan maken.
Ik denk dat Tjitte daar in dat bosk nog wel eens mooie dingen kan doen met jouw haan. Gecombineerd aan zijn beste rkk hennen kunnen daar wel eens dieren uitvallen met een hele mooie koekoek tekening over het lichaam, jammer van het zwart wat er dan nog wat in zal zitten als gevolg van de overgebleven pelling.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 15-06-2013 18:05

Als hij word zo als ik nu verwacht ga ik daar volgend jaar mee door, maar de volgende rui geeft weer veren waar ik nu nog geen idee over heb.
Ik heb er nog zo 1 bij zitten maar die is minder mooi of dat is een hennetje en dan kan hij wel weer goed bruikbaar zijn

Plaats reactie