Standaard Rood koekoek

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 02-07-2014 10:50

De hennen zijn wat aan de donkere kant voor geelkoekoek hier hoor, maar jouw hennen zijn ook niet erg rood Geart. De haan zal fokzuiver zijn, hier kan je wel zien dat hij echt een stukje lichter is dan onze hanen.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 02-07-2014 11:26

Ja klopt Harm, is ook het geval bij mijn hanen,ze zijn nog niet echt diep rood.
Maar waar is iets rood en wanneer is het geel.
Als het rood bijna zwart word is dat dan wel echt rood?
Rood is op de kleuren kaart toch echt anders hoor, daar heet dat bruin.
En als je daar op in zoomt zijn er verschillende tinten bruin.
Persoonlijke smaak zal dus weer beslissend zijn wat de goede kleur bruin moet zijn.
Maar blijft dat ik mijn roodkoekoek graag iets donkerder zag, en dat komt ook wel, daar ben ik wel zeker van, duurt nog even

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 03-07-2014 09:20

Daar heb je gelijk in Geart, ik denk dat de dieren bij mij nog wel wat nieuwe inzichten kunnen geven. Jouw dieren en tint donkerder maken kan in combinatie met een handjevol hanen die ik al heb zien rondlopen zeker geregeld worden.

De komende tijd moeten we langzamerhand ook gaan kijken hoe we de standaard op gaan stellen die we aan Talinus geven bij de TT in Drachten. Mogelijk kunnen we deze dan ook al testen bij de jongdierendag.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 03-07-2014 10:15

Ja ben ik met je eens.
Als we naar Tjisse gaan zijn we allemaal bij elkaar en kunnen we een besluit nemen.
Gaat dan er om denk ik met het zwarte wat willen we daarmee.
Je weet dat ik eigenlijk niet naar zwartstaart Rood Koekoek wil.
Misschien moet er foktechnisch wat zwart in de staart achter blijven maar dan zo weinig mogelijk zichtbaar.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 14-09-2014 12:10

In het laatste kleindiermagazine, sept 2014, stond een tekening van de geelkoekoek nederrijnse hoenders. Schrok ik wel van want ze waren best wel rood, moeten wij ze nóg donkerder gaan fokken?

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 14-09-2014 15:02

Ja Harm daar keek ik ook vreemd van op.
Lijkt mij dat als je uit gaat van echt geel er erg weinig contrast op komt.
De hanen waren daar in duidelijk, lichter van kleur.

Maar kleuren kun je nooit op een plaatje vergelijken, ga je stevig de mist in.
Maar onze roodkoekoek hennen geven veel meer contrast en aan onze de hanen kun je duidelijk zien dat de grondkleur meer rood is.

Maar kijk eens het verschil tussen de tekening en de echte geel koekoek, je kunt er weinig over zeggen.

Maar de roodkoekoek hennen mogen wat mij betreft wel donkerder dan dat we ze nu hebben.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

valt mee

Bericht door Joop » 14-09-2014 19:32

Eerlijk gezegd vind ik de fotos van de Nederrijnse geelkoekoek wat het rood betreft best wel mee vallen. Je ziet duidelijk dat ze lichter van kleur zijn dan onze rkk. Ze hebben meer van de buff kleur.nWat mij opvalt is de zwarte staart. Dat willen wij er juist uitfokken.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 15-09-2014 10:54

De foto's van de Nederrijners vallen inderdaad mee. Geart je hebt gelijk over het verschil tussen een plaatje en de praktijk. De tekening van de geelkoekoek zou ik(behalve de staart) hele maal niet zo raar vinden voor een roodkoekoek tekening.
Ik maak de opmerking ook om in het achterhoofd te houden dat een donkere (slechte) geelkoekoek niet op onze roodkoekoek hennen moet lijken. De hanen zit wel genoeg verschil tussen.

Hopen dat Tjisse uit zijn donkere hen wat mooie kuikens heeft gefokt!

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 15-09-2014 14:42

Ik ben met de foto van de geelkoekoek naar mijn roodkoekoek gelopen en heb ze vergeleken.
De onze zijn donkerder en nu heb ik ook nog de lichtere kleur van ons drieën.
Komt goed ben ik nu wel van overtuigd

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

rood of geelkoekoek?

Bericht door hidde » 01-10-2014 11:21

Heren,

Ik ben de man van de bommetjes.
Ik ben nieuwsgierig hoe jullie zonder ey (recessief tarwe) de kleur rood willen behouden.
ey vertegenwoordigt met een fijnkorrelige intensiteit, de zwarte kleur die geel rood maakt.
Dat zegt genoeg over de kleur van de staart bij de roodkoek dieren.
je hebt dit zwart nodig om de rode kleur te kunnen maken.
zit ey er niet in dan wordt de kleur geelkoekoek,hetgeen bij jullie steeds naar voren komt.
De kleur moet wel resistent zijn om continuiteit van de kleur te waarborgen.
Anders moet je steeds niet fokzuivere dieren insturen om het geloof in roodkoekoek te waarborgen.
Dat gebeurt nu bij de koekoekkleur ook al.
De te donkere fokonzuivere dieren waar zo nu en dan een fokonzuivere zwarte veer wordt weggetrokken en zo wordt ingestuurd, krijgt dan een te hoog predikaat.
De keurmeester beoordeelt het dier dan op niet natuurlijke voorwaarden, immers een fokzuiverdier behoort lichter te zijn dan zijn vrouwlijke soortgenoten.
per saldo zou een roodkoekoekhaan een gele kleur moeten tonen.

Benieuwd???? :lol:

Hidde

Plaats reactie