Standaard Rood koekoek

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 12-06-2014 13:51

Harm egaler kan best eens zo zijn, contrast hoeft echt niet kijk bij mijn hennetjes daar zitten een paar tussen met veel contrast.
Bij een redelijk fokzuivere haan en hen zal te koekoek tekening ook sterker worden.
ik heb wel hennen die daar aan voldoen maar geen hanen, gevolg is dat er te veel rode dieren tussen komen want mijn haan is meer rood dan koekoek als ik de uitkomsten bekijk.
Maar we komen in de buurt we hoeven ook niet direct een U dier te brengen, een mooie F is genoeg.
En als het type goed blijft zit ik met een hen daar in de buurt.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 13-06-2014 12:30

Je hebt gelijk Geart, jouw dieren bewijzen wat er mogelijk is wat betreft een mooie heldere tekening bij de hennen. Ik hoop dat de tekening die ze op het lichaam laten zien ook door gaat lopen in de staart. Bij de beste hennen die ik hier heb lopen zie je eigenlijk geen zwart meer maar het contrast is lang niet zo groot als bij die van jou. Wel zijn ze echt mooi mahonierood. Hoe het komt dat er zoveel verschil tussen de hennen zit kan ik niet verklaren, het lijkt er op dat het toch gewoon een kwestie van doorfokken is.

Dat de hanen goedgetekend kunnen zijn wisten we in principe al, kijk maar naar de oude haan die hier loopt met een mooie koekoektekening over het hele lichaam.

Maar het is geen ramp dat je nog niet zo veel mooi getekende haantjes hebt want die lopen er hier meer dan genoeg, als jij de hennen regelt dan regel ik de hanen op de show. Joop zijn dieren zijn dan de kers op de taart die het geheel compleet maakt.

Voor mij zijn de mooiste dieren qua voorkomen al een dikke F waard, qua schoonheid zijn er niet veel kleuren die aan de rkk kunnen tippen!

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Kers

Bericht door Joop » 14-06-2014 19:45

Het wordt geen kersentaart..................
Ik heb vandaag de kuikens van de fokonzuivere rkk haan geringd. De hanen lijkt aardig. Een paar zijn behoorlijk zwart, dit als gevolg van de zwartkoekoek hen die ik er bij had lopen. Van de hennen is één veelbelovend: veel rood, weinig zwart en een mooi koekoektekening in hals en nek.
Over het algemeen wel gelige pootkleur, maar later trekt dat weg en worden ze blauwig. Herkennen jullie dit verschijnsel ook? De vraag is of als we hier mee doorfokken in de toekomst niet vaker de foute pootkleur kunnen verwachten.
De kuikens van de fokzuivere haan zijn nog te klein om wat van te zeggen, maar ook hier over het algemeen gelige poten.

Wat de witten betreft zit het goed. Van de 6 zijn er twee mooie hanen, waarbij er ééntje er boven uitsteekt. Prachtig wit, zoals ik ze nog nooit heb gehad. Van de 4 hennen zij er 2 met een paar veren waar de tekening van de zilverpel in is te herkennen. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar de witte haan vanuit de zilverpel gefokt. Mogelijk verklaart dat juist de inwitte kleur

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 15-06-2014 10:26

Joop die gelige poten kan wel eens een probleem gaan worden, ik zie het nu bij alle 3 fokkers verschijnen en daar heb ik toch een probleem mee.
De poot kleur gaat net als de veerkleur nog veranderen maar toch.
Moeten we daar iets aan doen?
Als we hier op ja zeggen, en wat dan, en in welk stadium grijp je in.
Als kuiken zie je het duidelijk op latere leeftijd word het lastiger.
Ik zie dit meer naar voren komen de laatste paar jaar, daar voor zag ik het niet.
Welke techneut kan mij vertellen wat de koekoeks factor doet met de poot kleur.

Joop die witten bij jouw daar ben je op de goede weg, des te witter des te mooier voor de kleur denk ik.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

zilverpel

Bericht door Joop » 15-06-2014 19:41

Van de 4 zilverpel kuikens zijn er 2 met een hele mooie regelmatige staart, aan beide kanten. Als dat iets over de latere pelling zou zeggen, zit het met mijn zilverpel ook goed.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 17-06-2014 14:23

Joop mocht je een zilverpel haan krijgen met een knappe kam er op, ik zoek 1 voor er bij.
Ik houd een oude haan maar wil iets nieuws in brengen.
Hoe zit jij met de ringen Joop?

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 17-06-2014 16:19

Goede berichten lees ik hier, mooie witte zou heel welkom zijn want ze worden wel heel erg schaars in den lande!

Pootkleur is genetisch nog niet zo makkelijk omdat het wordt bepaald door twee lagen "huid" met verschillende genen waarbij de genen voor gele poten volgens mij recessief zijn(dus lastig er uit te fokken). Wel zitten er ook geslachtsgebonden bij die ons kunnen helpen. Het koeoekgen heeft alleen invloed op blauwe poten, gele poten kunnen gewoon op of onder een dier met het koekoekgen.
De route om ze er uit te krijgen is denk ik via rood want daar kan je zien of de dieren goede blauwe poten hebben. Via rode hanen heb je dan vrij snel de blauwe poten zuiver in je stam volgens mij.
Wat ook gunstig is, is denk ik Tjisse zijn stam die vrij zuiver Fries is. Die heeft denk ik al blauwe poten onder zijn rode dieren zitten. Hier lopen er ook twee hennen met lichtblauwe poten maar iets te veel pelling nog.. geven en nemen dus ook weer in dit verhaal.

Wel is het iets om er naast te doen mijns inziens, de rkk beginnen steeds beter te worden. Als we nu ook nog fanatiek op blauwe poten gaan fokken verliezen we denk ik kwaliteit al mag er natuurlijk zeker niet met dieren met gele poten gefokt worden om het onder controle te houden.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

ringen

Bericht door Joop » 17-06-2014 21:06

Geart,

ik heb nog behoorlijk wat ringen over. Ik moet zelf nog 6 kuikens ringen, maar ik kan nu nog niet zien of het 13 of 15 mm moet worden. De rest krijg je binnenkort van me.

Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 30-06-2014 14:08

Jonge geelkoekoek Nederrijnse hoenders, leuk om eens te vergelijken met onze dieren. Ik zou al niet meer willen ruilen qua tekening geloof ik:

http://link.marktplaats.nl/m821800287

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

haan

Bericht door Joop » 30-06-2014 20:48

Harm,

Die haan op marktplaats heeft - voorzover ik het kan zien - wel wat van mijn fokzuivere haan. Inderdaad in de rode kleur komt de koekoekkleur beter tot z'n recht dan in geel.

J

Plaats reactie