Standaard Rood koekoek

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 12-01-2014 20:13

Staan nog wel een paar discutabele puntjes in denk ik. De hen zal wat minder contrast tonen dan de haan ga ik vanuit, dit zou dan parallellopen met de geelkoekoek. Veerschachten hoef je niet te noemen denk ik ook, net als "donker" rode staart. Hier zou kunnen volstaan met "een egaal rode kleur met over het gehele lichaam met een geelwitte koekoektekening" oid.

zag in zuidlaren geelkoekoek Nederrijns hoen die wat te rood waren, deze hadden ook iets te veel zwart op het lichaam en in de vleugels:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderstaande haan is wel mooi egaal van kleur en ook met maar weinig zwart in de vleugels, de rkk moet denk ik precies gelijk van kleur zijn maar dan een tint donkerder uiteraard.

Afbeelding

Afbeelding

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 13-01-2014 12:43

De hen heeft een andere kleur als de haan bij mij, komt omdat de haan de geelkoekoek kant uit gaat, lijkt mij niet het contrast wat het verschil maakt.
Ik heb twijfels of dat anders kan is een koekoek eigenschap.
Dan moet je naar fok onzuivere hanen gaan en daar wil ik eigenlijk nog niet naar toe.
Kijk naar zwart koekoek waar men het soms wel zo doet.
De haan heeft een dubbele koekoek factor dat zal gevolgen blijven houden en geeft verschil tussen haan kleur en hen kleur.
Ik kijk ook vol verwachting uit of het jullie lukt een echte roodkoekkoek haan te fokken, ik heb daar mijn twijfels over.
Als de basis kleur rood is bij de haan en hij lijkt geel koekoek ben ik eerst wel tevreden, lijkt mij zonder genetische manipulatie het hoogst haalbare.

mooie foto's Harm, haan lijkt al erg op wat wij(ik) hebben, de hen lijkt niet is veel te licht van kleur.

Harm wat ik doe met de standaard is een voorzet voor mijzelf, ik ben niet de standaard commissie en de kleur is niet erkent.
Is meer om onderlinge afstemming te krijgen.
Er moet niks in staan wat niks toevoegt maar er moet wel genoeg in staan om niet onduidelijk te zijn.
Plaats maar hoe jij het ziet dan is het wat duidelijker voor iedereen die er interesse voor heeft.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 13-01-2014 22:36

Als ik naar de geelkoekoek kijk die genetisch te vergelijken is met de roodkoekoek dan zijn de hennen minder helder getekend dan de hanen. Ook wel logisch want de haan heeft natuurlijk meer geelwit bij zich door de twee keer zo brede banen van de koekoektekening. De "witte" haan van mij is naar mijn idee zuiver. De nieuwe haan waar jij het broertje nu van hebt lopen laat een prachtige tekening zien maar is denk ik niet zuiver voor de koekoektekening, dit zien we bijvoorbeeld ook bij de koekoekpatrijs hollandse krielen/drentse hoenders enz.
Afbeelding
Afbeelding(foto's van internet)

Misschien is de mooiste roodkoekoek haan wel onzuiver voor de koekoekfactor ook al is dat minder (principieel) gewenst. Andere kleuren met de koekoekfactor laten dit tot nu toe wel zien.
zie ook deze link met roodkoekoek Orpington: http://www.orpingtonchickens.co.uk/list ... ngton.html
Deze fokkers kruisen de rkk hanen altijd met rode hennen om de mooie rode kleur en het contrast te behouden.

Ik heb mijn gedachten over een standaard voor rood/roodkoekoek ook eens op papier gezet:

Rood met rode staart:
Kleur van de haan:
Egaal diep rode kleur over het gehele lichaam.
Staart en vleugelpennen ook egaal helder rood.
Donskleur rood tot lichtrood.
Iets smut in slagpennen,staartstuurveren, onderhals en dons is de eerste jaren toegestaan.

Kleur van de hen:
Gelijk aan de haan.

Fouten:
Te licht van kleur en onregelmatige kleur.
Zwart in slagpennen en staart
Tikking in onderhals en zadel
zwartgrijze donskleur

Rood met zwarte staart(gelijk aan RIR):
Kleur en tekening van de haan:
Egaal diep rode kleur over het gehele lichaam op de staart na. Staart groenglanzend zwart met iets rood in de staartdekveren en sikkels.
Buitenvaan van de grote slagpennen zwartgetekend, binnenvaan rood. Buitenvaan kleine slagpennen rood waardoor de vleugeldriehoek rood is. Binnenvaan kleine slagpennen zwart.
donskleur rood tot lichtrood.
Iets smut in het dons is de eerste jaren toegestaan.

Kleur en tekening van de hen:
Gelijk aan de haan doch met het verschil dat de onderhals iets ticking mag vertonen.

Fouten:
Te licht van kleur en onregelmatige kleur.
Rood in staartstuurveren. Zwart in buitenvaan kleine slagpennen en binnenvaan grote slagpennen.
Zwartgrijs dons en tekening op de rug.

Roodkoekoek met roodkoekoek staart(simpel omschreven vorm):
Kleur en tekening van de haan:
Egaal rode grondkleur die over het gehele lichaam is onderbroken met een witgele koekoektekening welke niet te scherp begrenst mag zijn.
Donskleur ongetekend rood tot lichtrood.
iets smut in vleugels, staart en dons is in de eerste jaren toegestaan.

Kleur en tekening van de hen:
Gelijk aan de haan doch iets minder helder getekend.

*Noot, door het geslachtsgebonden gen van de koekoektekening oogt de haan witter dan de hen doordat de witgele tekening breder is.

Fouten:
Te lichte grondkleur. Onregelmatige kleur en koekoektekening.
Smut in staart,vleugelpennen en dons. Zwarte tekening op rug en in hals.
koekoektekening in het dons. Witte vleugeldriehoek.

Roodkoekoek met (zwart)koekoek staart (simpelomschreven vorm):
Kleur en tekening van de haan:
Egaal rode grondkleur die over het gehele lichaam is onderbroken met een witgele koekoektekening welke niet te scherp begrenst mag zijn. Staart zwart met zwartgrijze koekoektekening. Staartdekveren, Sikkels en bijsikkels mogen iets rood vertonen.
Buitenvaan grote slagpennen zwart met zwartgrijze koekoektekening, binnevaan helderrood met lichtgele koekoektekening. Buitenvaan kleine slagpennen helderrood met lichtgele koekoektekening, binnenvaan zwart met zwartgrijze koekoektekening
Donskleur ongetekend rood tot lichtrood. Iets smut in het dons en in onderhals is in de eerste jaren toegestaan.

Kleur en tekening van de hen:
Net als de haan doch iets minder helder getekend. Iets ticking in de onderhals is toegestaan.

Fouten:
Te lichte grondkleur. Onregelmatige kleur en koekoektekening.
Zwartgetekend dons. Te zwarte tekening in onderhals en op rug. Zwarte koekoektekening in binnenvaan grote slagpennen en binnenvaan kleine slagpennen.
Koekoektekening in het dons en witte vleugeldriehoek.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 14-01-2014 13:28

Keurig Harm, hier geef je wel mee aan welke richting je denkt.

Met de omschrijving van de rode Friese.hoenders kan ik mij in vinden.

Met die zwarte staarten die richting wil ik niet uit, zowel bij rood als bij roodkoekoek, je mag ze dan geen roodkoekoek of rood noemen is mijn mening.

Bij rood koek blijf je mij wat te algemeen, ik heb bij mijn omschrijving meer details genoemd.
Over 1 ding zijn we het zeker eens, dat is dat de basis kleur rood moet zijn.
De meest lichte kleur die ik zou willen zien is citroenkleur zeker geen wit.
De dons kleur zal denk ik dicht bij geel liggen en niet rood.

Maar dit zijn mijn gedachten en misschien dat we dit jaar wel meer duidelijkheid kunnen scheppen.
Iets op papier zetten wat nog niet haalbaar is met de huidige fok
techniek, dat schiet ook niet op.
Als je in de buurt ben kom dan even langs, fokteam 2 vind ik moeilijk om samen te stellen
, ik heb te veel keuze mogelijkheden en wil ook graag jouw mening

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 14-01-2014 15:40

Heb goede hoop dat we dit jaar de goede rkk gaan fokken met de huidige hanen die we hebben lopen. Zelf blijf ik erg gecharmeerd van de rode RIR's, zo mooi rood is ook mogelijk bij de Friese, gevolg daarvan is de zwarte staart bij de rkk. Heb nu wel mijn rode haantje met het mooie type bij een rode en Rkk hen lopen ipv de rkk haan. Wilde deze toch ook nog maar eens gebruiken. Zal dan op 5 hanen voor de fokkerij uitkomen dit jaar, daar zal toch een bij moeten zijn die fokt zoals we het verwachten.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe zou het bij Tjitte zijn trouwens? Heb nog een mooie zandgele haan voor hem lopen. Hoop deze week nog even tijd te vinden om langs te komen in Bontebok!

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 14-01-2014 17:37

Ja Harm dat rood is mooi,we kunnen best wel dicht in de buurt komen met een staart die rood is aan de buiten kant maar waar binnen in nog zwart zit.
Met rood koekoek gaat dat niet lukken maar de basis kleur moet daar in de buurt kunnen komen.
Rood is overigens een ruim begrip, van bijna zwart tot heel donker geel kan je rood noemen.
Je ziet bij zwart koekoek wat de koekoeks factor doet op zwart, dat oogt meer blauw dan zwart.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 12-05-2014 11:52

Ik heb de standaard er nu bij gepakt en dat vind ik uitermate vaag.
Voor een gewoon mens zoals ik gewoon weg klote.
Ze kennen schijnbaar de factor koekoek niet, men omschrijft alleen zwart als koekoek.
Kan zijn dat ik een oude versie heb maar dit lijkt mij een omschrijving die in 1900 tot stand is gekomen.
Het zal dus van uit ons zelf moeten komen.
Hebben jullie de standaard al eens gezien???

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

zwart

Bericht door Joop » 12-05-2014 21:02

Geart,

Ik heb een heel zwart kuiken uit de combinatie, fokonzuivere roodkoekoekhaan x koekoek hen. Aan zijn blonde kop was meteen al duidelijk dat het een haantje is. Nu na een paar weken wordt het koekoekpatroon zichtbaar. Rood is nu nog niet te zien, maar ik vermoed dat het zwarte zo donker is als gevolg van de rode achterliggende kleur. Als die zich goed ontwikkelt zou dat voor volgend jaar misschien wel een prima fokhaan zijn, om het verwateren van het rood naar geel te voorkomen.

Van de 22 ingelegde eieren van de fokzuivere roodkoekoekhaan waren alle eieren bevrucht. Slechts 2 heb ik er uitgehaald vanwege een rode rand halverwege het ei. Ben benieuwd naar de resultaten.............

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 12-05-2014 22:58

Ja Joop dat kan best zo zijn.
Ik heb, mocht zich dat bij mij voor doen ook nog een rode kleur, zowel hen als haan.
Als dat de goede stap is zal de toekomst moeten uit wijzen.
Eerst dit jaar zien een stapje vooruit te maken en ik heb een paar waar dat wel eens het geval kan zijn

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 13-05-2014 11:33

Theoretisch kan er ook nog gewoon zwartkoekoek(fenotype) uit de combi van rood met F1 zwartkoekoeko(uit rkk) kunnen komen. Grofweg de helft zal zwartkoekoek zijn met meer of minder goud/rood in de hals/sierveren. Ikzelf denk dat deze wel eens heel bruikbaar kunnen zijn om het koekoekpatroon beter in de rkk te krijgen(egaler over het lichaam en met meer contrast).

Plaats reactie