Standaard Rood koekoek

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 01-10-2014 13:07

Prima Hidde zet de boel maar op scherp.
Je hebt wel een punt, zodra het zwarte verdwijnt word inderdaad de kleur lichter.
Ik wil dat inderdaad oplossen zo als jij aan geeft met een rood dier te gaan fokken om kleur terug te winnen.
We hebben ook rode Friese hoenders dus dat kan.
Een fok zuivere roodkoekoekhaan hebben we nog niet, ik ben overigens wel de enige die zegt dat we nog geen fok zuivere hanen hebben, de ander heren denken daar anders over.
Je weet dat ik de technische kant niet echt beheers dus ik kan je er niks over vertellen.
Ik denk dat je altijd rood er bij moet houden en het zwarte misschien niet helemaal weg moet fokken.
Ik fok tot dusver alleen met fok onzuivere hanen met veel rood en heb nu voor het eerst meerdere hennen die je roodkoekoek kan noemen.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

melkunie

Bericht door Joop » 01-10-2014 20:52

Ik heb nooit geweten dat jij de man van de melkunie reclame bent...............
Met jouw jarenlange fokkerservaring en het mixen van diverse kleuren kun jij ons vast wel advies geven hoe we ey er in kunnen fokken.
Ik bin ek beneid..............

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

antwoord Joop

Bericht door hidde » 02-10-2014 12:10

Joop,

Ik ben wel boer,maar kippenboer geen melk
Het is net al met kan .......koffiekan, melkan,eierenkan enz.
Joop het stukje over de roodbonte heb ik al een tijd klaar,maar is door de foto,s te groot.
rood wordt bepaald door ey.
dat geeft een vorm van zwart die erg intensief is.

Ooit heb ik gelezen bij een deskundige,dat de factor S in koekoek mede bepalend is voor het onderdrukken van zwart en mede de belettingsfactor vormt.

de koekoeksfactor zal dus goud(rood) verdunnen
dat gebeurt bij jullie.
geel/rood ligt vlak bijelkaar.
in blauw zie je dat ook (vorige show in sneek de hanen van K.Molemaker)
geel ligt dicht bij blauw(je kan ze ook halen uit geel,alleen zijn ze dan gezoomd)
ik zou beide eens uitproberen.
Blauw is verdund zwart,maar geen blijvende kleur.
Sikke noemde ze altijd een "toestand"
Beide kleuren geven wisselende kleuren bij de nakomelingen.
Datgene wat je op shows ziet is uitgesorteerd blauw er wordt nl. ingestuurd op de uitwendige eisen wat er in het genenmateriaal zit is helaas alleen voor kenners zicht baar.

Een andere keuze is om zwart in de staart en vleugel toe te staan in de kleuromschrijving ey is immers zwartgebonden en bij friese dieren hoort een zwarte(blauwe) pootkleur
De belettingsfactor onderdrukt die kleur bij de koekoekbenen,maar een blauwe kleur bij de voorkant van de poten is toegestaan.
ey is een voorwaarde voor de rode kleur.
Als het zo gemakkelijk was Joop dan duurde het ontstaan van de roodkoekoek geen tien jaar.
Ik vind het heerlijk om hierover te brainstormen,maar de meeste nieuwe kleuren komen "toevallig" tot stand.
Jullie zullen dus keuze moeten maken en dat is niet gemakkelijk.
Veel geluk en "wijsheid" toegewenst.
De bal ligt weer bij jou Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 02-10-2014 14:32

Het is niet zo moeilijk als het lijkt. De 10 jaar zijn wel wat vertekend doordat eerst het oude schema in het jubileumboekje werd gevolgd en dat klopt niet. Ik had binnen 2 generaties roodkoekoekdieren lopen, hetzij met Leghorn type. Puur op de (semi) dominante tarwebasis.

Om type te verbeteren of kleur zijn de stammen van mij, Joop en Geart vermengd. Dit jaar hadden we uit meerdere combinaties al hele stabiele resultaten. De grootste uitval is te danken aan een tweetal zaken in mijn ogen:
- wit uit de stam koekoek bij jou vandaan die bij Joop en Geart is gebruikt, jij/Hidde hebt dit al eens aangehaald op het forum ivm de witte fokzuivere (zwart)koekoekhanen. Ik ben de naam van dit verschijnsel even kwijt.
- ig of di, uit de roodpel die in eerste instantie is gebruikt. Kijk maar naar de citroenbonte hen bij Bertus..

De huidige rkk zitten al behoorlijk zuiver op E^Wh(zit nog wat op aziatisch patrijs), met Columbia en soms Db. Dit zorgt op het moment voor goede resultaten die al steeds stabieler in de vererving worden. Dat E^Wh een prima basis is voor rood wordt aangetoond bij de RIR en ook rode wyandotte kriel die helemaal rood is. Zelf ben ik nog wel redelijk fan van een mooie zwarte staart en intens rode kleur..

Hieronder fok en fokonzuiver rkk, hoop dat het wat te zien valt want ik heb ze snel even in de koffiepauze gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding


Dat de gewone fokzuivere koekoekhanen prima te showen zijn, wat ook gebeurd de laatste 3 jaar, kan je op onderstaande foto's zien. Haal met mijn fokzuivere hanen de laatste tijd steeds F of Zg kleur met F of zg tekening. Toevallig heb ik uit Sander zijn laatste zwarte hen een fokonzuivere haan gefokt die qua kleur en tekening niet in de schaduw mag staan van mijn fokzuivere hanen. Als ik deze moet conditioneren voor de show blijft er een kale kip over.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

reactie op harm

Bericht door hidde » 02-10-2014 18:04

beste Harm,

ik heb dat van tevoren al aangegeven naar Geart dat het zolang zou duren.
maar los daarvan.
Beide rassen die je noemt zijn geelbenig en zoals ik lees komt dat regelmatig terug.
De witte kleur die ik destijds benoemde was een haan van K.
Uit de mijne is dat (nog) niet naar voren gekomen.
normaal schift je deze kuikens uit en komen die niet naar een tentoonstelling.
K. heeft deze geshowd in Franeker.
Ewh is dominant tarwe Ey is recessief tarwe.
van Ey is bekend dat het donkerder tekend dan Ewh.
Rood wordt gevormd door wordt gevormd door de factoren Gr ginger
Mh mahonie
Cb chanpagneblond
Di Dilution(verdunner)
Beeldbepalend is de aanwezigheid van Ey (recessief tarwe)
Zonder Ey wordt de kleur geel(zandgeel)
Een en ander is door Brumbaugh en Hollander uitgezocht in 1965
Ik geloof je best dat je vooruitgang hebt geboekt,maar jullie blijven vaag over de kleur.
Zoals ik jullie verslagen lees heb je problemen met:
. gele poten Ewh?
. zwarte of rode staart?

In mijn beleving een zwarte staart met zwarte vleugelpunten
Jullie zullen daar duidelijkheid over moeten verschaffen.
Het uitgangspunt is het friese hoen een ras met blauwe poten .
Hoe donkerder de poten hoe meer zwart in de grondkleur.
Het gebruik van andere kleuren met een vergelijkbare kleur kan best,maar om continuiteit te creeern met terugval naar de rode friese kleur kom je Ey altijd tegen.
Anders krijg je door inteelt een terugval van dieren.
Ik vind ook voordat je dieren instuurt de stellingname over de kleur moet vasstellen anders zijn ze niet keurbaar.
Ik juich jullie streven toe,maar probeer met redelijke argumentatie te helpen naar een goed blijvend resultaat.
Bertus heeft een haan van mij(roodbont) de gele nekken heb ik nog niet gehad.
Bertus zijn kippen komen uit een andere stam.
Ik weet dat Kelly in haar rode stam dat verschijnsel ook wel had maar niet zo heftig als door B getoond.


Hidde

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

makkelijk

Bericht door Joop » 02-10-2014 19:55

Hidde,

Niemand van ons heeft gezegd dat het makkelijk zou zijn. Als het slaagt geeft dat juist meer voldoening. In ieder geval zijn we een stuk verder gekomen dan ik een paar jaar geleden voor mogelijk had gehouden.
Dank zij het inkruisen van een rode hen van Harmen heb ik tarwekleur in de roodkoekoek. Op foto's die ik elders in het forum heb geplaatst kun je zien dat de kuikens dit jaar bijna allemaal geheel wit/geel waren. Wat daarbij opvalt - en dat is in overeenstemming met jouw opmerking dat tarwe het rood versterkt- is dat deze witgele kuikens juist uitgroeiden tot in en in rode volwassen dieren. Op één van mijn foto's zie je een jonge donkerrode haan met op zijn borst het witte dons onder zijn rode veren uitsteken. De koekoekfactor is in de veren niet te zien, maar de poten zijn licht van kleur, maar zeker niet geel.
De kuikens uit de slag met de lichte fokzuivere haan heeft zowel mooie donkerrode met duidelijke en gelijkmatig getekende koekoekhanen opgeleverd, maar ook een lichtere haan en hen - op tarwe basis- waarin de koekoektekening heel duidelijk zichtbaar is.
Over het algemeen zijn de staartveren zwart, maar er zijn wel degelijk donkerrode koekoekhanen met veel bruinrood in de staart.

Als je vindt dat we vaag zijn over de kleur dan moet je ze maar met eigen ogen komen zien.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 02-10-2014 21:44

Hidde ik zal je wat duidelijkheid geven over de kleur.
Neem zwart koekoek en vervang zwart voor rood en hoppa das roodkoekoek.

Moeilijkheid bij rood is echter dat rood niet rood is maar bruin.
Dat is het begin van een onduidelijk iets, bruin is er in veel variaties.
Daar waar we bruin geel gaan noemen en het geel is natuurlijk niet geel maar een bruin variant, daar begint het gedonder.
Bij de friese roodpel willen we graag heel donker bruin de vraag is of dat ook bij roodkoekoek zo moet zijn, ik denk wel dat we daar graag zo dicht mogelijk in de buurt willen zitten.
Je kunt het aan de gebruikte hanen ook zien dat we dat ook doen, maar ook moet je zorgen dat het dier koekoek geeft over het hele verenkleed.
Daar ontstaan de lichtere varianten.
Door iets zwart in de onder veren van de staart toe te staan, is het waarschijnlijk makkelijker een donkerbruin dier te houden, dat denk ik op dit moment tenminste.
Van de roodkoekoek fokkers heb ik het meeste problemen met het donker bruin houden van de dieren, maar toch lijkt mij dat geen probleem.
Ik heb voldoende kleur in huis om ze donkerder te maken, mocht ik dat willen.
Het is in mijn ogen een illusie om te denken dat een roodkoekoek dier er
even donker uit gaat zien als een roodpel dier.
Een roodpel dier heeft zwart als pelling en een roodkoekoek heeft lichte strepen als tekening, effect lijkt mij duidelijk.

Wat mij opvalt bij de hennen is als de koekoek tekening over het gehele lichaam zit de kleur minder donkerbruin is.
Zal te verklaren zijn maar dat kan ik niet.
Bij de keuring op onze jong dieren dag waren de keurmeesters toch aangenaam verrast dat we al zo ver zijn, en de kleur was in hun ogen ook duidelijk roodkoekoek.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 17-08-2015 14:57

Dit zou de standaard voor Roodkoekoek kunnen zijn volgens de laatste inzichten zo ik het nu haalbaar acht.

Roodkoekoek
Kleur en tekening van de haan:
Elke veer is op een rode grondkleur, drie of vier maal licht boogvormig overdwars onderbroken door geelwitte tekening, welke niet scherp begrensd is.
In de sierveren is het aantal dwarsbanden groter naar verhouding tot de lengte van de veer.
In die veren, doch het meest in de hals en zadel veren, neigt de tekening naar een omgekeerde v.
De koekoek tekening moet over het hele lichaam zo gelijk mogelijk zijn.
De donskleur is rood tot geelachtig wit.
De staart tekening is rood met lichtrood koekoektekening.
Enig zwart in staart is toegestaan.
Kleur en tekening van de hen:
Als van de haan maar de koekkoek tekening is wat vager.
De donskleur is rood tot geelachtig wit.

Ernstige fouten.
Bij de haan:
Witte vleugel driehoek.
Witachtige borst kleur.
Ontbreken van tekening in de staart.
Geen koekoek tekening in de veerschachten.
Bij de hen:
Geheel ontbrekende koekoektekening.
Geen koekoek tekening in de veer schachten

Plaats reactie