Roodkoekoek Stand van zaken tot nu toe

Discussieforum Roodkoekoek terug fokken
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Roodkoekoek Stand van zaken tot nu toe

Bericht door Geart » 15-03-2013 16:26

In 2012 hebben we eindelijk de eerste roodkoekoek hennen gekregen uit ons fok programma.
Nooit eerder hebben we hennen gehad die voor 80% de kleur hebben waar we naar toe moeten.
Dit jaar 2013 zullen we daar op voort gaan en kunnen we verder uit selekteren om te komen tot 100% kleur.
Type is geen probleem al moeten we wel op letten dat we het juiste type vast houden.
We werken nog met verschillende lijnen om indien nodig de kleur verder te kunnen verbeteren vooral de hanen kunnen nog wat egaler
rood gekleurd worden er is een steeds terug kerende neiging om rood, geel te laten worden.
Naast de roodkoekoek ben ik ook met rode friese hoenders bezig, dit om steeds indien gewenst weer rood in te kunnen kruisen.
Wat we precies gedaan hebben om zo ver te komen zal later dit jaar door de heren techneuten op de site worden gezet.
Wat ik al wel weet is dat het afwijkt van het gene in het witte boek van de friese hoenderclub is omschreven.
Ook zullen we dan een aantal foto's van deze hele mooie kleur op de site zetten zo dat een ieder dat kan zien.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 27-03-2013 12:17

Aansluitend bij het verhaal van Geart ook mijn foktomen.
Geart heeft op dit moment wel dé toptoom zitten naar mijn idee. De beste haan en een van de beste hennen lopen samen met een mooie egaal rode bij hem in een toom, kuikens daarvan staan bij de rkk2013.
Ik heb zelf een neefje van de haan van Geart bij mij hennen zitten: een hele mooie rkk hen en 2 hennen uit het laag van Joop met nog veel Plymouth rock bloed die qua type dus ook achter blijven bij de overige lijnen. Wat kleur betreft zijn dit wel mooie hennen.
Daarnaast heb ik ook nog twee rode hennen die ik met een zandgele haan heb gekruist om de rode friese met blauwe poten te fokken.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 30-03-2013 18:38

Geart,

Jij hebt daar een prachtige lichte haan zitten
De meeste koekoekkuikens ,komen uit de combinatie van die lichte haan met een rode hen van Harm.
BBxbW(rode hen uit koekoek) levert allemaal donker gekleurde roodkoekoek op
Bb,BW en bB
De donkere hanen uit jullie eerdere combinaties leveren allemaal de helft donkere dieren op zowel bij de haan als de hen
De donkere gekleurde roodkoekoekkuikens onderling kruisen levert weer fokzuivere hanen op ,de hennen blijven met 1 koekoekgen allemaal aan de donkere kant.
In de meiose zal doordat de chromosonen dicht bijelkaar liggen wel een lichtere(gele)koekoekhen opleveren .
Bij de haan denk ik is geelkoekoek zonder een zwarte staart te creeren is
bij rood is dat moeilijker alhoewel dat wel moet kunnen.
de gele kleur die Harm nu in zijn rode brengt vind ik een gevaarlijk uitgangspunt.
Geelwitpel is na de 2e wereldoorlog op gr.Lankum in Franeker uit leghorns
gecreerd en daar zijn veel witte leghorns gebruikt met dominant wit.
Bij de geelwitpel zie je daarvan de restanten in de staart bij de hanen,die los van de combinatie met goudpel bijna niet met staartzoming zijn te vinden.
Met geel verdring je dus wel het zwart en in mindere mate het rood.
Maar vooral bij de hanen raak je die factor moeilijk kwijt,
Geelwitpel is gebruikt om geel te maken.
Misschien was een keuze naar blauw beter geweest.

succes

Hidde

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 31-03-2013 23:15

Geart, mooi initiiatief voor het speciale RKK stuk op het forum! Zou je dit topic daar ook nog heen kunnen plaatsen? Dan staat het mooi bij elkaar.

De roodkoekoek is moeilijker te realiseren en goed te fokken als de geelkoekoek denk ik ook maar we zijn niet voor niets Fries en fokkers van de Fryske hinnen.

De stap van de zandgele doe ik strict gescheiden van al het andere rode/rkk. Het kuiken wat er nu is lijkt gewoon donker zandgeel trouwens.
De kruising kent meerdere redenen: een is om rode friese te fokken met blauwe poten, ik heb kruisingen met roodpel/zandgeel gezien die zo goed als rood waren en vrijwel zonder pel. Ik wil wel eens zien of dat zo ook kan.
Twee: om te kijken hoe zandgeel zich gedraagt en misschien te kijken om er zo wat meer contrast in te krijgen, pure gok maar niet geschoten is altijd mis. Ik hoop er zo ook wat achter te komen hoe de zandgele nu in elkaar zitten want dat is ook nog niet bekend.
Dominant wit uit de zandgele ben ik niet zo bang voor, dominant wil zeggen dat het naar voren moet komen (ook al heb je daar wel wat uitzonderingen) en een dier met zwarte staart uit deze combi durf ik bijvoorbeeld rustig te gebruiken. Wat er wel misschien nog in kan zitten wat verveld kan zijn is ig (ooit uit citroenpel gekomen?).

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 01-04-2013 11:05

Hidde die haan heb ik op een rode hen gezet met ook nog eens de eerste rood koekoek hennen.
De rode hen er bij zetten komt bij Harm weg die gaf dat advies ook al.
En jij weet als deskundigen een advies geven volg ik dat op, moet ik er wel zelf in geloven want ik blijf een fries.
De hanen is niet het probleem geweest tot aan vorig jaar lag het probleem bij de hennen.
Dit jaar moeten de rood koekkoek voor wat betreft de kleur zitten op 90% van waar we naar toe willen.
Als je rood koekoek wilt fokken hoort daar voor mijn gevoel niet een zwarte staart bij, de benaming moet dan anders zijn namelijk zwart staart rood koekkoek of iets dergelijks.
Bij mij hebben van de 10 hanen er 7a8 zwarte staarten, zijn gelijk ook de donkerste hanen.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 15-05-2013 12:41

Ik kan nu wel stellen dat uit mijn combinatie niet de gewenste kleur komt.
Het eerste veren kleed van de eerste groep kuikens is voor de hanen vermoedelijk wel goed(nu nog geel koekoek) voor de hennen is het geen stap voor uit, bij de eerste groep kuikens zit geen enkele rood koekoek hen.
Dat betekent volgens mij dat we nog geen fok zuivere rood koekoek hen hebben en ook geen fok zuivere haan.
Het houd in dat er een geluks- treffer tussen moet zitten.
De tweede groep kuikens is anders en ik blijf hoop houden maar een groep rood koekoek van een haan met 4 hennen lijkt moeilijk te worden.
Groep 3 van de RKK kuikens geeft een gelijk beeld als 1 en 2.
Misschien ga ik nog iets proberen met een andere haan maar dat word wel erg laat in de tijd.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 15-05-2013 20:15

Ik denk dat het nog te vroeg is voor conclusies, al had ik ook meer toppers uit de combi verwacht. Ik heb uit jouw eieren, 20 kuikens +-, 3 erg mooie rode (haan en twee hennen) mooi rood en egaal. Ook 2 roodkoekoek hennen die de juiste kleur lijken te hebben. Bij de rkk haantjes een paar die te licht van kleur lijken te worden.

Maar, wat mij erg blij maakt zijn de kuikens uit de haan die ik van jou heb geleend met mijn hennen! Weinig kuikens, stuk of 6 waarbij 2 mindere, maar erg mooie hanen! 3 hele mooie donkere roodkoekoek waarvan 2 zo op het oog fokonzuiver voor koekoek en 1 zuiver. De zuivere is half om half rood/geelwit en lijkt een hele mooie tekening te krijgen dus niet te wit.
Ik verwacht uit de combi van Joop zijn haan met mijn hennen ook mooi spul. Met name uit mijn mooiste hen moeten zowel qua type als ook tekening de juiste dieren komen zou je theoretisch zeggen. Ik heb nog eieren staan dus als je wilt hebben..

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 15-05-2013 21:46

Harm theorie is hier nog niet op van toe passing, er zitten nog teveel factoren bij die zich niet laten voor spellen of je moet alle factoren boven water kunnen halen.
Ik probeer te zeggen dat mijn combinatie niet levert wat ik had gehoopt,misschien wil ik ook wel te snel.
Dat er mooi spul uit kan komen geloof ik direct maar fok zuiver voor rood koekoek is dat waarschijnlijk niet.
Probleem ligt bij de haan volgens mij, daar zit nog te veel ander spul bij in, niet zichtbaar maar dus duidelijk aanwezig.
Als je een fok zuivere rood koekoek haan hebt moeten er rood koekoek hennen van komen, die heb ik in het eerste kleed(van de huidige kuikens) niet kan straks komen maar dat houd wel in dat ze niet echt rood koekoek zijn maar alleen wel RKK tonen.
Harm verder hoop ik dat jouw optimisme terecht is, elke stap is winst.
Hoe ver zitten ze al in de veren jouw kuikens?

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 16-05-2013 13:21

Hoe langer ik naar de kuikens kijk des te optimistischer dat ik word. Pieter was hier net en we hebben het spul even bekeken, in de koppel uit jouw eieren zitten toch wel mooie dieren hoor, redelijk veel koekoek ook nog. Ik denk dat de minste uit dat hennetje komen wat je er op het laatst hebt bij gezet.
Mijn oudste haantje wordt zelfs prachtig, gaat zijn vader zeker evenaren.
De jongste zitten nu helemaal in de veer en komen nu in de tweede veer, rond de 5 weken oud zijn die. Het oudste haantje is van 4 maart.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 16-05-2013 21:01

Dat is mooi Harm, ben ik blij mee.

Uit mijn eerste groep kuikens die komen uit DE RKK hen en de rode hen zit geen goede hen bij,ik ga daar 3 van weg doen en houd eerst 2 aan maar die 2 verwacht ik geen stap vooruit.
Daar zat dus de laatste RKK hen nog niet bij.

Harm het tonen van een kleur wil niks zegen over zijn vererving, daar spelen heel andere dingen mee, ik ben er nog niet zeker van dat de tweede RKK hen slechter zou vererven.
Zou ik dat zijn had ik hem er niet bij gezet, ik doe zelden iets zonder reden,tenminste in de fokkerij.
De 2 de hen heeft namelijk een sterkere koekoek factor alleen niet goed verdeelt over het lichaam, de staart blijft achter.
Of ik daar goed aan doe zou ik kunnen weten bij gescheiden opfok, heb ik echter niet gedaan.
De twijfel blijft dus.

Met de hanen gaat het goed komen dit jaar ik heb nu al beide, fok hanen en show hanen, deze komen ook uit de eerste groep kuikens.

De tweede groep kuikens lijkt een ander verhaal, daar heb ik goede hoop op een mooie hen misschien wel 2 maar eerlijk ze moeten eerst nog meer uitgroeien wil ik er iets zinnigs over kunnen zeggen.

De derde groep kuikens zit veel rood in, kan ook kloppen ik heb daar veel rood keer rood ingelegd.

Als alles goed gaat krijg ik over 4 dagen weer een groep die bestaat uit alleen RKK en de rode hen dus de groep waar jij ook eieren van hebt.
Joop broed voor mij ook nog een een groep van dezelfde RRK ouders uit, dat duurt nog een paar weken.
Er kan dus nog van alles gebeuren.

Maar als ik eerlijk ben valt mij de eerste groep kuikens tegen, misschien had ik toch te hoge verwachtingen.
Maar we zijn al vanaf 2004 bezig dus wat mekker ik eigenlijk we hebben er wel veel moeilijker/slechter voor gestaan.

Plaats reactie