zilverpel/ wytweit

Vragen richting erfelijkheid friese hoenders
flothoeke
Berichten: 1
Lid geworden op: 10-05-2009 08:49

zilverpel/ wytweit

Bericht door flothoeke » 10-05-2009 08:53

Heeft iemand ervaring betreft fokken met een andere kleur?
Ik denk zelf aan zilverpel met goudpel, wat is dan het resultaat? citroenpel? Of is deze gedachte te simpel?

mvg Frits

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 11-05-2009 15:50

Als zilverpel en goudpel met elkaar gekruist worden en de dieren hebben niet het citroen gen(ig, inhabitor of gold) bij zich dan vallen er uit deze kruising geen citroenen. Alleen fokonzuivere zilverpel hanen en goud- of zilverpel hennen(afhankelijk van de kleurslag van de haan)zijn dan uit deze combinatie te verwachten. Ik denk dat er geen tot zeer weinig goudpel dieren met citroengenen rondlopen(grote Friese hoenders), bij de zilverpel zullen het er wat meer zijn maar bij de eerste generatie maakt dat niet uit, pas bij onderling kruisen van de F1 (of terug aan een zilverpel met citroengenen) kunnen er dan citroenpellen uitvallen.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Bericht door Joop » 11-05-2009 20:35

Hallo Frits,

Wanneer je een goudpel haan kruist met een zilverpel hen zijn in de eerste generatie alle jonge hanen fokonzuivere zilverpel. De hennen uit deze kruising zijn fokzuivere goudpel.
Wanneer je het net andersom doet en een zilverpel haan met een goudpel hen kruist, dan zijn alle jonge hanen fokonzuivere zilverpel en de jonge hennen fokzuivere zilverpel.
Harm heeft bij de foto's een mooi voorbeeld van een fokonzuivere zilverpel haan.

Joop

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Duitse haan

Bericht door Joop » 19-06-2015 19:33

Geart,

Heb jij al met de Duitse zilverpel haan gefokt? Een deel van de 'neiteam' zijn citroenpel. Sommigen ook met wat rood/bruin.

Joop

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

citroenpel

Bericht door hidde » 19-06-2015 21:23

citroenpel

Citroenpel ontstaat als er zowel bij de haan als bij de hen een verdunningsfactor aanwezig is.
Als achter goud goudblauw is en de hen uit de combinatie goudhaanXzilverhen komt zal ca 25 % van die combinatie te donker citroen zijn.
Door de goud achtergrond is de pelling van die dieren vaak erg goed.

Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 20-06-2015 09:22

ja joop dat heb ik.
ik heb plots ook een aantal citroenpel maar dacht dat ze uit de goud pel kwamen.
dit wat jij nu zegt kan wel eens een ander licht op de zaak werpen.
dit is overigens de eerste keer dat ik citroen er uit krijg, had dus geen link met zilverpel gelegd.
hidde deze haan heb jij nu we horen wel wat er bij jouw gebeurd

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

geart

Bericht door Joop » 20-06-2015 17:28

Geart,

ik dacht dat ze uit de rkk kwamen. Naast de citroenpel zitten er hele donker gepelde of eigenlijk gestreepte kuikens bij met een bruine kop. Die blijken ook uit de zilverpel te komen. Bij de andere twee hanen die ik dit jaar heb gebruikt kwam dit niet voor. Het zal zeer waarschijnlijk aan de 'Duitser'liggen.

Joop

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 20-06-2015 18:28

dat heb ik hier niet, de citroenpel zijn best redelijke dieren.
pelling is ook redelijk denk ik.
blijft vreemd nooit eerder citroenpel gehad en ik fok al een aantal jaren zilverpel.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 20-06-2015 20:31

Geart haan gehad van HJ?
komt misschien uit combinatie van goudhen x zilverpelhaan geeft zilverpelhennen
Als de Duitse haan komt uit zilverpelhaan x citoenpelhen
dan heb je al weer twee verdunningsfactoren en krijg je zon 25 %citroen
wij hadden van de Duitse haan 50 % onbevruchte eieren (hij moest het ook even op zijn Fries leren) 10 kuikens waarin de variatie in kleur groot was.
Citroen lijkt net uitgekomen op zilverpel(verhaal van Eric zijn goudpelhaan)
We zullen wel zien.
We hebben nu in ieder geval kuikens

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 21-06-2015 09:29

nee Hidde geen haan van HJ gehad, daar kan het niet weg komen ooit wel een haan van HF gehad waar wat geel in zat maar die fokte verder prima.

Er is ook vast iets mis met je hennen of ze hebben een hekel aan duitsers, maar daar ben jij dan schuldig aan.

Hidde de haan geeft bij mij wel mooie kuikens, als ik volgend jaar weer zon stap kan zetten ben ik er weer met de zilverpel.

na het bezoek van een vos een paar jaar terug wou het niet meer lukken om mooie dieren te fokken, ik ben dus blij met deze haan, al denk ik niet dat ik hem nog een keer gebruik

Plaats reactie