Roodkoekoek

Vragen richting erfelijkheid friese hoenders
Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Roodkoekoek

Bericht door Joop » 04-01-2010 19:52

Hoi Harm,

Leuk dat je even langs geweest bent. Helaas slecht gepland want het was mijn eerste werkdag na de kerstvakantie.
Ik hoop dat je ze allemaal hebt kunnen zien, want door de sneeuw zitten ze vooral binnen.
Je opmerking over 'teveel zwart' ben ik het mee eens. Waarschijnlijk komt doordat ik in het begin ben begonnen met een fokonzuivere koekoek haan. Het is nu de kunst omdat er uit te fokken, want voor de rest zijn we een mooi eind op streek.
Zijn er nog opvallende verschillen met de roodkoekoek van jouw?

Groeten, Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 05-01-2010 20:40

Hoi Joop,
Echt gepland kan ik het ook niet noemen, ik kwam toevallig langs en dacht ik wip even langs. Ik heb ze lang niet allemaal gezien denk ik, de roodkoekoek die ik heb gezien waren oude dieren aan de ringen te zien. Veel verschil is er niet op te merken moet ik zeggen, toch opvallend als je kijkt naar de verschillende afstamming! Het type vond ik bij een aantal van jouw hennen wel beter dan die van mij, het grootste pluspunt van mijn dieren is denk ik de iets rodere kleur. Volgens mij eigen theoretisch berekening moeten de eerste échte roodkoekoek kuikens dit jaar uitkomen bij mij. Nu de eieren nog.. Met het koude winterweer knijpen ze de kont wat dicht. Hebben jij en Geart in 2009 ook nog vorderingen gemaakt wat betreft de RKK?

groeten,
Harm

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Bericht door Joop » 06-01-2010 20:45

Hoi Harm,

Geart heeft vrijwel het zelfde beeld. Als we het zwarte kunnen terug dringen dan zijn we een heel stuk verder. De broed van dit jaar verschilt weinig van vorig jaar, wat dat betreft hebben we niet echt een grote slag gemaakt. Ik kom in het voorjaar wel een keer bij je langs, maar dan bel ik eerst wel.

Groeten, Joop

S P
Berichten: 23
Lid geworden op: 02-01-2010 16:37

Bericht door S P » 11-01-2010 18:28

Greetz 8)

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 12-01-2010 13:30

Hallo SP,

Het ei is op zich geen bijzonderheid, jonge hennen van vorig jaar beginnen meestal wel vroeg met leggen. De productie zal niet geweldig zijn zonder bijlichten. 12 uur is de gemiddelde behoefte van jonge hennen om een goede productie van eieren te houden. Wat het voer betreft is een goed legmeel of legkorrel de basis, een beetje gemengd graan wordt vaak wel gewaardeerd door de kippen maar dient zeker niet te ruim te worden verstrekt i.v.m. vervetting(en dan kan je de eieren wel vergeten). Wat het koude weer betreft, Friese hoenders leggen in de koudste periode van het jaar altijd wat minder dan in bijv. de lente/zomer, dit heeft met de afstamming te maken. Een Aziatisch ras als de Brahma heeft bijv. wel een legpiek in de winter.
Tot slot nog de blauwe kleur, dat is inderdaad een van de zeldzaamste kleurslagen bij de grote Friese. Voor zover ik weet zijn er 2/3 fanatieke(lees tentoonstellende) fokkers van. Houd niet over dus.. Dus als je je geroepen voelt, een haan is via de Friese hoenderclub vast wel te regelen en nieuwe fokkers zien ze graag verschijnen! Hopende je vraag zo te hebben beantwoord.

groet, Harm

S P
Berichten: 23
Lid geworden op: 02-01-2010 16:37

Bericht door S P » 12-01-2010 18:15

groeten S P

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Bericht door Joop » 30-01-2010 17:25

Hallo SP

Wanneer je met een hen wilt broeden moeten de eieren er tegelijkertijd onder worden gelegd. Een kip broedt 21 dagen en zodra het eerste kuiken uit het ei kruipt blijft de hen nog ca 1 dag op het nest zitten. Eieren die dan nog niet uit gekomen zijn, zullen afkoelen en dan wordt het niets. Uiteraard moet je eerst wel een broedse hen hebben. Daarom broeden de meeste fokkers met broedmachines.
Maar er gaat echt niets boven een moeder kloek met een toom kuikens rondscharrelen in de tuin.

Groeten, Joop

S P
Berichten: 23
Lid geworden op: 02-01-2010 16:37

Bericht door S P » 30-01-2010 17:31

groeten SP

S.Kooistra
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-05-2009 21:00

Broedmachine

Bericht door S.Kooistra » 02-02-2010 19:09

Hallo SP ik reageer ook maar even ik heb nu 4 jaar Friese krielen en nog geen 1 keer een broedse hen gehad.
Dus adviseer ik jou om een broedmachine te kopen of iemand vragen om eieren voor jou uit te broeden.
Wil je makkelijk broeds wordende kippen adviseer ik jou om zijdehoen krielen te nemen.
Dan kan het bijna niet mis gaan.
Sjoerd.
Mijn liefhebberij bestaat uit het fokken van Friese krielen (wit en zwart )
En Zijdehoenders kriel wit,buff,zwart,blauw,parelgrijs,rood en patrijs gebaard en ongebaard.

S P
Berichten: 23
Lid geworden op: 02-01-2010 16:37

Bericht door S P » 02-02-2010 20:40

ik heb geen krielen maar de "grote" fryske kip maar die zal dus ook wel niet broeds worden.
groeten SP

Plaats reactie