Donskleur

Vragen richting erfelijkheid friese hoenders
Plaats reactie
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Donskleur

Bericht door Geart » 30-06-2013 15:45

Vraag aan de deskundigen hier op het forum.
Hoe groot is de invloed van de donskleur van het kuiken op de uiteindelijke kleur.
Wat zegt donskleur over de uiteindelijke kleur.
waarom vraag ik dit:
Kan ik de dons kleur gebruiken voor selectie of weegt dat totaal niet mee

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

donskleur

Bericht door hidde » 01-07-2013 16:30

Geart ik schiet,

Het hangt ervan waar je het over hebt.
bij koekoek is het zo dat dit eigenlijk blauwig moet zijn en niet getekend.
Men probeert dat nu anders te formuleren,maar daar zal op de jaarvergadering wel het nodige over gevraagd worden.
Dat dat zo is heeft te maken met de factor bsd die er in is gekomen door
het infokken met de zilverpel en de lakenvelders.
Het uiterlijk van de haan geeft een kleur die lijkt op vuilwit (er staat een foto op het forum)
Bij gepelde zwarte dieren geeft de donskleur een teken van hoe het is gesteld met de aanwezigheid van het zwart op de grondkleur wit of bruin(en Rood)
Bij de hanen geeft de donkerdere donstekening in de vleugels en op het lichaam een indicatie van de aanwezige pelling op de vleugels en lichaam van vrouwelijke verwante dieren.
Myn idee is dat dit alleen maar indicaties zijn, omdat kleuren gevormd worden door factoren.
mh,met gr cb en di in combinatie met ey vormt rood zonder ey ontstaat
geel.
Toch blijft dit afhankelijk van wat je naar binnen brengt omdat een aantal factoren in combinatie soms niet volledig dominant zijn.
Soms werken verbindingen van factoren elkaar tegen in kleur en ontstaat er iets heel anders dan je verwacht.
ik noem byv. het ER van de fayoumi een egyptish ras dat heel anders functioneert dan ER van andere rassen.
Men denkt dat dit ras ten oorsprong ligt aan de de noordeuropese gepelde rassen.
je moet eigenlijk de basis kennen van je eigen kleur om de kleur te maken die je wilt hebben.
de donskleur is maar een klein deeltje van je kip en zonder de factoren achter je kip cq haan is het moeilijk te achterhalen welke factor wat bepaalt en welke combinatie welke kleur maakt.
Een aantal dingen om te sturen heb ik je eerder genoemd zoals Di herkenbaar in de staartzoming.
De pootkleur geeft een redelijke indicatie van de zwarte kleur aanwezigheid.
Proefparingen geeft meestal het beste resultaat zonder vaak een verklaarbare reden .
Ze noemen dat vaak Gelukhebben.

Hidde

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 01-07-2013 22:10

Donskleur zegt heel veel over de genetica van een kuiken, zeker te gebruiken bij de selectie! Wel is het zo dat twee verschillende donskleuren dezelfde eindkleur geeft:
dit artikel van Sigrid laat dat heel mooi zien.
http://www.tuinvee.nl/eb-eWh%20porselein.pdf


Ook dit plaatje laat mooi zien hoe de kuikens er met de verschillende genetische basissen uit zien:(de middelste uit de onderste rij even vergeten!)
Afbeelding

dit topic(in het engels maar wil ik desnoods wel eens uitleggen) laat mooie dingen zien:
http://www.the-coop.org/forums/ubbthrea ... 532&page=1

Ik begin steeds meer te denken dat er bij de grote koekoek Friese twee stammen zijn. Die van mij zijn 100% fokzuiver en nog nooit(en ik heb al mooi wat hanen gefokt) heb ik zo'n wit monster er uit gekregen. bsd heb ik er dus niet in zitten.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

kuikendons

Bericht door hidde » 26-07-2013 16:06

Harm je bent vast nog te jong.
De ebc zou ik niet voor de gepelde rassen gebruiken.
De wat ik dan de aaltstreek noem is veel te zwart.
krijg je hoefijzerpelling mee.
Ik begrijp wat je bedoelt Harm.
Misschien zou Geert duidelijker kunnen uitspreken in relatie tot wat en welke omstandigheden hij deze vraag heeft gesteld.
Ik heb de kwaliteit van bepaalde omstandigheden nog nooit van het kuikenkleed kunnen aflezen.
byv. hoe een bijna paars kuiken in het eindkleed toch blauw werd.
of dat de pootkleur de juiste zou worden,de hen/haan niet te lang van rug zou worden,hoe de bontfactor er bij de roodbonte er in de eindfactor uit zou zien.
Geert geef eens duidelijkheid
Overigens net terug van vakantie en geniet weer van mijn roodbonte hennen en hanen.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 27-07-2013 11:12

Hidde ik stelde mijn vraag van uit mijn rood koekoek fokkerij.
Maar het geld in principe voor elke kleur slag, wat zegt de dons kleur bij kuikens.
Bijvoorbeeld de aal streep bij zilverpel kuikens moet die zwart zijn of is ook donkerbruin nog goed, wat is de gewenste lengte daarvan.
Bij rood koekoek moet dan de dons kleur egaal zijn of is een streep geen probleem.
Ik weet dat de dons kleur je alleen een richting geeft, maar hoe sterk is die richting.
Poot kleur is ook zo iets wat iets zegt over wat er aanwezig is voor erfelijke factoren.
Uit eindelijk zegt ook de veer kleur iets, ook een weeg factor.
Om met iets te komen wat op dit moment niet voorkomt in de friese hoenders geeft best veel problemen om dit goed vast te leggen.
Roodkoekoek hebben we, kunnen we laten zien, maar om het ook nog eens zover te krijgen dat van de 100 rkk eieren er ook 90 rkk gekleurd zijn is het probleem bij mij.
Ik moet toe naar erfelijke zuiverheid van rkk en elke weeg factor om daar te komen is belangrijk.
Kijk de kleur rood bestaat niet bij de friese hoenders wel rood gepeld, maar pelling is een erfelijke plaag als je daar van af wilt komen is mijn ervaring tot zover.
Het zou mooi zijn als ik in de donskleur van het kuiken kan zien of er pelling nog aanwezig is, ik denk namelijk dat je dat kan zien.
Volgend jaar kan ik daar wel iets meer over zeggen want ik volg nu 2 dieren waar van ik denk dat er geen pelling in de kuiken kleur aanwezig is
Daarom de vraag over donskleur omdat ook daar iets te halen valt hoe de erfelijke toestand er voor staat.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

koekoekkleur

Bericht door hidde » 03-08-2013 10:21

Harm,

je zou in relatie tot de discussie over de kleur van koekoek eens bij Klaas M. moeten kijken.
Dan snap je gelijk de discussie over de kleur van koekoek.
Wat hij nu heeft zitten is een toonbeeld van zoals de kleur in het verleden is omschreven en hoort te zijn.
Ik hoop dat het kammetje meewerkt zodat ze showwaardig wordt.

Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 03-08-2013 10:56

Hidde even een opmerking.
Harm is niet te jong maar gewoon jong, dat heeft best veel voordelen maar de oude generatie wil daar nog wel eens problemen mee hebben.
Het probleem ligt dus ook niet bij de jonge mensen maar vaak bij de ouderen waar de geest vaak even flexibel is als het lichaam.
Star je standpunt vast houden is dan vaak het gevolg i.p.v. inleving hoe de jeugd er toe komt om dat te roepen.

Dat Klaas weet waar hij mee bezig is is duidelijk, weet steeds weer te verbazen met mooi spul.

Koekoek is niet goed omschreven in de standaard, er zijn meerdere mogelijk heden om hem als kleur uit te leggen.
Moet bijvoorbeeld het contrast groot zijn tussen zwart en lichtgrijs of moet dat dichter bij elkaar liggen.
Twee keurmeester gaven mij daar een verschillende uitleg over en dat zijn geen kleine jongens op keur gebied.
Persoonlijke voorkeur geeft dan de voorkeur en naar mijn mening geeft dat frustratie naar de fokker.
Ik heb momenteel niet zwart koekoek dus ben niet betrokkene en houd mij buiten de zwart koekoek discussie.
Wel is het van belang dat er duidelijkheid over het contrast komt ook met betrekking tot waar ik mee bezig ben roodkoekoek.

Hidde omschrijf jij eens de door jouw beoogde koekoek kleur en waar dat afwijkt tot de huidige standaard.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

koekoekskleur van het friese hoen

Bericht door hidde » 05-09-2013 15:00

Geart

de kleur koekutsfearich is omschreven in het boekje us fryske hinnen van
F Hoogeveen.
op blz 24 van het boekje staat in het fries:
mei dofswarte dwersbannen op in ljochtblaugrize groun.

vertaald:
met dofzwarte dwarsbanden op een lichtblauwgrijze ondergrond.

het boekje uit 1947 is de basis van onze fokkerij,maar je ziet keurmeesters daaraan een eigen interpretatie geven met te weinig gevoel voor historisch besef.

Ik ben daar eerlijk in daar heb ik moeite mee en dat heeft niks met ouderdom of starheid te meken.

elke verandering is geen verbetering mede ook omdat de friese kleurslag niet getekend mag zijn in het dons.
als je daar zwart inbrengt gebeurd dat wel en moet je op eengegeven moment dat ook weer toestaan

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 06-09-2013 12:28

Klopt wat je aan geeft Hidde het staat daar inderdaad zo beschreven.
Ik ben in ieder geval voor meer duidelijkheid, want het klopt dat een ieder zijn eigen uitleg daar over geeft.
Hoe duidelijker de standaard is omschreven, hoe beter.
De duidelijkheid moet als voorstel naar de jaarvergadering gedaan worden door de technische commissie.
De koekoek fokkers kunnen die duidelijk vragen bij de TC.

Jij hebt het over de zwart koekoek variant van de koekoeks factor.
Koekoek is namelijk geen kleur en zou in elke kleur kunnen voorkomen, zij het dat er kleuren zijn waar dat niet zo maar lukt.

Wat je eigenlijk vraagt Hidde is hoe staat de FHC voor standaard van zijn dieren, is een principiele vraag en mij is niet bekend hoe men eigenlijk daar in staat.

Plaats reactie