Kruising roodpelhaan ? met Hollandse krielhennen

Vragen richting erfelijkheid friese hoenders
Plaats reactie
draailier
Berichten: 2
Lid geworden op: 05-11-2015 08:45

Kruising roodpelhaan ? met Hollandse krielhennen

Bericht door draailier » 05-11-2015 09:33

Beste medefokkers,

Voor het komende seizoen, ga ik een Roodpelhaan Friese Kriel (met een mogelijkheid van een bontfactor onderdeks aanwezig - niet zichtbaar nu) kruisen met Hollandse Krielhennen. Het doel voor dit specifieke project is om de roodpelfactor ook bij de Hollandse Kriel in te kruisen en mooie creaties verder te ontwikkelen daarbinnen.

Mijn concrete vraag is nu:"Geeft het problemen als je een Friese Kriel haan kruist met een kleiner slag hen zoals bij de Hollandse Kriel"?

Ik zie nu dat mijn haan langere benen heeft en ook grotere voeten als je dit vergelijkt met zijn evenbeeld bij de Hollandse Krielhanen. Qua lichaamsgrootte valt het wel mee zo op het eerste gezicht; maar het gaat meer om de lengte van de benen en de grote van de voeten. Iemand een idee? De haan op de foto is niet mijn eigen haan, maar van een medefokker, die ook mijn eigen haan heeft gekweekt. De haan op de foto is de broer zeg maar van mijn eigen haan. T.z.t. zal ik ook mijn haan op de foto zetten ter illustratie :). De foto's volgen later, mag nu nog geen links naar webadressen plaatsen helaas :(


[
Geinteresseerd in Friese krielen en Hollandse Krielen

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 08-11-2015 13:48

Wie van de techneuten kan hier iets over roepen?

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 09-11-2015 12:16

nee Kees,


De nakomelingen moet je sorteren naar wat jij verwacht,de kleinste pootjes hergebruiken om je stam hollands te krijgen.
De kriel roodpel zijn nog niet zo lang geleden uit grote friese gekweekt en mogen nog wel wat kleiner.
Als je alleen je eigen stam ziet wil je dat wel eens ontgaan,maar als op de tentoonstelling kleinere dieren zitten naast jouw dieren valt zoiets op.
het type van de krielen was prachtig met goede staarten.

Hidde

Plaats reactie