zwart x zwartbont

Fotos van friese hoenders
Plaats reactie
hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

zwart x zwartbont

Bericht door hidde » 01-06-2012 11:46

Piter,

De bontfactor van de roodbonte en zwartbonte friese dieren zijn verschillende factoren.
Die van de zwartbonte zoals Z ze toont komen uit de leghorn(anconna,s) vandaan.
Die van jou tonen het goeie beeld en zijn vaak afkomstig uit de stam van H.
Ze horen anders dan bij roodbont witte veerpennen te hebben in vleugels en staart.
Je weet eigenlijk niet precies wat erachter een stam zit,maar met incestuele teelt zie je factoren uit het verleden terugkomen omdat je ze daarmee in eenheid versterkt.
Ik heb ze zoals ik eerder aangaf zon 30 jaar geleden in een blauwe stam gehad.
Persoonlijk denk ik dat er ooit door het zwarte een zilverfactor is gehaald.
Zwartbont geven de perikelen in oude literatuur aan is onderhevig aan de s factor.
Zwart is halfdominant en zal van Wit(zilver) bruin(rood) maken.
Omdat bij het ouder worden en het ruien van het kuiken de kleur verdikt
(bij gepelde dieren onstaat dan hoefijzerpelling)hou je per saldo zwarte dieren over met minder glans.
Niet iedereen durft aan te geven wat hij doet met stammen om ze te verbeteren.
In persoonlijke gesprekken wil dat nog wel eens naar bovendrijven en met de ervaring van anderen kan je dat terug beredeneren.
Ik pleit dan ook voor hokbezoeken bij andere fokkers kan je veel van leren.
het is ook de reden waarom deze site is opgericht.
Er kan dus afkomstig zijn van de zilverpel

Pieter87
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-08-2009 11:44

Bericht door Pieter87 » 01-06-2012 12:48

Nog als reactie op je vorige bericht, ik heb bij de dieren met de rode kopjes juist de beste poot kleur (mooi egaal blauw). Bij dieren zonder rood, zijn de poten vaak gevlekt witachtig/roze met zwart.

Afgezien van een te witte haan heb ik bij dieren gefokt uit een haan van H, juist meer gepareld bont. Wat ook weer door incest kan komen, dat het bont meer perfectioneerd.

Dieren gefokt uit hennen van P uit Damwoude hebben juist meer het onregelmatige bont. Als ik het goed heb zijn deze dieren oorspronkelijk weer gefokt uit een zwartbonte haan bij Z vandaan en zwarte hennen. In deze stam zit geen rood.

Jou verhaal over zilver klinkt logisch, en is dan misschien wel via zwart in zwartbont terecht gekomen.

Groetnis,

Pieter
Sûnt 2007 hâlder fan Fryske hinnen, Swartbûnt & Reabûnt

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 02-06-2012 11:00

Praten we hier niet over hetzelfde bont? Volgens mij zijn er 2 of 3 verschillende soorten bont waarbij er redelijk wat onderling verschil zit. Hysterisch bont verschilt nogal wat van het gewone, exchequer hoort er ook bij?. Wat het verschil is tussen gepareld en bont zit hem volgens mij in de veredeling. Net als gestreept en koekoek, hetzelfde gen maar door veredeling wel verschillend.
Zou het kunnen dat er nog een columbia gen actief is binnen de kleurslagen die pigment naar de veeruiteinden drijft?

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 02-06-2012 17:24

Harm,

Co verdunt rood naar buff of oranje.
Ik vind dit duidelijk roodkleurig
Ida zorgt voor de ancona pareling.
Bont bij de fries komt van mo en of pi.
bont is niet bont in klasses,maar komt van verschillende factoren.

ik heb de eerste kuikens van je haan.
ik breng hem deze week terug
de kuikens zijn opvallend licht op de rug en bijna allemaal
de zgn aaltstreek ontbreekt.
mooie pelling????? zal mij benieuwen

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 04-06-2012 21:59

Wat zit er dan in RIR wat ze toch goed rood maakt? RIR is toch een roodzwartcolumbia met een factor wat de halstekening wegdrukt. Rood(Mh) schijnt zelf ook al enigszins vergelijkbaar als de columbia te werken heb ik gelezen in stukken van kleurenkenner van Dort. Of het rood is wat er bij de kuikens is te zien betwijfel ik, kuikens van de zilver brakel hebben ook roodachtige koppen terwijl daar zeker geen rood in zit.

De goudpel haan lijkt goed op pelling te fokken, heb helaas maar 6 hennetjes van hem lopen maar stuk voor stuk lijkt de pelling prima te worden. Als je ze een tikje lichter van grondkleur weet te fokken ben je spekkoper dit jaar denk ik.

Plaats reactie