de eersten

Fotos van friese hoenders
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 16-04-2010 16:05

Harm lijkt prima, jij bent schijnbaar eerder het zwart kwijt als bij mij.
Ik vind zelf dat ik vorig jaar maar een heel klein stapje gemaakt heb

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 20-04-2010 09:10

geart,

ik tink dat jimme it paed fan harm folgje moatte.
de oorsaek fan dat jimme net fierder komme leit him yn it feit,
dat de autosomale factor op de erfelyksheitgenen foarkomme dat jimme de goeie kleur krije.
by readpel soarchet dy factor der foar dat hoanne en hin net gelyk tekene binne.
harm docht it mei leghorn read wer de hoanne en de hin wol deselde kleur hawwe en dy factor skynbar net hat.
neidiel is de giele poatkleur,hoewol harm hat ek al effen reade friesen
by de koekoek spilet de factor ek net omt der hoanne en hin deselde kleur hawwe.

groetnis hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 21-04-2010 13:55

hidde schreef:geart,

ik tink dat jimme it paed fan harm folgje moatte.
de oorsaek fan dat jimme net fierder komme leit him yn it feit,
dat de autosomale factor op de erfelyksheitgenen foarkomme dat jimme de goeie kleur krije.
by readpel soarchet dy factor der foar dat hoanne en hin net gelyk tekene binne.
harm docht it mei leghorn read wer de hoanne en de hin wol deselde kleur hawwe en dy factor skynbar net hat.
neidiel is de giele poatkleur,hoewol harm hat ek al effen reade friesen
by de koekoek spilet de factor ek net omt der hoanne en hin deselde kleur hawwe.

Hidde daar kun je best het probleem te pakken hebben waar ik tegen aan loop met rood/geel koekoek.
De haan lijkt dan wel bruin/rood bij de fryskehinnen maar draagt dus de pelling wel bij hem en vererft dit over, ik zit dus met dubbel zwart in de genen denk ik omdat we de koekoeks faktor ook halen uit zwartkoekoek.
Ik ga het nog een jaar proberen en mocht ik wederom niet echt een stap vooruit gaan zal ik ook ergens een rodehen in moeten kruisen.
Overigens word roodkoekoek lastig, de hennen gaan nu ook de gele kant op, waarom dat zo is heb ik nog geen enkel idee over

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 23-04-2010 22:53

geart dat giele is wol gunstig.
koekoek fortinned read foar in part.
Ik tink dast do ien fan dy giele hinnen op in reade leghorn/fries fan harm sette moast.
Do moast it reade forsterkje en dat kin alline mei dy factor ut de leghorn wei.
Harm se dat er al reade hinnen en hoannen mei blaueftige poaten.
san ien soest bruke kinne.
De mh factor fan de leghorn is net as minder boun oan it swarte.
Dat de koekoek ut swarte wei komme is gjin punt .
Koekoek binne swarte mei in bar factor.
De kunst is om reade mei in bar factor te krijen.
Ik ha de sulverblaue foar it earst foksuver en ha ek al in leuke keppel goudblaue.
Op 12 maeie komme de leste piken ut krielen omt dy let oan de liz wiene.
en dat hald ik mei de pikebrot wer op.
Dus tink derom giel is fortinne read en swart.
Ek wyteftige bisten binne waardefol hja binne it tsjinoerstelde fan read en kinne by gebruk donkerder reade bisten opleverje.
Ik helje ut de sulverblaue sitroenen en ut de gieblaue reaweiten.
Sigrid skriuwt dat ek as erfaring mar kin it ek ( noch) net underbaue.

Hidde

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 26-04-2010 17:20

Mijn doel van de rode leghorns was ook om de pelling(pg) niet binnen te halen. Nadeel is hierbij iderdaad het type en de pootkleur. Ik ga er echter vanuit dat de roodkoekoek witte poten hebben zodat dat geen groot eufel is. Rode Friesen met blauwe poten heb ik nog niet, al is het in theorie wel mogelijk om dit jaar rode Friese met groen/blauwe poten te fokken.

In theorie zou ik dit jaar(en inmiddels ook aanwezig):
25% roodkoekoek
25% rode
25% zwarte (al is het wel met heel veel tekening)
en 25% (zwart)koekoek moeten fokken. Allemaal met blauwe/groene, witte en gele poten.

Het hennetje op de bovenstaande foto neigt ook wat naar geelkoekoek (met wat wit). Ik denk dat de rode dieren de sleutel zijn naar het perfectioneren van de roodkoekoek. Hierdoor behoud je genoeg donkerrode kleur in mijn ogen. Wat het type betreft ben ik minder ver als jullie Geart, Om dit te verbeteren op den duur zit ik weer aan kruizen met (zwart)koekoek te denken. Om vervolgens weer de juiste rode kleur te krijgen komen de rode weer van pas. Werk en fokken genoeg dus! Al moet ik zeggen dat het erg stimulerend werkt als je al een dergelijk haantje als op de bovenstaande foto in het hok hebt lopen.

genetisch zouden de roodkoekoek Friese er zo uit moeten zien in mijn ogen:
E^Wh/E^Wh CoCo pg+pg+ MhMh s+s+ BB

Ook heb ik dit jaar nog een leuk expiriment met een Friese kriel uitgevoerd. Met zoals het nu lijkt mooie resultaten!

Pieter87
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-08-2009 11:44

Bericht door Pieter87 » 27-02-2012 19:29

Afbeelding

Afbeelding

De earste pykjes fan 2012, 18 febrewaris út ut aai kroept.
Sûnt 2007 hâlder fan Fryske hinnen, Swartbûnt & Reabûnt

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 28-02-2012 11:04

swartbunt foksuver?
as ut swartbunt x swart

Pieter87
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-08-2009 11:44

Bericht door Pieter87 » 28-02-2012 20:47

Swartbunt x swartbunt & swartbunt x swart. De pykjes ut de lêste kombinatie binne ollegjer donker, mar hag ek pykjes ut de earste kombinatie die allyk sa donker binne. Hag se fersjoen fan ferskillende rinkjes dus bin benijd wat se dogge.
Sûnt 2007 hâlder fan Fryske hinnen, Swartbûnt & Reabûnt

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 29-02-2012 12:18

pieter,

Uit zwart x zwartbont krijg je in de eerste generatie zwarte hennen en hanen met hier en daar een wit veertje.
De bontfactor is terugtredend d.w.z.
De oude bonte haan terugparen op zijn zwarte dochter.
zo onstaat de bontfactor weer,ook bij incestteelt (zwarte haan x zwarte hen)
onstaat de bontfactor ook weer.
Ik had begrepen dat je hennen van klaas m. had gekocht.
K. heeft hennen met een extra staartpen,zodat de staartpartij royaler toont.
een ander voordeel is dat bij zon kruising de nakomelingen wat forser worden,wat de zwartbonte best kunnen hebben.
Bij de andere zuivere kuikens is het zo dat de donkerste kuikens in het tweede jaar de beste showdieren kunnen zijn .
Daar waar bij de gepelde dieren de pelling dikker wordt zie je bij de bonte dieren de lichte kleuren sterker worden bij het klimmen van de jaren.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 29-02-2012 18:49

Moai warber guod Pieter! Mei de types fan dy en dy fan Klaas yne genen moat it qua type dik yne warder komme soest tinke!
Hidde, wisto ek of de swarte ut disse kombinaasje in oare glans as de gewoane swarte hawwe? Ik skilje ynkoarten even mei dy as it kin, moat nog even wat freegje.

Plaats reactie