de eersten

Fotos van friese hoenders
hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 01-03-2012 11:15

Pieter,

Beide.
De kruising doet dat en de achter de zwarte van K zit lakenvelderbloed;dat geeft een iets grotere hen.
Daarnaast zorgt de sfactor vanj de lakenvelder voor de groene schakering op het zwart.
K kruist nu met blauw en had in 2010 een hen die duidelijk fluweelzwart was.
De bontfactor doet dat niet,omdat ze geen verdunner is.ze zorgt voor groenkleuring op het zwart.
Daarnaast zie je vaak schimmelvorming in staart en kleine en grote vleugelpennen bij de zwarte hennen en hanen uit de combinatie zwart x zwartbont.

Pieter87
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-08-2009 11:44

Bericht door Pieter87 » 17-03-2012 23:49

Heb de dieren na 4 weken vandaag gewogen. De bonte hanen en hennen waren gemiddeld rond de 190 en 160 gram. Die dieren uit de combinatie met zwart gemiddeld rond de 230 gram voor de hanen en 220 gram voor de hennen. Laatste zijn dus duidelijk zwaarder! Ben benieuwd wat ze doen qua gewicht als ze volgroeit zijn.
Sûnt 2007 hâlder fan Fryske hinnen, Swartbûnt & Reabûnt

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 11-04-2012 17:52

piter,

hoe liket it mei de kamkes fan de piken?
set de buntfactor troch?
litris wat foto,s sjen
myn earste piken komme fanewike ut.
benijd wat der allegeare utkomt.

Groetnis,
hidde.

joop en geart hawwe fast gjin fototastel mear hja haw it oer piken mar ik sjoch nea piken op foto,s as soene se sa,n protte hawwe dat hja der gjin tiid foar hawwe?

Pieter87
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-08-2009 11:44

Swartbûnte toverballen

Bericht door Pieter87 » 29-05-2012 21:38

Hjir under nog een pear foto's fan pykjes dy juster utkaam binne. De twadde, tredde en fjirde foto binne pykjes ut de kombinatie swart x swartbunt. Dizze binne hiel ljocht utfallen, de hjeardere pykjes ut de kombinatie swartbont x swart wienen likernoch swart. Fjirder fertoane de oare pykjes nogal wat read. Der wurde ferskillende redenen foar neamd. Wer komt dit fan tinke jimme? Fjirder groeie de oare pyken goed, sit wol 'veelbelovend' spul tussen. Moaie kaamkes en aardiche types. De buntfactor by de swarte bisten set net troch, as ferwacht. Al kin der nei de rui nog wolris wer wot werom komme. Sil letter nog wol ris wot foto's poste. Hoe liket ut by jimme mei ut spul? Bin beneid hoe ut spul groeit, ek de readkoekoek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sûnt 2007 hâlder fan Fryske hinnen, Swartbûnt & Reabûnt

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 31-05-2012 19:34

Ik heb het er al even met Pieter over gehad maar zal het hier ook even plaatsen. De bruine kopjes zijn volgens mij typisch berken (ER), er wordt gezegd dat de zwarte met een berken basis ipv zwarte beter van kleur zijn: cq geen glans. Heb in de combi met roodkoekoek ook berken basis bij de koekoek gezien. Waar zou het vandaan komen, dat berken?

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

reactie op zwart x zwartbont

Bericht door hidde » 01-06-2012 08:59

Uit de lakenvelder achtergrond van de zwarte haan bij K vandaan.
Ik heb het in het verleden ook in de blauwe wel gezien.
Toch werden deze kuikens wel blauw in het eindkleed.
Berken verdund zwart kijk ook maar eens naar de teenpunten.
Ook de zwarte dieren met de witte borst waren bij mij altijd de dieren met het minste glans op het dek.
Probleem was altijd daar om een goede pootkleur te behouden.

Het zit erin en het komt eruit maar het eindresultaat blijft zwart.


groeten,

Hidde

Pieter87
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-08-2009 11:44

Bericht door Pieter87 » 01-06-2012 09:44

Even voor de duidelijkheid. Die met de bruine kopjes komen uit bont x bont. Daar is de zwarte haan dus niet in gekruist. Dat verhaal over berken klinkt vrij logisch, al hoorde ik dat in het verleden ook roodbont en zwartbont zijn gekruist. De kuikens van de zwarte haan zijn heel licht, gelijk aan de combinaties bont x bont, het zou kunnen dat deze straks wel zwart worden. We zullen het zien, heb ze gemarkeerd.
Sûnt 2007 hâlder fan Fryske hinnen, Swartbûnt & Reabûnt

Pieter87
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-08-2009 11:44

Readbûnte pykjes

Bericht door Pieter87 » 15-06-2012 15:07

Hjir een oantal foto's fan pykjes ut twa teamkes readpel x readbûnt. Kin der ol wat sein wurde oer de kwaliteit?

De pykjes fan foto 1 & 2 binne fan een oare combinatie os de pykjes fan foto 3, 4 & 5.
Groetnis,

Pieter




Afbeelding

Afbeelding
Sûnt 2007 hâlder fan Fryske hinnen, Swartbûnt & Reabûnt

Pieter87
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-08-2009 11:44

Readbûnte pykjes

Bericht door Pieter87 » 15-06-2012 15:17

foto 3,4 & 5


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sûnt 2007 hâlder fan Fryske hinnen, Swartbûnt & Reabûnt

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 15-06-2012 15:50

piter

San forskaet yn de earste keppel piken.
Hiele donkere en hiele ljochte.
Ik hie yn de gielen itselde.
By harren wit ik sa stadich oan dat de ljochtere de beste pelling sjen litte en by de donkere(mei streep)is de poatkleur de beste.
ik bin bliid dast do noch reabunte hast.
Ik sykje al tiiden om in protsje briedaeien nei,t myn leaste hin tocht dat er in ein wie en derby forsoop.
Readbunt is wol kwetsber; by de piken hie ik, as der wat wie,altiid die die der tusken ut knepen.
Reade seit my net safolle mar de bunte foun ik altyd skitterend.
Do hiest read x reabunt dien derut komme krekt as by swart x swartbunt allinich reade piken.
De kwaliteit yn read is better dan reabunt qua type dan ek de stam fan HZ is frij iensidich wat ny bloed kin dizze kleur wol bruke.
Ek Tjalling hat hjir mei dwaende west; wer soe syn stam bidarre wease?

groetnis,

Hidde

Plaats reactie