de eersten

Fotos van friese hoenders
Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

de eersten

Bericht door Harm2 » 11-05-2009 16:20

om het ijs maar even te breken:
enkele van mijn fokcombinaties van dit jaar

Afbeelding
fokonzuivere zilverpelhaan, in combinatie met goudpel hennen. het doel is om zilverpellen te fokken met 75%goudpel bloed.

Afbeelding
dezelfde haan

Afbeelding
goudpel haan met geelwitpel hen. doel is hier om de goudpel te verbeteren, wat meer vollume en een groter ei

Afbeelding
goudpel hen

Afbeelding
rode Leghorn, gebruikt voor de kruising Koekoek FH x rode leghorn

Afbeelding
het resultaat uit bovengenoemde kruising

Afbeelding
jonge goudpel hen


*uiteraard heb ik ook nog de zuivere goudpel combinaties gemaakt maar dit geeft wel een mooi beeld van de projecten van dit jaar

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Bericht door Joop » 11-05-2009 20:27

Hoi Harm,

Mooie dieren. Maar wat is de reden dat je zilverpel met 75% goudpel bloed wilt fokken?

Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 11-05-2009 23:16

Het doel van de zilverpellen met 75% goudpel bloed is simpelweg om betere zilverpellen te krijgen. Ik was niet tevreden over mijn zilverpellen, mijn goudpellen bevallen me qua type en pelling echter uitstekend. Vorig jaar heb ik de kruising zilverpel x goudpel gemaakt en daar kwamen prachtige hanen uit, ik heb er zelf 1 gehouden en éentje is er naar Tijnje verhuist voor de fok. Mijn gedachte is dat als ik aan mijn goudpel dieren het zilvergen toevoeg er mooie zilverpellen te fokken moeten zijn die qua pelling en type gelijk zijn aan de goudpellen. De kuikens lijken trouwens veelbelovend!(als zijn ze nog wat jong) Ook de goudpellen die er uit vallen lijken mooie diertjes te worden.

en boven alles...super vitaal. Ze knalden bijna uit de eieren bij het uitkomen.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 17-05-2009 09:47

Harm met je pelling van de goudpel zit het wel goed, ik probeer dat ook naar de zilverpel te krijgen maar is nog steeds niet echt gelukt.
Maar we gaan door, eens moet het lukken.
De jonge goudpelhen op jouw foto komt met de pelling wel goed denk ik.
Heb jij dat nu ook dat als de pelling goed lijkt je wat meer kans hebt op hoefijzer tekening op bepaalde plaatsen.
Ik zal ook zien of ik een paar fotos van mijn zilverpel kan maken en plaatsen.
Heb je van mij waarschijnlijk niet eerder gehoord maar ik ben tevreden over mijn zilverpel jongen van dit jaar, kan altijd beter maar het lijkt goed.
Rood/geel koekoek blijft lastig om het gestelde doel te halen, Joop heeft ze mooier vindt ik dus moet maar een haan van hem inkruisen volgend jaar.
Geart

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 18-05-2009 22:38

Die zilverpel met een pelling als een goudpel is ook wat ik probeer te fokken, ik hoop dat ik met deze fokonzuivere zilverpel haan daarbij in de buurt kom. Mijn F1 roodkoekoekproject pakt wel leuk uit, ik had op geheel koekoekkleurig gerekend met wat rode veren maar heb ook een mooie haan en 2 hennen lopen met al een flink aandeel rood. Voor volgend jaar heb ik 3 combinaties in mijn hoofd op dit moment: de F1 x F1, F1 haan x een rode Leghorn hen en de beste F1 haan x een mooie hen van Joop?? Ik houd me aanbevolen voor een mooie hen bij deze Joop?? hieronder de F1

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 18-05-2009 22:48

Geart schreef: Heb jij dat nu ook dat als de pelling goed lijkt je wat meer kans hebt op hoefijzer tekening op bepaalde plaatsen.
Gelukkig heb ik daar weinig last van, bij overjarige hennen komt het wel meer voor natuurlijk. Heel enkel komt het voor bij een jonge hen en dan met name in de borst en op de laatste veren van het zadel, die tegen de staart aanliggen als het ware. Niet storend in de regel, het aantal is vaak zo klein dat als je ze er uit trekt voor de t.t. het niet eens opvalt. Uiteraard moet je er zelf wel goed om denken dat je dit "conditioneren" goed noteert want je vergeet het gauw als zo´n hen ook nog goed scoort..

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Herkenbaar

Bericht door Joop » 19-05-2009 21:31

Hoi Harm,

De foto's van de roodkoekoek die hier laat zien zijn heel herkenbaar.
De koekoek met rode vlekken erin had ik vorig jaar en het jaar daarvoor regelmatig. Grappig om te zien dat verschillende foklijnen uiteindelijk toch weer bij het zelfde uitkomen.
Dit jaar heb ik verder gefokt met een haan die bijna helemaal rood is. De uitkomst lijkt veelbelovend, maar eerst maar afwachten hoe ze zich ontwikkelen. Als je een haan of een hen van mij je verder kan helpen, haal je die maar bij me op.

Joop

Thijs
Berichten: 3
Lid geworden op: 23-05-2009 12:29

Bericht door Thijs » 23-05-2009 13:09

Heel mooie dieren Harm, vooral die rode leghorns, heb ik nog nooit gezien!!!!

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 24-08-2009 10:33

de zo´n beetje uitgegroeide exemplaren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 15-04-2010 17:48

De eerste echte roodkoekoek kuikens zijn een aantal weken geleden uitgekomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een haantje en een hennetje. De haan is wat kleur betreft veelbelovend. Het hennetje moet nog roder. Vandaag gaat er nog een serie eieren in de broedmachine, hopen dat er daar nog een paar mooie dieren bij zitten.

Plaats reactie