Roodkoekoek 2012

Fotos van friese hoenders
Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 05-08-2012 22:08

Waar die witte vlekjes precies vandaan komen weet ik niet maar er lopen er nog een paar. De eieren zijn aan het uitkomen nu en het ziet er top uit Geart, die van jou komen super uit en laten een denk ik prima kleurbeeld zien!!

Dat het witte boek niet klopt staat als een paal boven water, daarmee fok je roodpelkoekoek en geen roodkoekoek.
er zijn 4 methoden om de roodkoekoek te verbeteren:
1: zwart, voordeel is hierbij het type, geen pelling en blauwe poten. Nadeel echter de onzekere basis van het zwarte: ze kunnen zowel een gouden of zilveren(en dus geen mooie rode nakomelingen) basis hebben op uitgebreid zwart of berken. Beste is dan om een zwarte hen te gebruiken.

2: koekoek, voordeel ook hier weer type, geen pel en de aanwezigheid van de koekoekfactor waarmee ik denk de koekoektekening op de roodkoekoek te kunnen verbeteren. Nadeel is ook weer de basis die gelijk als bij zwart kan zijn, ook hier dus weer een hen gebruiken.

3: roodpel, voordeel rode kleur, type en pootkleur. Nadeel, en eigenlijk het enige is hier de pelling. Echter, ik heb nu al redelijk wat kruisingen gezien met roodpel en steeds verbaas ik mij weer over de hoeveelheid pelling bij de nakomelingen: dit varieert van veel tot zo goed als niets en dit wil zeggen dat er redelijk goed op geselecteerd kan worden. Conclusie is dat ze bruikbaar zijn, haan of hen maakt niet uit, maar dat er in de f1 met de hennen moet worden verder gegaan zodat er geselecteerd kan worden op de hoeveelheid pelling. Op deze manier ben je binnen een paar jaar de pelling volledig kwijt(steeds terugkruisend op rkk).

4: rood, altijd goed doordat het precies gelijk is als de roodkoekoek waarbij alleen de koekoekfactor ontbreekt en hier dus ook geen veredeling van plaatsvindt. Rood en roodkoekoek zijn te vergelijken met zwart en koekoek denk ik. Probleem is dat de rode er dan wel extra bij zijn.

Op den duur is de roodkoekoek helemaal zuiver te fokken ben ik van overtuigd, net als de gewone koekoek.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

rkk

Bericht door Joop » 06-08-2012 09:01

Harmen,

Geart en ik hebben ons in eerste instantie gebaseerd op het artikel in het jubileumboek, waarbij roodpel met koekoek wordt gekruist. Dit heeft inderdaad veel pelling tot gevolg. Later heb ik van een ander ras rkk ingebracht, maar dat had het nadeel dat er gele poten te voorschijn kwamen. Dit jaar heb ik jouw rode hen als fokhen gebruikt en wat opvalt is dat zowel de pelling als de gele poten een behoorlijk stuk is teruggebracht. Alhoewel ik een poosje het idee had dat alle jonge kuikens gele poten zouden hebben, gelukkig blijkt dat niet het geval te zijn.
Gisteren heb ik de ene hen van Geart gezien. In het echt zie het veel beter dan op de foto, maar volgens mij is hij daarmee een heel eind op de goeie weg.

Volgend voorjaar zet ik de donkerrode hanen ( zie foto op dit forum) op een paar f1 hennen uit de combinatie roodpel x koekoek. Deze hennen zijn onder invloed van de rode factor heel erg donker. Zo hoop ik zowel het effect van de kk factor als het rood te versterken en de pelling te verminderen.

In een andere slag zet ik mijn fokzuivere rkk haan op de rode hennen die ik dit jaar heb gefokt met als doel om de kk factor in de rode hennen te versterken.

Joop

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 06-08-2012 10:31

Harm dat klinkt goed.

Ik heb jouw uitleg over de verschillende mogelijkheden voor RKK door gelezen en ik ga me mede bezig houden met rode dieren, vind ik nog de beste mogelijkheid om de kleur in RKK te verbeteren, wat jij volgens mij ook aan geeft.

Joop houd zwart koekoek er bij dus dat blijft dan ook beschikbaar.

Ja rood koekoek moet gewoon zuiver te fokken zijn dat is ons uitgang punt.
Maar het lijkt me gewoon goed dat je de mogelijkheid hebt kleur bij te mengen als dat nodig blijkt.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 13-08-2012 11:23

Harm vandaag heb ik de helft van onze RKK buiten in een loop gedaan.
Deze dikke ploeg was iets te veel voor mijn opfok binnen hok.
Zet er later op de dag wel een warm houd plaatje bij je weet maar nooit hoe koud het word en ze zijn aan de jonge kant.
Heb wel het weer mee de komende dagen voor wat betreft de temperatuur

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

ongewenst bezoek

Bericht door Joop » 18-08-2012 10:49

Harmen en Geart,

Jullie zijn vorige week net op tijd bij me geweest om de fokresultaten te zien. Ik heb ze daarna geringd en in andere ( grotere) kippenhokken gezet. waarbij ik in één hok alvast de foktoom voor roodkoekoek voor volgend jaar bijelkaar heb gezet. Helaas is er afgelopen nacht ongewenste visite geweest. Een steenmarter? heeft zich helemaal onder het ingegraven gaas en tegels doorgegraven en vervolgens twee kippenhokken uitgemoord. In totaal zijn er 15 gesneuveld, waaronder ook de rkk foktoom voor volgend jaar. Er zijn nog 2 donker rode hanen en de meeuwkleurige hen over.

Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 18-08-2012 12:25

Potverdikke Joop, dat is balen zeg.. Zijn zowel jonge als oude gepakt? Het is nu echt hopen dat er bij de laatste koppel wat fokmateriaal tevoorschijn komt.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 18-08-2012 15:59

verdorie Joop dat is jammer, waar ik je kan helpen zeg het maar dan verdelen we de boel.
Harm en ik hebben een dikke 30 kuikens nu lopen en we hopen dat daar iets uit komt waar we mee verder kunnen.
Je zult wel iets aan dat beesje moeten doen anders komt hij steeds terug

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

mooi shit

Bericht door Joop » 18-08-2012 21:41

Harmen en Geart,

Van de jongste groep - die achter bij de vijver in een loop zaten- is alleen de meeuwkleurige over, dus ook de veelbelovende jonge haan die daar in zat is foetsie. Van de 1e lichting - die heb je gezien in de 2e ren achter mijn schuur- zijn nog 3 donkerrood kleurige hanen over en 2 hennetjes. Dat is alles wat ik nog heb. De andere lopen zijn ongeschonden, dus de rode hen die ik van jouw heb gekregen is ok.

Ik moet eerst maar geen dieren van jullie er bij hebben, want dat risico is me nu te groot.


Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 18-08-2012 23:43

Jammer zeg, die twee rode/roodkoekoek hanen die bij die oude rkk foktoom in zaten zijn er dan ook nog? Daar zat ook een veelbelovende tussen immers! Het moest al, maar nu is het helemaal een goede zaak om aan het einde van het jaar al het fokmateriaal eens op een rijtje te zetten. Dit kan bij ons natuurlijk ook gebeuren.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

nog 3

Bericht door Joop » 24-08-2012 18:31

Harmen,

Die beide zaten ondertussen ook weer bij de andere jonge rkk. Van de 4 van deze roodkleurige hanen zijn er nog 3 over, waaronder ééntje die volgens ons geschikter om mee door te fokken.

Joop

Plaats reactie