Roodkoekoek 2012

Fotos van friese hoenders
Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 13-07-2012 21:53

Die laatste haan is een hele knappe Joop! Lijkt sprekend op mijn oude fokhaan wat de kleur betreft. Waarom er geen roodkoekoek hennen zijn ligt maar aan 1 ding, en dat is aantallen. Ik heb uit de combinatie van rkk haan met rode hennen 1 roodkoekoek hen lopen.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 14-07-2012 11:42

Kun je best eens gelijk in hebben Harm, we hebben bovendien te maken met in meer of mindere mate fok onzuivere dieren.
Mijn idee is nog steeds dat RKK haan keer rood hen rkk hennen moet geven.
Daarom wil ik naast RKK ook rood gaan fokken, kan ik in ieder geval weer een aantal jaren vooruit.
Doel blijft natuurlijk roodkoekoek te krijgen, lijkt mij een prachtig dier te worden, van bezoekers hoor ik ook die geluiden.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 14-07-2012 17:06

Harm, Geart


zolang je koekoek gebruikt zal er nooit een roodkoekoekhen verschijnen.
de haan heeft de koekoekfactor 1 keer de hen 2 keer.
koekoek verdunt rood naar geel.
twee keer verdunning levert altijd geel op
eigenlijk moet je dus fokonzuivere dieren hebben met de nadruk naar rood .
in mijn mening zou je een haan moeten uitkiezen die zo donker mogelijk is en waarvan de grootste achtergrond rood is en geen koekoek.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

kk factor

Bericht door Joop » 14-07-2012 21:11

Hidde,

De koekoekfactor is geslachtsgebonden. Een fokzuivere haan is lichter van kleur omdat deze de koekoekfactor twee keer heeft en een hen is altijd donkerder doordat die deze factor maar één keer kan hebben. Voor roodkoekoek geldt het zelfde. Daarom zou het toch mogelijk moeten zijn om een roodkoekoekhen te fokken.

Joop

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 19-07-2012 14:23

Joop

Verkeerd uitgelegd mijn schuld nog een keer.
geslachtschromosoon haan XY
hen XX
proef haan koekoek hen zwart
haan xy 1 keer koekoek is donker fokonzuiver koekoek
hennen zwart

lees nu voor zwart rood(ligt vlak bijelkaar is tegenovergestelde)
om roodpel te verbeteren wordt zwart gebruikt

uitkomst hiervan
hanen roodkoekoek (donker gekleurd is een keer koekoekfactor)
hennen rood en geel met pelling(omdat koekoek rood verdund naar buff en in mindere mate zwart=pelling)
hennen met twee keer de koekfactor in beide x factoren tekenen geel
en die hebben jullie erbij.

haan met koekoekfactor 1 x (fokonzuiver kruisen met 1 fokzuivere geelkoekoekhen)
dan krijg je lichte geel getekende hennen en donkere.
de lichtere dieren met elkaar kruisen en dan zie je dat soms daaruit verdikte kleuren ontstaan(ik heb dat met goudblauw ook zo ervaren)
verdunnen van een kleur geeft als bijgevolg verdikt gekleurde dieren.
Bij die dieren hoort een zwarte staart anders verlies je de rode kleur.
zie ook het stukje over gele friesen.

Joop ik gean sa earst net fierder oars wurd it te gekompliseard.
Earst prikke hoe as se der utsjen maeie.
In swarte as giel sturt.

Hidde

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

xx en xy

Bericht door Joop » 19-07-2012 19:56

Hidde,

Volgens mij gaat het niet goed aan het begin van je redenering. De haan heeft namelijk XX geslachtschromosonen en de hen XY. M.a.w de haan heeft er 2 en de hen 1. Aangezien de B factor geslachtsgebonden is kan de haan deze factor twee keer hebben (fokzuiver= lichter) en de hen slechts één keer ( altijd fokonzuiver= donker). In ons artikel "erfelijkheid bij hoenders"op deze site hebben we dat beschreven.
De vader van de roodkoekoekkuikens die hier boven op de foto staan is een fokzuivere roodkoekkoek. Deze is niet geel. Ik zal binnenkort er wel een foto van plaatsen. Deze heb ik gekruist met een donker rode hen, welke Harmen heeft gefokt. Aangezien hierin de B factor ontbreekt probeer ik daar met deze haan de koekoekfactor erin te fokken. Wat je ziet is dat de B factor het rode wel verdunt, maar lang niet in die mate als bij de fokzuivere haan. M.a.w het moet mogelijk zijn om een hen te fokken die dezelfde kleur heeft als de hanen hierboven.

Joop

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 30-07-2012 18:37

Foto,s van roodkoekoek.

Afbeelding

Afbeelding

Vooral de hen vind ik een stap vooruit

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 31-07-2012 10:50

Zoals je al wist Geart: heel mooi! Ze zullen met het uitgroeien alleen maar mooier worden. De bevruchting van jouw rkk eieren lijkt trouwens super! Van de 39 waren er op het eerste oog maar een stuk of 4/5 die niet bevrucht waren. Mijn eigen laten het wel afweten opeens, 14 van de 45 is geen al te beste score. Gelukkig lopen er van deze combi hier en daar al wat kuikens, waaronder ook weer een zo goed als witte! Donderdag leg ik de eieren in de uitkomstlade en zondag hoop ik dat ze uit de eieren kruipen. Voor de tijd hebben we dan nog wel even contact over het hoe en wat maar dan weet je er vast van.

HJ

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 31-07-2012 14:22

Dat witte herken ik Harm, dat heb ik ook, maar ook dit stel waar nu fotos van zijn geplaatst komen ook van de zelfde ouder groep.

Dank zij Joop en Harm heb ik deze stap kunnen zetten en kan ik zeggen dat het een kwestie van tijd is en de kleur is er.

Harm,Joop jullie mening hoor ik graag over het volgende.
Om mooie RKK te houden zijn we rode hennen en of hanen of beide nodig.
Of kunnen we dat ook met zwart.
Iets met pelling dus roodpel is uit den boze je raakt die pel niet kwijt.
Dus wat er in het witte boek staat van de fryskehinne club klopt niet voor wat betreft terug fokken RKK

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

wit

Bericht door Joop » 03-08-2012 21:02

Geart,

Vorige jaren had ik ook zo nu en dan witte vlekken in de rkk hennen. Bij de hanen kwamen soms zelfs volledig witte dieren te voorschijn. Waar dat aan ligt kan ik niet beredeneren. Gelukkig heb ik dat dit jaar niet. Waarschijnlijk doordat ik met de rooie hen van Harmen er een klap rood heb ingevoerd.

Joop

Plaats reactie