Roodkoekoek 2012

Fotos van friese hoenders
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 02-01-2013 11:02

Ook van uit de Bontebok de beste wensen.
Harm dat ziet er heel best uit, lijkt nog mooier als de hen die ik hier heb en dat is ook een heel mooie.
We zijn op de goede weg, dit jaar word het jaar dat RKK terug is op fryske bodem.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 02-01-2013 11:33

Die van jou vind ik een erg luxe hen hoor Geart, qua tekening beter op het lichaam ook. Moeten we a.s. zondag (uur of 14.00) anders de boel eens gezamenlijk op een rijtje zetten?

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 02-01-2013 12:05

Ja prima Harm, ik heb nu een lamp aan met tijdschakelaar in het rkk hok en zal de zilverpel er uit doen.
Als je komt kunnen we ook kijken of we nog met de RKK zoals we ze hadden gaan fokken.
Ik zelf denk misschien met 1 maar daar wil ik ook jullie mening over horen.
Type daarvan is goed, kleur is echter niet wat we nu met de beste hennen hebben.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

2013

Bericht door Joop » 04-01-2013 20:16

Ik heb 2 hanen. De een heeft veel zwart in de borst en de ander is juist mooi rood met veel koekoek erin. De laatste ga ik als fokhaan gebruiken. Als fokhennen de zwarte koekoek uit de f1 generatie en de rode hen die ik vorig jaar van Harmen heb gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 06-01-2013 23:55

De foto's van de "vergadering" van vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

verschil

Bericht door Joop » 07-01-2013 20:32

Harmen,

Zo kun je inderdaad goed zien dat de haan van de 1e 5 foto's iets lichter rood zijn.

Joop

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 08-01-2013 13:48

Joop dat klopt, je ziet ook dat de staart kleur van de bovenste haan niet zwart is maar meer geelrood.
Je zult zien dat we naar mate de hanen meer fok zuiver rood koekoek worden, de kleur richting geel gaat.
Dit is iets wat je ook bij zwart koekoek wel ziet dat het zwart richting grijs gaat met name bij de fok zuivere hanen.
Ik denk dan ook dat je er steeds weer opnieuw rood bij moet voegen wil je de haan gelijk aan de hen krijgen voor wat betreft de kleur.
Zwart doet ook iets met rood en naar mate zwart verdwijnt, verschuift rood naar geel krijg ik de indruk, daar kunnen de techneuten misschien wel iets over roepen.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

ja

Bericht door Joop » 08-01-2013 19:50

Geart,

Inderdaad lijkt het erop dat ze dan geler worden. Bij de zwartkoekoek zie dat de koekoekfactor gebonden is aan het geslachtschromosoom en dat daarom juist de haan - die daar 2 van heeft en dus ook 2 x de kk factor kan hebben- fokzuiver kan zijn. Je zou toch verwachten dat de rode kk factor op de zelfde manier werkt. Dat zou dan betekenen dat hanen donker rood ( fokonzuiver) of lichter rood(fokzuiver) kunnen zijn. De hennen zouden dan altijd donkerrood moeten zijn. Uit een kruising tussen een fokonzuivere haan en een rkk hen zou dan in theorie ook een aantal rode hennen te voorschijn moeten komen. Net als je bij zwartkoekoek zo nu en dan zwarte hennen hebt.
De hennen die naar de gele kleur neigen zijn daarom eigenlijk geen rkk. Als we doorgaan zoals we nu bezig zijn zullen we de rode kleur er langzaam maar zeker in verankeren

Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 09-01-2013 16:53

Ik ben het met beide eens.

De koekoekfactor van gewoon koekoek en roodkoekoek is wel gelijk. Net als bij de gewone koekoek heeft het neiging lichter te worden, de rkk zal dan niet rood maar idd geel worden(bij gewone koekoek zie je dat het zwarte niet intens zwart meer is dan). Fokzuivere hanen zullen voor het oog lichter (lees geel) zijn dan de fokonzuivere maar ik denk dat dat optisch is omdat er meer wit is te zien. Als je de veer van dichtbij bekijkt moet deze wel goed rood met wit zijn. Dat wat Joop opmerkt over dat een te lichte hen geen rkk is vind ik een goede opmerking, de haan mag je hierbij wat ruimte geven ivm de geslachtsgebonden factoren maar de hen niet.

Als ik trouwens naar onze tophennen kijk zijn we al heel ver. Onderstaande foto is van een geelkoekoek hen, als dat de maat is voor de koekoekfactor op een gekleurd(buff rood oid) dier dan zijn we zeker even ver!
Afbeelding

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 09-01-2013 23:21

Pieter wees me er weer eens op en na wat surfen vond ik de volgende link:

http://www.steepleducks.co.uk/poultry.htm

Boven staan 3 foto's, een van een zuivere(koekoekfactor) haan en een van een fokonzuivere haan. Precies zoals jullie beschreven. ik denk wel dat de zuivere haan nog roder en beter van tekening gefokt kan worden middels selectie.

Plaats reactie