Roodkoekoek 2012

Fotos van friese hoenders
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 29-10-2012 12:52

Jammer Harm, geeft maar weer eens aan dat we ze verdeelt moeten houden,
door dat we nu alle 3 RKK hebben blijft er altijd wel ergens iets over hoop ik.
Jouw hennen daar ben ik wel heel erg blij mee, erg mooi.
Type weet jij genoeg van maar ik ben nu gelukkig niet meer alleen met een RKK hen, jij hebt er zelfs al 2.
Word feest volgend jaar want dan halen we de 80% van wat we willen wel.
Wil volgend jaar vroeg en veel RKK broeden zodat ik nog bij kan sturen met welke haan ik verder fok.
Harm ik heb hier jonge hanen waar ik veel van verwacht dus kom je in de problemen dan heb ik hier wel 1 voor je.
Uit welke combinatie komen nu deze hennen Harm

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 30-10-2012 10:05

Dit bewijst inderdaad maar weer dat we alles bijna strategisch moeten verdelen. Ik heb nog wat mooie haantjes lopen dus de nood is zeker nog niet aan de man maar we moeten binnenkort maar weer eens wat spul gaan vergelijken denk ik en eens wat verder filosoferen over de overige tomen voor volgend jaar en de doelen.

Ik ben ook super tevreden over de twee hennen, wel juich ik nog niet te vroeg want je weet het maar nooit. Als ze volgend voorjaar leggen en er geen gebreken oid aan het licht komen dan wordt het feest.
Deze hennen komen uit jouw haan in combinatie met mijn rode hennen, die haan heeft dit jaar dus eigenlijk alle erg mooie dieren gebracht. Er wordt nu dan ook extra goed om hem gedacht want ik wil hem volgend jaar sowieso weer gebruiken. We zitten nog ruimer in de hennen dan dat we denken want die twee roodkoekoek hennen uit Joop zijn stam lopen hier natuurlijk ook nog. Hier moet een mooi type haan bij en dan komen daar ook ongetwijfeld leuke dieren uit.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 30-10-2012 11:36

Ik juich niet te vroeg Harm, dat is optimisme, Joop en ik zijn al jaren bezig
en hebben al best wat mee gemaakt.
Dit is voor het eerst dat ons gesteld doel in zicht komt, let wel we zijn er nog niet maar het gaat zeker de goede kant uit.
Als Joop het met zijn rovers weer op orde heeft zou hij wat aanvulling van Jouw en mij kunnen krijgen, hij geeft zelf maar aan wat hij graag wil hebben.
Spreiding is de beste kans op behoud van wat we hebben.
Van morgen bijvoorbeeld is er een havik man uit de netten geknipt bij mij en wel boven mijn mooie roodkoekoek dieren.
Zo zie je dat we ook tegen de natuur moeten knokken.
Geart heeft deze ronde gewonnen hij kon niet binnen komen.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 30-10-2012 11:51

Ik ben blij dat je deze slag hebt gewonnen Geart, zou zonde van de mooie dieren zijn geweest! Met dat ons doel in beeld komt ben ik het helemaal eens. Ook is het zo dat we met deze hennen aantonen dat de roodkoekoek echt gefokt kan worden! Zo goed als wij ze nu hebben zitten hebben ze in het verleden niet rondgelopen denk ik. De eerste hennen die ik volgend jaar wil gebruiken beginnen rustig aan wat te leggen dus in januari kan de broedmachine vroeg aan zodat er mooi vroeg twee rondes gebroed kunnen worden!

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 30-10-2012 12:14

Als je dan ruimte over hebt in de broedmachine, geef dan even een signaal ik sta ook te trappelen van ongeduld.
Maar ik heb nog geen eieren van de RKK hen wel van de rode hen

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 04-11-2012 10:20

Harm weet jij ook hoe de roodkoekoek hennen die je nu hebt er in het eerste veer kleed uitzagen, ik bedoel niet het nest dons maar daarna.
Er gaat hier namelijk nu iets veranderen bij mijn roodkoekoek hennen van de 2de lichting en dat is een positieve kleur verandering, ten minste als het door zet.
Zit in jouw roodkoekoek hennen nog redelijk veel zwart, niet echt zichtbaar maar als je ze in de handen hebt dan wel.
Ik bedoel niet de staart maar over het lichaam van de hen.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 04-11-2012 19:36

We maken begin volgend jaar plek in de broedmachine voor die mooie combi van jou Geart. Met wat passen en meten lukt het wel om er 90 eieren in te krijgen.
Nu over de hennen, deze zijn altijd al mooi van kleur geweest dus zonder al te veel zwart. Er zit nu nog wel een beetje zwart in het dons maar dat is niet heel veel. Er liepen ook wel andere hennen tussen deze koppels, die hadden wel veel meer zwart; naar pelling neigend.
Ik zelf denk dat zo voor het oog onzichtbaar zwart geen ramp is, streven is wel dit er uit te fokken natuurlijk. De hennen waar jij het over hebt Geart, is dat wat een pelling idee wat je ziet?

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 05-11-2012 11:16

Harm het is een vorm van pelling maar daar verandert nu iets in en komt er hier en daar een roodkoekoek veer te voor schijn, ik volg dit nu want ben benieuwd of dat verder gaat met dat roodkoekoek.
Het lijkt mij dat het gelijk is als bij de hanen waar een gepeld dier later heel mooi roodkoekoek word.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 06-11-2012 17:13

Ik denk dat dat wel mooi hennen worden Geart, die als kuiken wat pel laten zien worden met het ouder worden steeds egaler rood/rkk. Hieronder foto's van een hen rkk x roodpel. Als kuiken nog redelijk gepeld om uit te groeien tot vrijwel egaal rood.
Voor de fok is het egale rood of roodkoekoek zoals bij jouw mooiste dieren wel datgene waar we naartoe moeten, hier zal later veel minder uitvallen door een overschot aan pelling bijv.

Afbeelding

Afbeelding

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 02-01-2013 09:21

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Ik heb gister maar weer eens een foto gemaakt van hopelijk een van de fokhennen van dit jaar:

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie