Roodkoekoek 2012

Fotos van friese hoenders
Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 23-09-2012 17:45

Het is natuurlijk ook minder groeizaam weer de laatste tijd, ik zie dat mijn koppel van een week of 12 oud ook minder groeit. Het wordt dan ook tijd dat er wat licht bij komt denk ik. We moeten binnenkort maar even selecteren denk ik, is volgend weekeinde wat? Als ik even een handje moet helpen met de netten moet je het ook zeggen. Met een paar man is dat wel te doen lijkt me.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

idee

Bericht door Joop » 23-09-2012 19:05

Hoi Hidde,

Bedankt foar de tip. Do hast my op in idee brocht. Al jierren lyn haw ikris sa'n elektronysk apparaatsje kocht tsjin múzen en ratten. It leit al in pear jier yn 'e kast. Ik haw it better besjoen en der sitte ferskillende standen op. De lûdste stand is tsjin gruttere bisten as ratten. Ik haw it krekt yn 'e hokken setten en no mar hope dat it wurket, want der is neat oan as je deis nei efteren rinne tinke moatte fan wat soe der no nwer bart wêze. Underhan hat hy/sy hjir al in stik of 4 kear hinnen deabiten.

Joop

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 23-09-2012 19:30

Harm als je kunt helpen met selecteren zo dat heel mooi zijn.
Netten lukt op zich wel maar ik moet eerst de lopen veranderen, dan pas zet ik er nieuwe netten op.
Volgende week past mij wel, zou mooi zijn als Joop er ook bij kan zijn.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 15-10-2012 12:03

Ik heb afgelopen week de hanen van mijn laatste koppel roodkoekoek opgehaald die iemand anders voor me opfokte. 1 roodkoekoek en een stuk of 8 rode hanen. Allemaal mooi rood van kleur maar enkele met iets harige bevedering. Jammer genoeg komt een gedeelte van de hanen wel uit hennen met sporen dus ik ruim ze maar op denk ik. Deze komen uit jouw haan Geart, in combinatie met mijn hennen. Ook hier weer zwarte en rode staarten. Verder liepen er ook nog twee mooie hennen: een roodkoekoek en een rode die hopelijk geen sporen krijgen.

Hoe doen de kuikens het bij jou Geart? Lijken de goede wat goed uit te groeien?

Ik was eens even aan het nalopen wat er zo aan fokmateriaal rondloopt, en vroeg me af of jij, Joop, die koekoeken uit de eerste combinaties nog hebt? In principe hebben die maar 50% pelling bij zich volgens mij en een top type: bruikbaar dus?

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 15-10-2012 18:55

Ik heb nu 2 roodkoekoek hanen bij de laatste serie zitten die echt wel goed lijken te worden.

En ik heb er 2 rode hanen bij zitten waar ik mee verder kan denk ik.

De hennetjes is niet wat ik gehoopt had, daar zit niet een echt roodkoek hen bij.

Harm ik heb de haan weg gedaan van de laatste serie.
Roodkoekoek hanen daar zit ik nu ruim in, mischien zit er bij de laatste serie wel een betere haan als de toch al mooie haan die ik al heb

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

die heb ik nog

Bericht door Joop » 16-10-2012 19:28

Harmen,

De donkere koekoekhennen die je bij mij hebt gezien komen uit de allereerste slag die ik heb gemaakt. Onder invloed van het rood van de roodpelhen is de koekoekkleur erg donker. Het type is prima. Die komen nog van een foktoom van Hidde.
Als je ze kunt gebruiken zeg je het maar

Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 21-10-2012 23:50

Ik denk dat we ruim in de roodkoekoek hanen komen te zitten dit jaar, ik heb er nog 2 goede ontdekt bij mijn neefje die broedeieren van me had gekregen. Helaas van de 10 eieren 8 kuiken en 8 hanen. Wel 2 roodkoekoek dus en een aantal mooie rode.
De koekoek hennen uit de eerste generaties zijn denk ik nog wel heel bruikbaar om het type te verbeteren en mogelijk ook wel het rood want dat zit er zeker in.

Twee mooie rode hanen, een met zwarte staart(de donkere) en een met rode staart(de lichte)
Afbeelding

Donkere roodkoekoek haan, kleur komt niet helemaal uit op de foto maar het ziet er zeker goed uit!
Afbeelding

Lichte roodkoekoek haan, lijkt wel een mooie tekening te krijgen
Afbeelding

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 22-10-2012 22:50

Harm de kleur is zo niet te beoordelen maar verder lijkt het prima.
De hanen is niet het probleem maar om roodkoekoek naar de hennen te krijgen is toch redelijk moeilijk.
Maar we gaan door en het gaat zeker lukken en dan hebben we wel een heel mooie kleurslag.
Ze staan niet op de show mijn roodkoekoek, ik stuur niet in dit jaar.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 28-10-2012 20:27

Dubbel nieuws uit de Veenhoop, het was vandaag slachtdag in de Veenhoop: uit de koppel van 18 stuks waren er 3 (2rkk en 1 rood) geselecteerd om te blijven lopen. Kom ik aan het einde van de middag bij de loop, is er een van de mooie hanen gepakt door deze of gene. Verschrikkelijk jammer want het was de mooiste qua tekening.

Afbeelding


Aan de andere kant, ik heb vandaag twee hennetjes opgehaald die ik had uitgebroed en door een ander zijn opgefokt. Het resultaat spreekt mij erg aan! Het type komt niet echt uit op de foto's maar de kleur is dubbel en dwars goed!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een mooi rood haantje

Afbeelding

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

een

Bericht door Joop » 28-10-2012 20:58

Hoi Harmen,

Erg jammer. Het lijkt wel of dat 'ûngerand' altijd net diegenen er uitpikken waar we verder mee willen fokken. Je kunt van mij anders nog wel in rode haan krijgen

Joop

Plaats reactie