Roodkoekoek 2012

Fotos van friese hoenders
Plaats reactie
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 27-08-2012 13:21

Harm de kuikens beginnen nu hun eerste veren te krijgen en ik heb ze nu buiten lopen.
Als je deze tussen fase wilt bekijken kan dat nu, kun je een beter begrip krijgen welke kleur nu de gene is wat we moeten hebben.
Heb er een merkwaardige kuiken bij zitten wat een geelbruine(licht) dons kleur had en nu zwarte veren krijgt.
Mischien iets bij jouw weg, ik heb dit nog niet eerder gezien bij de kuikens.
Dus mocht je tijd hebben je bent welkom.
Zitten veel hanen bij die volgens mij de goede kant uitgaan wat betreft de kleur, zou ik ook graag jouw mening over horen.
Hennen blijft lastig is mijn idee, de zwarte pel is daar alleen zichtbaar, maar in de hanen zit dat natuurlijk ook zonder dat je dat ziet.
Als hier iets bij zit wat Joop of Harm past kunnen jullie die uitzoeken, ik ben nu al in het gelukkige bezit van een stel waar ik mee verder kan.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 27-08-2012 16:31

Mooi dat die hanen er dan nog zijn Joop! Ik heb deze week nog vakantie dus hoop eigenlijk dan nog wel tijd te vinden om langs te komen Geart. De bruine kuikens die nu zwart worden komen hier vandaan ja. Komen uit de combinatie rkk haan X kk(uit rkk x kk) hen, zullen later wat kwartelkleurig worden met of zonder koekoek. Ik ben benieuwd hoe ze er uit zien!

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 28-08-2012 18:41

Herken jij deze Joop : http://link.marktplaats.nl/589813301 ? Die hen op de eerste foto lijkt wel wat op jouw stam, maar let eens op de rode kleur én de koekoektekening. Lijkt me geen gek dier.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 29-08-2012 12:25

Harm de rode haan heeft het niet gered, mocht je nog 1 kunnen bezetten zou ik graag een nieuwe hebben

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 29-08-2012 16:25

De kippen uit de link lopen inmiddels hier. Kwamen uit broedeieren van jou Joop, ongeveer 3 jaar geleden. Duidelijk nog de invloed van de Plymouth rock er in maar qua kleur erg mooie dieren!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Opnieuw bezoek

Bericht door Joop » 29-08-2012 20:40

Wat blijkt de wereld dan weer klein te zijn. Iemand heeft eieren van mij gekregen en die zitten nu bij jouw. Vooral de hen op de laatste foto, lijkt me goed, want zo te zien zit daar weinig pelling in, misschien wat te llicht van kleur, maar daar kun je met je rode hanen vast wel verbetering in krijgen.

Afgelopen nacht heb ik opnieuw ongewenst bezoek gehad van marter of een bunzing. Een van mijn rode hanen, die de vorige keer ongedeerd bleef, is nu de spreekwoordelijke 'kip zonder kop'. Hij is helemaal onder een stoeptegel doorgetrokken en is halverwege blijven steken

Groeten, Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 30-08-2012 12:33

Jammer van de haan Joop. De hennen hebben beide heel weinig pelling, de bovenste heeft redelijk wat halstekening maar dat mag zeker niet verward worden met pelling. Ik denk dat dit meer met een columbiafactor heeft te maken wat eigenlijk een hele nuttige factor is bij de roodkoekoek. Zoals je zegt zou een mooie rode of donker rode roodkoekoek haan hier het beste bij passen. Wel met een typisch Fries type want daar laten de hennen ook nog wat steken vallen. Om eerlijk te zijn denk ik dat de donkere haantjes bij jou nog het beste op deze hennen zouden passen. Ze mogen gebruikt worden dus we moeten aan het einde van het jaar maar eens zien hoe we alles verdelen. Bij de jongste koppel kuikens die nu bij Geart loopt zit ook nog mooi spul zag ik gister.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 21-09-2012 10:13

Harm/Joop de laatste rkk kuikens lijken een paar mooie hanen bij te zitten, hennen is weer een probleem om de gewenste kleur te krijgen, maar wie weet komt er toch nog iets bruikbaars uit.
De eerste groep kuikens met de haan die nu bij jouw is Harm geeft naar mijn gevoel betere hennen tenminste 1 die nu toch uitgroeit tot iets van rkk zo we het graag zien, kleur kan iets meer contrast hebben maar verder prima.
Wat ik van jullie graag wil weten , breng ik ze(hen en haan) naar de show van KLV Gorredijk of wachten we toch nog maar een jaar en zien we wel wat we dan hebben.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

marters

Bericht door hidde » 21-09-2012 11:10

Joop

do kist yn dutslan in saneamde martersnack krije.
it is in elektrysk apperaatsje dat in hege toan utstjoerd dy t minsken net heare kinne mar wer marters in forrekt hekel oan hawwe.
sa kist yn elts gefal dyn hinnen in bytsje bymekoar halde.

Hidde

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 22-09-2012 23:12

Geart, het is maar net wat je zelf wilt. Alle reclame is goed denk ik en die twee dieren zijn zeker al het bekijken waard. Doen de kuikens het nog wat goed en kan je ze daar nog in de hokken houden?

Plaats reactie