Roodkoekoek 2012

Fotos van friese hoenders
Plaats reactie
Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Roodkoekoek 2012

Bericht door Joop » 21-04-2012 19:47

Op deze beide fotos kunnen jullie zien wat bij mij het resultaat is van de kruising van een compleet rode koekoekhen, welke Harmen vorig jaar heeft gefokt x een fokzuivere roodkoekoekhaan uit mijn eigen foklijn.
Van de 6 kuikens zijn 2 helemaal geel, behalve een klein vlekje op het achterhoofd, en 4 zijn donkerder met een aalstreep. Als het bij net zo gaat als bij Harmen dan zoude de gele hanen zijn en de andere 4 hennen. Scheikuikenfok ? misschien zitten er bij de 4 donkere ook nog wel hanen.


Afbeelding

Afbeelding

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 23-04-2012 12:53

Lijkt er op Joop! Die twee lichte zijn veelbelovend, de donkere hebben duidelijk nog veel pelling bij zich. Aangezien de hen rood is kunnen de lichte ook prima hennen zijn want je krijgt geen fokzuivere hanen uit deze combi. Ik zal een dezer dagen ook met foto's komen dan kan je vergelijken. Heb een goede 20 roodkoekoek zitten.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

pelling

Bericht door Joop » 23-04-2012 20:46

Harmen,

Waaraan zie dat de donkere kuikens pelling bij zich hebben

Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 24-04-2012 19:23

Dat de donkerste kuikens pelling bij zich hebben kan je zien aan de aalstreep en de koptekening. Dit is typisch voor de genen die pelling veroorzaken(pg en db), vergelijk ze maar eens met goudpel/roodpel kuikens daar zie je een soortgelijke tekening.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 24-04-2012 20:46

Harm ons probleem ligt steeds bij de hennen, mooie hanen zijn er wel meer geweest,mooie hennen hebben we nog niet gehad.
Een mooie hen zou er dus uit moeten zien als de witte kuikens maar dan donkerder,bruiner denk ik.
Ik ben nu bij de tweede ronde rkk en ik zie wel verschil maar niet echt grote verschillen.
Ik ga nu nog 1 keer een ronde rkk uitbroeden want de uitkomst was niet geweldig de tweede ronde

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 24-04-2012 23:08

Daar heb je helemaal gelijk in Geart, een mooie roodkoekoek hen heb ik ook nog niet gehad. Heb er wel vertrouwen in dat ze er nu bij zitten. Als ik de foto's van Joop zie dan gaat het bij hem en bij jou ook zeker wel lukken. Het is denk ik wel zaak om een mooi koppeltje te fokken zodat er goed geselecteerd kan worden.

Hier dan de foto's van mijn rkk kuikens:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierbij een haan, rechts, en een hen, links.(volgens mij theorie althans, de tijd zal het leren)
Afbeelding


Voor de creatie van de rode friese heb ik een zwarte haan op rode hennen gezet, het resultaat hier van:
Afbeelding

Afbeelding

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 25-04-2012 10:07

Harm dat ziet er prima uit,ik ga deze week ook foto,s maken van mijn kuikens.
Ik hoop dat ik ook in de buurt zit van jouw kuikens.
Die van Joop lijken sterk op die van jouw dus hij zit ook goed op koers.
De rode friesen lijken mij wat donker wat denk je daar zelf van

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 25-04-2012 10:15

Harm wat jij als haan aan geeft is dat wel een haan?
Kijk bij Joop daar is dat duidelijker te zien daar zit een rood vlekje op zijn kopje en dat heeft die van jouw niet.
Koekoek zwart heeft de haan toch ook een wit vlekje op zijn kop daar kun je de hanen aan herkennen, maar ik kan mis zitten heb zelf maar heel kort zwart koekoek gehad

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 25-04-2012 16:29

Uit de combinatie met zwart en rood zijn zwarte(die bruinige) en rood? gekomen. In theorie zou het allemaal zwart moeten zijn maar het lijkt er op dat er meer leuks tussen zit.

Ik heb op het moment ook zwartkoekoek zitten:
Haantje en hennetje.
Afbeelding

Voor de roodkoekoek zouden de hanen lichtgeel moeten zijn en de hennetjes net een tint donkerder. Het verschil met zwartkoekoek zie je niet goed aan de koptstip maar beter aan de gehele kleur.
Op het rechterplaatje zie je een haan en twee hennen van de Rhodebar, een ras met de roodkoekoekkleur. Zo zouden onze roodkoekoek er in principe ook uit moeten gaan zien.
Afbeelding

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

kleur

Bericht door Joop » 25-04-2012 20:43

Hoi Harmen,

Het valt me op dat jij in je rkk veel meer rood hebt zitten dan die van mij.
Misschien dat het verschil komt doordat ik een fokzuivere rkk haan hebt. Door de dubbele koekoekfactort wordt mogelijk het rood meer verdrongen.
De pelling kan bij mij alleen komen van de allereerste ronde waarin ik met kruisingen van roodpel met koekoek ben begonnen. Deze factoren zullen waarschijnlijk in de haan zitten.

Joop

Plaats reactie