Roodkoekoek 2012

Fotos van friese hoenders
Plaats reactie
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 12-01-2013 10:33

Harm lijkt veel op waar wij mee bezig zijn.
Nu is mijn engels niet echt goed maar lees ik daar dat hij ze nog niet ras zuiver kan fokken.
Ook zie ik een zwart koekoek staart.
Ik zelf ga meer voor een compleet rood koekoek dus staart ook rood koekoek, heeft ook een voordeel je kunt de standaard voor voor koekoek toepassen op rood koekoek en zwart vervangen door rood.
Om ze dan rood te houden is de uitdaging, ze trekken naar geel als je niks doet.
volgens mij wil Joop ook die kant uit maar dat kan hij het beste zelf vertellen.
Even om te prikkelen
Rood koekoek is pas redelijk fok zuiver te fokken als we een hen hebben die aan rood koekoek voldoet.
We zitten met een aantal dieren in de buurt maar we zijn er nog niet.
Overigens 100% fok zuiver bestaat niet maar dat is mijn mening

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 13-01-2013 20:56

Deze zijn zuiver, de "onzuivere" die op de site staan komen uit rode vandaan.

Wat de staart betreft neig ik zelf nog naar een zwarte staart, ook omdat deze foktechnisch beter te bereiken is denk ik. Bij de buff dieren, maar ook egaal rode wyandotten, zie je altijd veel smut wat een fout is en ook moeilijk weg te fokken. Daarnaast denk ik ook dat de mooiste rode kleur gerealiseerd kan worden met de zwarte staart. Nu hoeven we daar dit fokseizoen nog geen keuze in te maken omdat we beide hebben en ook beide (gecombineerd) nodig zijn, maar voor volgend jaar denk ik dat we wel een bepaalde richting in moeten slaan.

Ik begin deze week met het verzamelen van de eieren, productie lijkt met het koude weer wel wat achteruit te gaan. Heb voor de rode met blauwe poten nu een mooie zandgele haan bij twee rode hennen zitten. Eens kijken wat daar uit komt.

Plaats reactie