Roodkoekoek

Fotos van friese hoenders
Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 27-02-2011 12:37

Hoi Hidde, bedankt voor je antwoord. Ik ben het met je eens dat ik nu meer Leghorns heb dan Friese, de nederlandse taal past daar beter bij.
De reden van de Roodkoekoek haan ipv de geelkoekoek is vrij eenvoudig: het zijn volle broertjes met het verschil dat de geelkoekoek geelbenig is en heterozygoot is voor Mh. En de geelkoekoek is 100%zeker heterozygoot voor B.

Ze komen uit de volgende combinatie : F1 haan x rode leghorn hen
E^R/E^Wh Co/co+ Mh/mh+ B/b+ X E^Wh/E^Wh Co/co+ Mh/Mh

Ik kruis dit jaar terug op rode & geelkoekoek hennen: hieruit komen zuivere koekoek hanen en dieren met de rode kleur. nadeel zijn de gele poten en het Leghorn type.

Ook kruis ik bovenstaande haan(de rode) aan 2 koekoek hennen van Klaas. Hiermee hoop ik het type wat mee op te halen en een 2e lijn op te zetten die qua type beter is en zuiver voor witte poten.

Het type maak ik me niet eens al te druk over. Ik ben er sterk van overtuigd dat de hen het type doorgeeft, en als ik zie dat ik binnen 2 generaties (terugkruisen op leghorn hennen) al hele knappe leghorntypes heb. Dan ben ik er van overtuigd dat dat andersom, met het type van de Fries, ook mogelijk is.

Ik heb de advertenties gezien op marktplaats, een schitterend medium om onze Friese hoenders aan de man te brengen ( overmorgen vertrekken er 30 eieren naar Tsjechië), het is te hopen dat men de fok van de blauwe, maar ook zilverblauwe wat oppakt. Ze zijn mooi genoeg! Zonder draagvlak komt een kleur er niet, ik denk dat we daar ook naar moeten streven binnen de FHC. Geen leden die stemmen voor een kleurslag maar bewijs dat een kleur geliefd is in het veld en er meerdere fokkers mee bezig zijn. Hiermee voorkom je smaak van een beperkte groep die alles bepalend is. (het zijn maar gedachtes hoor..)

Harm

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 27-02-2011 15:01

Harm

Wees wel voorzichtig met Klaas zijn hennen.
Achter de stam zit een lakenvelderfactor die Piet in het zwarte heeft gehaald om grotere hennen/hanen te krijgen.
De groenzwartefactor die Klaas in zijn team zwarte had zitten komt daar vandaan.
Ik had op zekermoment een lakenvelder in het hok zitten omdat ik dacht een zilverpelei te hebben verwisseld.(ik had een hen van Klaas gekocht)
In de stam van Joop zit geen vreemde factor in(deze komen bij een broer van J.vd Meer vandaan)
de lakenvelderfactor verdunt zwart(rood)maar verdikt ook.
Deze combinatie zal ook zwartgroene vrouwlijke dieren opleveren.
let eens op de nagels(witte nagels zijn een symbool voor zwarte verdunning)
Een fokproduct zoals jij nu mee bezig bent is een product van een enkele fokker.
Het is ook die enkele fokker die de kleur aangeeft,immers het is zijn product en zo is het ook in de erkenning vastgelegd.
Er is geen draagvlak binnen het bestuur van de fhc (don quichotte)voor nieuwe kleurslagen.
Daarom vind ik het tijd voor andere invloeden welke van andere mensen zou moeten komen (jong elan)
Jij hebt dat in je; de ervaring komt vanzelf.
Ik heb in mijn fokkerij nog pret genoeg en heb de eerste zilverblauwe eieren in den lande uitgezet.eveneens goudblauw.
Ik zal zo nu en dan een tentoonstelling bezoeken en insturen maar alleen voor mijn eigen plezier.

Hidde

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 27-02-2011 20:15

Dat van de Lakenvelder genen is zeker iets om in de gaten te houden. De koekoekgenen die er nu inzitten komen bij Sander vandaan. De resultaten komen vanzelfsprekend op de site, geheimen zijn er niet. En bespreken we hopelijk tzt ook nog wel eens persoonlijk.

Ik denk dat elke kleur begint als een enkel fokproduct, zandgeel ook bijvoorbeeld. Deze kleur is zeer geliefd in het veld, kijk maar naar de verkochte eieren van de fokstations. Daarom zeker bestaansrecht. Ik denk dat onbekend maakt onbemind wel opgaat voor de goud/zilverblauwe, als de mensen wisten dat ze gemakkelijk met zilver/goudpel gefokt kunnen worden wordt het al veel interessanter denk ik. (hiermuit mag ook wel blijken dat ik zeer benieuwd ben naar de zilver en goudblauwe..een foto voor promotie is zo gemaakt) Daarom ben ik ook redelijk fanatiek met het laten zien van de fokproducten tot nu toe, alleen met aanhang maakt een nieuwe kleurslag kans op continuïteit van voortbestaan.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 05-03-2011 14:02

Harm is lekker bezig ik verwacht dit jaar al dieren van hem die redelijk aan de gestelde kleur voldoen.
Ik heb nu ook een haan van Harm dus ik verwacht dit jaar roodkoekoek te kunnen showen.
Nu heb ik dat eerder geroepen en dat lukte toen niet maar dit jaar krijg ik rood zonder zwart er door dat moet helpen.
Probleem bij mij en ook bij Joop is dat het zwarte niet weg wil uit de roodkoekoek hennen en ze gaan naar geel kleuren vooral de haan.
De haan in roodkoekoek is gemakkelijk te fokken al in onze tweede slag zaten we in de buurt maar het vervolg geeft dan problemen.
Er zitten nu eieren in de broed machine dus nu even afwachten wat het oplevert kwa kleur.
Ik houd jullie op de hoogte

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 05-03-2011 17:03

Ik denk dat we met z'n allen al flink op de goede weg zijn! Geart, als je gaat showen moet je het even doorgeven. Als ik dieren heb mogen die er ook bij staan.

Vanmorgen heb ik de eerste van dit jaar opgehaald. Een tiental mooie rode/gele kuikens die er zéer veelbelovend uitzien, volgens mij zit er ook een zuivere roodkoekoek haan tussen gezien zijn lichte gele kleur. De koekoeken van Klaas leggen nog niet of eieren met te dunne vliesjes. Daar nog steeds niets van dus.

Als jullie nog een haan willen lenen moeten jullie het zeggen, ze zijn er voor het gebruik.

Zijn de rode hennen wat mooi uitgegroeid bij jou Geart?

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 09-03-2011 14:59

ja op zich wel maar type is er nog lang niet maar ik hoop dat deze slag te verbeteren.
Schijnt toch dat de hen een sterke invloed heeft op het type

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 11-08-2011 12:21

Harm hoe staat het bij jouw roodkoekoek, bij mij is het voor een gedeelte mislukt heb geen RKK hen er bij gekregen maar ben wel op weg nu de eerste rode fryskehinnen te krijgen, wel met vlees kleurige poten en type niet helemaal goed nog.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 12-08-2011 22:50

Ik denk dat we dan evenveel gedaan hebben dit jaar Geart. Ik zit op het moment nog in Duitsland en heb de laatste 3 maanden niet thuis gezien hoe alles uitgroeit maar zoals het er voor stond toen ik weg ging had ik 1 hele mooie roodkoekoek haan lopen en een paar hele mooie donker rode hennen met witte poten. Van de jongste 5 kuikens weet ik echter niet of daar nog een roodkoekoek hen erbij zat. Volgende week ben ik weer terug in Nl en zal ik er eens wat foto's van maken. Ondanks dat het misschien niet helemaal zo snel gaat als je denkt is en blijft het een mooi project waar ik, en jullie denk ik ook, erg veel plezier aan beleven!

Wanneer heeft Gorredijk jongdierendag eigenlijk?

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 14-08-2011 10:10

onze jongdierendag is op 7 september a.s en dan van af 7 uur s,avonds.
We doen het anders dan andere jaren, hebben we vorig jaar uitgetest en dat vond men oke.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 23-09-2011 17:22

Harm heb je er bezwaar tegen dat ik als ze de rug weer prima in de veren hebben ik jouw zilverpel op de show bij ons neer zet om te kijken wat ze behalen voor predikaat.
Ze zijn beter dan mijn eigen heb ik het idee.

Plaats reactie