kruising zilverpel en goudpel

Fotos van friese hoenders
Plaats reactie
Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

kruising zilverpel en goudpel

Bericht door Joop » 16-05-2009 20:45

Hoi Harm

Bij het selecteren van de zilverpel die uit deze combinatie valt, moet je alert zijn op een witte grondkleur van de zilverpel. Ik ken een fokker zijn zilverpel die een paar jaar last heeft gehad van een gelige kleur bij de zilverpel.

Joop

Sigrid
Berichten: 9
Lid geworden op: 04-09-2009 01:36

Bericht door Sigrid » 01-10-2009 01:42

Dat is autosomaal rood.
Als je een truuk weet om daar sneller vanaf te komen dan 6 jaar: GRAAAAAAG!

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 01-10-2009 22:18

je zult het van mij vast niet geloven, maar je zou eens zilverblauw kunnen gebruiken.
he dame over de grens,die vind je allen bij mij.

groeten vanuit het stugste gedeelte van friesland

Sigrid
Berichten: 9
Lid geworden op: 04-09-2009 01:36

Bericht door Sigrid » 01-10-2009 22:59

Blauw in zilvers stoppen om het autosomaal rood eruit te krijgen?
Dan moet die blauwe dus wel een hen zijn en óók zilver anders zit je nog dikker in de ellende.
Blauw kan soms een roodaanjager zijn.... (niet wetenschappelijk bewezen, gewoan mit oe oog'n kiek'n).

Bie mien tuus is ut grasse euwe greun'r, moar de koei'n wet toch nie woar ut 't beste smoakt. Zie bint ook nie euver de'n grenze 'egoan want oast west tuus best en ek lus geen grasse. :wink:

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 02-10-2009 19:58

sigrid,

het is duidelijk dat je geen zilverblauw hebt gefokt.
uit zilverblauw xzilverblauw valt ook wit,dat prima is te gebruiken om wit weer fries type te geven.
ik heb geen koeien,dus daar kan ik niet over mee praten.
ik lus ook geen gras;hebben we toch iets gemeen
blauw jaagt inderdaad de roodfactor aan in combinatie met goud.
uit zilverblauw valt in de derde en vierde generatie nog wel eens een citroenpel,die prima is te gebruiken.
ik weet dat bv Anne Visser prima citroenen heeft waar de zilverblauwe(want die heeft hij) daar een rol in hebben gespeeld.

Hidde

Sigrid
Berichten: 9
Lid geworden op: 04-09-2009 01:36

Bericht door Sigrid » 02-10-2009 20:42

Hidde, dit is heel intressant (niet dat gras).
Ik heb ook geen koeien maar hooglanders, weet niet of dat koeien zijn, ze zeggen wel boe maar eten ook bomen, dat heb ik een koei nooit zien doen
:shock:

WAT is zilverblauw?
Zit daar nog een patroontje op?

Als dat fokzuiver wordt, krijg je vuilwit (men wil dat splash noemen, want vuilwit klinkt negatief). En splash heeft geen patroontje meer.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 03-10-2009 10:54

Sigrid,

Ze staan in foto al op foto de site onder het stuk pellingen.
Ze vertonen inderdaad nog tekening.
Dat is het scherpst in de eerste generatie uit zilverblauwpel(haan) fokzuiver x goudblauwpel hen.
Ik fok ze nu zon tien jaar.
mijn ervaringen:
De zilverpellen uit de combinatie Zilverpel(haan)x zilverblauwpel (hen) is dat de daaruit komende zilverpelhennen witter zijn en de pelling verdikt en scherper wordt.
Bij jonge hanen heb ik geconstateerd dat de selectie in jeugd op kam en pootkleur en staartkleur opleverd dat de hanen dan goud op de vleugels hebben.
Dat is ook de reden waardoor ik steeds beweer dat zwart en blauw in de
gewenste kleuren rood nodig hebben om op kleur te komen.
Wit in het fries is vaak afkomstig uit blauw met ontzettend veel veerstruktuurverlies.
De witte afkomstig uit zilverblauw x zilverblauw kent dat niet en heeft soms staartveren van 55 mm breed waardoor ook de staartvorm beter tot zijn recht komt.
Bouke Hofstra heeft eertijds van mij zo,n haan gehad waarmee zijn stam enorme progressie boekte.
Omdat er maar weinig mensen met kleuren spelen is de kennis daarvan ook relatief laag.
De friese hoenderclub kent ook meer vermeerderaars dan fokkers,daarbij komt dat het bestuur dat ook niet aanmoedigt.
Naar mijn mening verlies je daardoor meer dan je wint.
Het behoud van bestaande kleuren speelt een hoofdrol.
Toch zie je dat daardoor eenzijdige inteelt al een aantal kleuren bedreigt worden zoals byv. citroenpel groot en roodbont.
Met "verversende"kleuren krijg je een breder spectrum en kunnen fokkers met behoud van hun eigen kleur stamverwante ververshanen/kippen inzetten binnen de eigen soort.
Het belangrijkste bij de Friese hoenders is toch het type.
een ander verhaal over het kleurenspectrum zoals door jou genoemd zal door het bestaande keurmeesterkorps door hun traditionele instelling moelijk zijn te realiseren.
Het probleem dat zij keuren öp het oog zonder de achterliggende fokinformatie en daarbij vaak concessies doen,waardoor op grotere shows dezelfde kip/haan zomaar een predikaat zakken tot frustratie van de fokker is een menselijk probleem is en heeft te maken met zowel persoonlijke voorkeur van de keurmeester als van de fokkerde .
Daarom ben ik misschien net als de andere fokkers een beetje eigenwijs.
Toch blijft het een prachtige hobby waar nog ontzettend veel uitdagingen zijn.

Hidde

hanss
Berichten: 2
Lid geworden op: 18-06-2009 17:45

hallo joop

Bericht door hanss » 12-10-2009 17:05

goedendag joop, als je een goudpel hen op een zilverpel haan zet dan krijg je dat de kippen verkleuren door de zon darom kruis ik geen kippen door elkaar.

gr hans s

Plaats reactie