Hoe moet roodkoekoek er uit zien

Fotos van friese hoenders
Plaats reactie
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Hoe moet roodkoekoek er uit zien

Bericht door Geart » 12-07-2012 12:45

We komen nu zover dat we ons einddoel moeten omschrijven denk ik.
Ik moet voor volgend jaar duidelijke keuzes maken, het gaat met name om de staartkleur.
Tot dit moment hebben we niet kunnen achterhalen hoe roodkoekoek er vroeger heeft uitgezien, daarom zullen we dat zelf moeten bepalen.
Op de tekeningen door ons gemaakt is de staart kleur nog zwart, dit omdat een volledig roodkoekkoek ons niet mogelijk leek.
Wat ik bedoel kijk naar zwart koekoek en vervang zwart door rood je ziet dan een volledig koekoek dier.
Daar zou ik wel heen willen werken maar graag hoor ik de mening van anderen, lijkt mij namelijk mogelijk dat te bereiken.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

staartkleur

Bericht door Joop » 13-07-2012 19:28

Als je het over roodkoekoek hebt zou je alles wat bij de zwartkoekoek zwart is moeten vervangen door rood.Bij de zwartkoekoek heeft de staart de zelfde kleur en tekening als de rest van de kip. Op de foto die ik heb geplaatst zie je dat de staart nog helemaal zwart is. We zijn er dus nog lang niet.

Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 13-07-2012 22:29

Ik denk dat rood met zwarte staart het beste resultaat geeft doordat hier de mooiste kleur rood mee wordt verkregen en hierdoor een beter contrast tussen de donkere en lichte banen van de koekoektekening.
We moeten hierbij goed realiseren dat we de roodkoekoek niet helemaal met de gewone (zwart)koekoek kunnen vergelijken, een zwartkoekoek is namelijk een zwart dier met de koekoekfactor terwijl de rode vanuit twee punten benaderd kan worden namelijk egaal rood en roodzwartstaart. (zie onderstaande foto's van kippenencyclopedie.nl)

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding


Beide zijn reeds aanwezig, zo is de rode haan van mij die bij Geart loopt namelijk egaal rood terwijl mijn fokhaan en broertje van die van Geart roodzwartstaart is. Wat ik tot nu toe heb gezien is dat de roodzwartstaart duidelijk mooier rood van kleur is, denk hierbij ook maar aan de RIR die qua kleur natuurlijk perfect rood is.
Vanuit het perspectief van de geelkoekoek kan beide ook, zo is de geelkoekoek cochinkriel namelijk egaal buff terwijl de geelkoekoek Nederrijnshoen wel een zwarte staart heeft/mag hebben.:
Afbeelding

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 14-07-2012 11:33

Duidelijk Harm, op jouw voorbeeld kun je de verschillen in kleuren rood goed zien.
Compleet zwarte staart lijkt mij niet haalbaar tenzij het mogelijk is de koekoek factor in de staart te blokkeren.

Plaats reactie