Roodkoekoek

Algemene informatie friese hoenders
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 26-03-2012 15:26

Harm nog geen rkk kuikens, wel zilverpel.
Had er 2 rkk eieren tussen maar die zijn niet uitgekomen.
ben nu bezig met de eerste serie rkk uit te broeden, ik kan binnen kort kijken of ze bevrucht zijn.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 08-04-2012 13:28

Nu hier wel rood koekoekkuikens, ik kan volgende week de kleuren wel aangeven.
Ik weet al wel dat er lichte kleuren bij zitten en donkere kleuren bruin.
Harm dit is uit de combinatie haan met jouw rode achtergrond keer roodkoekoek hen van mij.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

foto's !

Bericht door Joop » 08-04-2012 17:19

Hoi Geart,

Kun je er fotos van plaatsen? Dann kan ik ze vergelijken met die van mij. Als het goed is zouden de de 17e uit moeten komen.
Gisteren heb ik opnieuw 16 ingelegd.

Groet, Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 09-04-2012 23:19

Super! Mooi koppeltje kunnen fokken Geart?
De 18e moeten de rkk bij mij uitkomen, een 40tal ingelegd van 3 combinaties. De 18e zouden ze uit moeten komen. Bevruchting lijkt super maar de keermotor liet me nu zitten in de eerste week, ik kwam er bij de 6e dag achter en heb ze in de dagen er voor wel een paar keer met de hand gedraaid voor het schouwen dus heb hoop dat het meevalt. De ontwikkeling zet in ieder geval goed door. Hoe had jij dat toen met jouw keermotor die het niet deed Joop?

Wat de kleur betreft spreekt de onderstaande foto boekdelen: Het gele en lichtste kuiken heeft de juiste kleur, dit werd uiteindelijk de mooie rkk haan van mij waar ik nu mee fok.
Afbeelding

De rode hennetje van mij hadden staan op de onderstaande foto. Er staan ook twee goudpel op. Hier kan je zien dat er nog een aalstreep op zit, theoretisch moet deze bij sowieso 50% verdwenen zijn dit jaar. Bij de overige 50% moet deze minder zijn geworden.
Afbeelding

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

geel

Bericht door Joop » 14-04-2012 20:01

Hoi Harmen,

Eigenlijk wel een beetje merkwaardig dat het kuiken eerst een gele kleur moet hebben. Ik was altijd hoopvol als er veel rood in zat. Ik heb nu 16 ingelegd, allemaal bevrucht maar eentje is na anderhalve week afgestorven. Er zat één donkere ring met een klein zwart puntje in.
Woensdag komen ze uit.

Groeten, Joop

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 16-04-2012 14:44

Joop,

Dat is een bacteriele besmetting.
Er vormt zich een ring rondom de dooier.
Dat is het dode weefsel dat overblijft.
Ik ging meestal naar een boer in de buurt en nam wat melktanktankontsmetting mee.
Voordat ik de eieren opnieuw in de machine deed dompelde ik ze in het ontsmettingsmiddel met als gevolg dat de volgende generatie eieren wel uitkwam en de machine gelijk ontsmet was.
Pas op ga er niet met de neus boven hangen,want dan wip je om.
Het verbaasde mij altijd dat het vormen van het kuiken gewoon zijn gangetje ging.
Je moet wel extra aandacht besteden aan de ventilatie van de broedmachine.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 18-04-2012 13:37

oh ja verdunnen met water 1:10
het heet formaldihyne
stinkt als een murd

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 18-04-2012 15:41

Is het met 1 ei van de 16 niet wat overdreven om alle eieren te gaan ontsmetten? Als er veel af valt dan is het een logische stap maar met éen zie ik de noodzaak er niet echt van in. Een klein scheurtje in de schaal oid kan al genoeg zijn voor een bacterie natuurlijk.

Zijn er al kuikens uitgekomen Joop? Van de 65 eieren van de Friese heb ik ondanks het valende keren in de eerste week toch nog 60 in de uitkomstlade kunnen leggen. De eerste rakkers begonnen net al met het aanpikken van de schaal terwijl het morgenavond pas de 21e dag is. Karaktervol spul die Friese!

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 18-04-2012 16:54

Harm ,

It begjint mei ien en stiekem oan komme der mear.
do bist aerdich lokkich mei de utkomst.
ik ha fan de dik 70 aeien 9 piken ut en der gong ek noch ien dea troch in nafelbrekje.
Fan de goudpel wie alles gelt sa ek fan de sulverblaue.
Mar fan de blaue ha ik yn elts gefal twa knap kleurde piken.
Waldpiken binne dochs krigeler dan greidepiken.
Fan dat pittiche fyn ik niks werom.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

uitkomst

Bericht door Joop » 18-04-2012 21:00

Van de 11 eieren die in de uitkomstmachine zijn gelegd zijn inmiddels 6 uitgekomen. Dat valt me nog mee want omdat de vochtigheid moeilijk op peil te houden was had ik 's avonds nog met lauw water gesproeid. Waarschijnlijk is er een druppel op de voeler terecht gekomen want smorgens was de temperatuur hoger dan de thermometer met 110 graden F kon aangeven.
Wat opvalt is dat de 6 roodkoekoek kuikens erg licht zijn. Twee zijn helemaal licht geel en 4 hebben een heel licht roodachtig kleurtje. Als Harm zijn conclusie juist is dat de gele kuikens is wat we moeten hebben dan ben ik met deze combinatie op de goede weg. Als ik niet beter wist zou ik gedacht hebben dat het kuikens zijn van mijn witte foktoom.
In het weekend zal ik proberen er een paar fotos van te maken.

Volgende week kan de 2e groep uitkomen.

Wat het ontsmetten betreft: daarvoor gebruik ik elk jaar Halamid, waarvan ik oooit eens een pot bij de Welkoop heb gehaald.
Ik vraag me trouwens af of die besmetting wel in de broedmachine is ontstaan, mogelijk gebeurd het al eerder.

Groeten, Joop

Plaats reactie