Roodkoekoek

Algemene informatie friese hoenders
hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 15-06-2012 09:08

geart,

Ik begrijp je wanhoop maar,
Geelkoekoek is heel goed bruikbaar.
Rood wordt door de koekoekfactor verdunt naar buff.
Een fokonzuivere koekoekhaan erbij en het zwart zal het geel verdikken naar rood
bij de vuile witte heeft de Koekoekverdunningsfactor rood omgezet naar het tegenovergestelde wit mogelijk omdat ooit iemand blauw door de koekoek heeft gehaald (zal een haan worden)
De meiose van de kleuren is chaos, je kan het niet sturen.
Het verrassingseffect is groot mede omdat je nooit weet welke factor achter je fokzuiver geachte stam zit.
net stinne mar trochrinne soe ik sizze,as it klear is it gjin sjippebel mear.

succes

Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 18-06-2012 11:00

Hidde natuurlijk zet ik door, wat tegen slagen hoort er bij.
Kijk hanen hebben we al gehad die voor 85% zijn waar we heen willen en men geeft daar positieve reacties op het is wel een erg mooie kleur slag.
Ik ga voor 2 kleuren, net als Harm dus rood en roodkoekoek.
Rood om versterking van de kleur in roodkoekoek.
De rode hoeft voor mij geen blauwe pootkleur te hebben dat moet Harm verder maar in orde maken.
Ik heb nu een jong haantje geringd die mogelijk op onze clubshow ingebracht word, niet voor de prijzen maar om te laten zien waar we staan.
Heeft de keurmeester ook weer iets.
Dat van in brengen van zwart koekoek, prima idee ga ik doen, moet ik bij Joop zien een zwart koekoek haantje te regelen.
Hidde het proberen om roodkoekoek terug te fokken is het leukste wat ik tot dusver met de kippen gedaan heb, dat Harm ons nu steunt scheelt meer dan ik verwacht had

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 18-06-2012 21:39

Geart, volgens mij heb ik een paar weken terug een roodkoekoek hennetje zien lopen tussen een van de middelste koppels als ik mij niet vergis. Bij dat rode moet je niet zo denken als de roodpel of RIR maar net een tint lichter bruin.
Mocht je wel gewoon koekoek willen gebruiken dan heb ik misschien nog wel wat bruikbaars lopen. Vorig jaar heb ik namelijk mijn rkk haan met een koekoek hen gekruist en hieruit loopt hier nu een leuke koekoek hen. Bij mensen een einde verderop loopt er een prima koekoek haan uit deze combi, allemaal te gebruiken als je wilt.
Deze hen heb ik weer met de rkk haan gekruist en hieruit zijn weer rode gevallen, helaas geen rkk door het te kleine aantal kuikens. Ook vielen hier weer gewone koekoek(soms met veel roest) en zwart(lijkt wat op kwartel, zie ook bij de foto's van roodkoekoek 2012).
Het valt niet mee op goede te krijgen, de aantallen die gefokt moeten worden zullen groot moeten zijn denk ik. Als ik kijk wat er over blijft van een mooi koppel kuikens dan zal er nog wel wat gefokt moeten worden hier om vooruit te gaan. Maar toch ben ik er wel van overtuigd dat we volgend jaar een paar stappen doen als we de juiste dieren er weer uit pikken nu, ze worden steeds zuiverder vanaf dit jaar.
De roodkoekoek haan waar je het over had Geart, uit welke combinatie is die gevallen?

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 19-06-2012 09:16

Harm die komt uit de haan die jij nu hebt keer mijn roodkoekoek hennen.
De ring heb ik er dit weekend om gedaan dus we moeten afwachten wat het uiteindelijk word maar het lijkt goed.
Ik heb daar ook een hennetje uit wat mij ook een mooi lijkt te worden maar die is geler.
Ze zijn mij beide eigenlijk nog wat te geel maar uit ervaring van vorige slagen weet ik dat er meer kleur op komt als ze naar hun eindkleed gaan.
Wat betreft aantallen heb je gelijk, maar eerst maar eens zien welke combinatie het beste resultaat levert kunnen we daar volgend jaar eens echt mee aan de slag.
Harm heb jij nog een rode haan?

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 19-06-2012 19:54

Het is ook een mooie haan Geart, tikje roder en t is top. Heb hem hier nu bij de mooie rode hennen lopen daarom.
Die oude haan die je hebt gebruikt en die je ook noemde ivm met de veelvoud aan kleuren die er tussen de kuikens zat, uit welke combi komt die eigenlijk?
Ik denk dat mijn kuikens dit jaar niet op de tt komen, de ringen laten nogal lang op zich wachten!
Een rode haan loopt er nog wel, ik heb nog een broer zitten van de haan die jij hebt gebruikt, tikje roder en iets korter. En bij de kuikens lopen er ook een paar rode die wel mooi worden zoals het lijkt. Jullie mogen uitzoeken!

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 22-06-2012 17:17

Die komt uit ons project wat ik samen met Joop doe, wat dus in het witte boek staat van de fryskehinnen.
Roodpel keer zwartkoekoek
Hebben we al mooie hanen uit gehad maar hennen lukt voor geen meter, bij Joop lopen wel wat hennetjes waar hij iets verder mee is maar nog geen roodkoekoek.
Als je tijd hebt Harm kom eens langs want ik heb ook de roodkoekoekhen een ring omgedaan en dat doe ik niet zomaar, vind dit de grootste stap die ik gemaakt heb tot zover, wil ook graag jouw mening weten.
Wel een zwaar verlies de laatste groep rkk is spoorloos verdwenen, is een groot rovers nest hier, ik zal nieuwe opfok hokken moeten maken want deze zijn niet goed.

Plaats reactie