Roodkoekoek

Algemene informatie friese hoenders
Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Roodkoekoek

Bericht door Joop » 11-12-2011 21:02

Harmen,

Ik hoorde dat je bij Geart was geweest. Ik kon er helaas niet bij zijn, maar misschien is het een idee dat we een keer bij komen kijken. Wanneer komt dat je uit?

Groetnis, Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 12-12-2011 15:40

Hoi Joop,

Ik heb je even een mailtje gestuurd.

Groeten,

Harm

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Roodkoekoek

Bericht door Joop » 25-12-2011 17:42

Harm,

Ik heb jouw roodkoekoek hen gisteravond in de schemering bij de anderen gezet. Vandaag liep ze mooi tussen de anderen. Deze hen brengt mooi wat rood in mijn stam. Ik hoop hiermee volgend jaar een mooie sprong voorwaarts te maken met de roodkoekoek

Groeten, Joop

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 09-01-2012 17:07

Moaisa, de teamen sil ik hjir fanne wieke by mekoar sette. Dan is it saak fan pieken briede en hope op moai guot! As ik t sa sjuch allegear tink ik dat we dit jier al moaie dieren fokke sille, alles sit der no yn.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 13-01-2012 09:50

Harm/Joop ik zet binnen kort de RKK stellen bij elkaar, heb nog geen eieren daarvan dus kan wel even duren voor ze in de machine kunnen om de volgende stap te zetten.
Harm, vraagje, zet ik eerst de meest rode rkk bij mijn hennen of iets de minder rode maar wel mooi getekende.
Heb zelf het idee om de meest rode eerst te doen er ontbreekt rood bij mij in de hennen dus lijkt mij versterken van rood een eerste zet

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 13-01-2012 19:52

Goede vraag Geart, je hebt natuurlijk 2 tophanen lopen die beide zeer geschikt zijn voor het einddoel met elk hun eigen kwaliteiten. Als we de beide hanen een predicaat zouden geven zou de lichtste met de beste tekening zeker het hoogst scoren omdat hij wat completer is en het type niets op aan te merken. Dat rode loopt genoeg bij jou rond, denk aan de donkere haan het het rode hennetje, dus dat heb je er zo goed in. Met beide hanen fokken is denk ik het beste, waarbij met name de combinatie van de lichtste rkk haan met het rode hennetje al dieren zal geven met de juiste kleur (kuikens met geheel geel dons). Vanuit de rkk hennen zullen de dieren komen met de beste types, wel zijn deze genetisch gezien nog niet ideaal omdat die genoemde tarwe basis(E^Wh) daar nog niet zuiver in kan zitten, hier is het dan met name selecteren op het zwarte(pelling) wat hier nog in zit.
Conclusie: beide hanen gebruiken en afwisselen.
Mocht je nog een mooie rode hen van mij willen gebruiken dan kan dat ook altijd, uit de combinatie van jouw rkk hanen met die hennen valt ook al een flink percentage dieren met de juiste genetische basis( de kuikens met het gele dons) en hopelijk een mooi type.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

rkk

Bericht door Joop » 15-01-2012 16:46

Ik ga dit jaar alleen eieren uitbroeden van de rooie hen van Harm x mijn fokzuivere roodkoekoek haan. Mijn eigen stam heeft te weinig rood, maar juist voldoende koekoekfactor. Ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn.

Joop

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 19-01-2012 09:24

Joop ik verwacht ook dat jij met de rode hen van Harm een stel mooie rood koekkoek hennen kunt fokken die dicht liggen tegen wat we willen.
Je hebt in je hanen volop koekoek factor zitten en ook nog rood dus moet je
een mooie slag kunnen maken

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 20-03-2012 10:50

Readkoekoekfokkers,

ik heb onlangs eens een paar hokbezoeken gedaan bij wat mensen die broedeieren van me hebben gehad. De uitkomst was wel leuk, ik heb nu een extra rood hennetje met al redelijk blauwe poten(kleur iets minder) weten te bemachtigen en heb een mooi koekoekhennetje gezien met 50% roodkoekoek in de genen. Het meest verrassende was een (volgens mij fokzuivere) koekoek haan met eveneens 50% roodkoekoek in de genen, met name de haan sprak aan in type en mooie koekoektekening. Ik zit er aan te denken deze haan nog eens te lenen en te paren tegen een rode hen van mij. Mochten jullie nog een rood hennetje willen gebruiken dan moeten jullie het maar zeggen. De eerste rkk eieren ben ik van plan eind deze week in te leggen waarna de combinaties weer omgewisseld worden. Jullie al kuikens in de hokken?

Harm

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Volgende week

Bericht door Joop » 22-03-2012 19:25

Hoi Harm,

Afgelopen week ben ik begonnen met het verzamelen van eieren. De rode hen van jouw legt de eieren in de ren. Normaal is dat vervelend, maar in dit geval komt het goed uit want zo kan ik ze goed onderscheiden. Bovendien leggen een paar roodkoekoek hennen, in tegenstelling tot de andere hennen, iets cremekleurige eieren.
In het weekend zal ik de keermotors van mijn broedmachine vervangen, want die lieten me vorig jaar in de steek. Als dat dan goed werkt en de temperatuur is stabiel dan gaat het los. Nog ff geduld........

Groetnis, Joop

Plaats reactie