Kale plekken!

Algemene informatie friese hoenders
Plaats reactie
Eric
Berichten: 20
Lid geworden op: 14-05-2009 18:23

Kale plekken!

Bericht door Eric » 09-06-2011 19:29

Hallo kippenliefhebbers,

Ik heb de laatste tijd regelmatig hennen met kale plekken, hier zijn ook bijna alle veerbuisjes verdwenen dus ik denk dat er ook geen veren weer komen. Heeft iemand een idee hoe dit zou kunnen komen??
Op dit moment een zwartbonte met een kale nek en een goudpel die kale plek op zijn rug heeft tegen de aanzetting van de staart.

vorig jaar ook al enkele hennen weg gedaan om dat het ook niet weer overgaat.

ik hoor het graag
Eric Reitsma

Afbeelding

Afbeelding

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 09-06-2011 23:12

Hoi Eric,

Knappe goudpel hen begin ik maar mee, zit een leuke pelling op! Hoe oud is ze? Wat de kale plekken betreft ik roep maar wat mogelijkheden: Mijten, verenpikken, overactieve haan, voerbak oid die een scherpe rand heeft..??

Ik zag op marktplaats foto's van je zwartbonte dieren, ziet er goed uit. Waar heb je ze oorspronkelijk vandaan?

Groet en succes met de veren

Harm

Eric
Berichten: 20
Lid geworden op: 14-05-2009 18:23

Bericht door Eric » 11-06-2011 09:18

Hallo Harm,

Komen bij een fokker uit Veenwouden weg die had nog een paar stammen lopen, had vorig jaar eerst broedeieren bij Harm Zaagsma weg maar waren nooit bevrucht.
Heb nu van dit koppel ook nog paar kuikens lopen.

Dit is een goudpel van 2010 en volgens mij zien ze er wel keurig uit ja heb dit jaar ook veel animo gehad voor broedeieren van een fokker uit duitsland en er zijn zelfs eieren naar Bulgerije gegaan.De duitse fokker had het ook al over de mooie pelling van mijn goudpellen,heb daar zelf nog niet zo'n verstand van!

Het zijn er ook maar twee van de 7 volwassen hennen die dit probleem hebben, wat voor soort mijten kunnen dit wezen??
Bloedmijt heb ik de laatste 2 jaar gelukkig niet meer last van was aarvoor een drama!

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 11-06-2011 12:02

Nou ze zien er goed uit die zwartbonten, ik zou het bij intelen houden en geen vers bloed erbij halen als ze het goed doen. Zeer zeker een bezoekje aan Sneek waard met enkele dieren? Als het een jonge hen is moet je de pelling na de rui goed in de gaten houden, hij kan dan wel eens te overheersend worden maar op het moment is het nog mooi. De Duitsers hebben redelijk wat eieren uit Nederland gehaald denk ik, ze hebben van mij ook een zending gehad. Goede zaak natuurlijk om de kleurslag te behouden voor de toekomst. Ik heb net als jou ook nog wat naar het oosten gestuurd, er lopen nu goudpellen in Tsjechië rond als het goed is.

Vreemd dat het maar 2 hennen zijn met kalen plekken, zijn ze de laagste in rangorde? Of hebben ze een vaste plek aan de voerbak/waterbak waar misschien net een randje uitsteekt of zoals bij de goudpel favoriet bij de haan? Als het wel mijten zijn moet je aan veermijt, schachtmijt denken. Een dier hierom opruimen moet je niet doen. Dit is wel te behandelen. De kammen zijn eerder een puntje waar je bijvoorbeeld nog wist kan behalen, ik meende een vorktandje te zien lopen. Maar al met al heb je erg mooie dieren lopen en het zou me niets verbazen als je goed op de tt mee zou komen. Gewoon eens doen als je een fokkerskaart/geringd en geënt hebt. Daar leer je dan ook wat pelling is. Als je lid van de FHC bent kan je ook naar de jongdierendag toe. Hier leer je nóg meer door het nauwe contact met keurmeesters en fokkers.

Plaats reactie