piken

Algemene informatie friese hoenders
Plaats reactie
hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

piken

Bericht door hidde » 21-01-2011 15:50

Omdat de blauwe kippen veel eieren leggen besloot ik om eens vroeg te broeden.

nou ben ik nooit laat met broeden en een ieder verklaart mij voor gek,maar de hanen uit de eerste ronde hebben vaak wat over.

Door het ontbreken van veel zonlicht is de uitkomst meestal zo,n 40%
ditmaal waren er van de 30 eieren maar 10 bevrucht.
En raar maar waar, daar waar het zonlicht nog enigszins kwam was alles onbevrucht.
3 stuks heb ik geholpen uit het ei te komen die het allemaal niet hebben gered en ik heb nu besloten dat niet meer te doen.
Een van de kuikens zat verkeerd om in het ei en kan buiten het niet uitkomen niet rechtop staan na uitgepeld te zijn en ik heb dat weleens meer gehad en vraag mij dus ook af of er meer fokkers dat probleem kennen.
De andere twee zijn de laagste in rangorde en zitten dus op de buitenkant van de groep.
De lamp van 40 watt was niet sterk genoeg om met deze kou voldoende warmte te bieden.de 60 watt lamp doet dat inmiddels wel.
Het kleine teampje is inmiddels "warber"
Wie in maart om blauwe friese kippeeieren zoekt kan bij mij terecht.
Daarnaast wil nog melden dat ik gister een van mijn in het wild verkerende zwarte kwakervrouwtjes kwijt was,vandaag vond ik hem in het riet op het nest met vier eieren. tamelijk vroeg lijkt mij; het ijs is pas sinds afgelopen maandag uit de belendende vaart.

met vriendelijke groet

Hidde Frankena

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

erch betiid

Bericht door Joop » 22-01-2011 14:21

Middei Hidde,

Dat is wel erg vroeg. Om die reden broed ik niet meer zo vroeg. Eerlijk gezegd vind ik dat 'in spulstje fan kâlde fuotten', want als je er nou 30 of 7 kuikens moet groot brengen, kwa werk dat je er mee hebt maakt niet zo veel uit. Waarschijnlijk komt door een tekort aan vitamines en mineralen. Gebrek aan licht, nog weinig groenvoer etc. Heb wel eens gehoord/gelezen dat karnemelk door het voer goed voor de vitaliteit en dus ook voor de uitkomst is.

Joop

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 25-05-2011 16:15

Hoe staat het verder met de pyken is men wat tevreden

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 25-05-2011 22:18

Goedenavond, het lijkt bij mij goed te gaan. Ik zit de komende 3 maanden echter nog in de Pfalz de Duitse Friese hoenders te bekijken. Ik zit al een maand hier tussen de druivenstruiken dus weet nog niet hoe de jongste experimenten uitgroeien. De foto's van het thuisfront laten echter al mooie rode kuikens zien waar ik zeker mee verder kan. Ook liggen er nog 30 eieren van de roodkoekoek haan x koekoekhennen in de broedmachine. De koekoekhennen van Klaas legden alleen maar windeieren dus nu is het met hennen van Sander gecombineerd. De goudpellen lijken ook weer leuk te worden, met name de hanen vallen op door hun mooie kleur.

Is er verder wat nieuws uit de roodkoekoek of andere Fryske hinne hoek? Heeft de rode haan van mij wat goed werk geleverd bij jou Geart?

Groeten uit de Pfalz,

Harm

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 26-05-2011 13:43

Harm hij doet het prima en dit is wel de weg die we moeten gaan denk ik gezien wat er uit komt aan kuikens.
Maar ik heb dikke pech met de opfok van de kuikens.
Iets vreet mijn kuikens op en ik weet nog niet wie dat doet, ben zo 17 rkk kuikens kwijt geraakt.
Moet iets zijn wat door een 1cm ruimte kan komen, fok zo toch al een aantal jaren maar dit is nieuw voor mij.
de eerste 2 ronden met zilverpel ging nog prima maar toen ik verder wou met rkk kuikens ging het mis.
heb nu maar een paar kuikens van de eerste rondes.
volgend jaar maar opnieuw proberen en dan de opfok bak dichter afsluiten nog.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 26-05-2011 21:05

Super dat de haan goed heeft gefokt, wel jammer dat ze daarna weer verdwenen zijn. Is een late ronde geen goede optie om toch nog wat fokmateriaal te fokken voor volgend jaar? Hoeveel rkk kuikens heb je nog lopen nu? De combinatie die je met de rode haan hebt gemaakt is die met jouw rode hennen toch? Of de rkk hennen die je al had? Lijken de ZP wat knap te worden? Mogelijk is het een goede zaak om aan het einde van het jaar eens onze rkk naast elkaar te zetten met die van Joop. Een tussentijdse vergelijking kan nooit geen kwaad. Eventueel ook om fokdieren uit te wisselen. Ik verwacht uit de combinatie van mijn rkk haan met de kk hennen van Sander mooie type hennen te fokken die mij hopelijk volgend jaar betere types zullen geven bij de roodkoekoeken.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 31-05-2011 09:48

Jouw rode haan heb ik op mijn roodkoekoekhennen gezet en ik heb nog 7 hanen daar uit en 2 hennen.
Nog een keer broeden lukt niet ze leggen momenteel erg slecht.
uit jouw haan keer rkk hen zijn de hanen rkk getekend en de hennen rood.
zelfde beeld als ik had toen ik mijn rode haan keer koekoek hen deed, daar waren ook alle hanen min of meer roodkoekoek.
Zilverpel word hem niet dit jaar denk ik, de staartveren gaan in een v vorm bij bijna alle zilverpel, verkeerde haan dus.
Niet mijn jaar dit jaar Harm

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 05-06-2011 11:15

Lijkt me een super combinatie met de rkk hennen. Zuinig zijn op de hennetjes! Ik zou bij de zilverpel nog even afwachten. Ik heb het bij mijn goudpellen ook wel gehad dat de staarten er op jonge leeftijd belabberd in stonden terwijl ze op uitgegroeide leeftijd fraaie staarten hadden. Wanneer is de jongdierendag van Gorredijk? Misschien een idee om dan wat rkk mee te nemen als ze genoeg uitgegroeid zijn.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 07-06-2011 17:58

Dat kan ik best eens doen Harm, wacht nog even af hoe ze uit groeien, ik hoop dat je gelijk hebt met de zilverpel de pelling lijkt wel weer redelijk te zijn.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 09-06-2011 23:18

Bij mij ook wat pech nu. Kreeg bericht uit NL dat er uit de 30 eieren van de rkk maal kkhennen maar 4 kuikens zijn uitgekomen. Wel bevrucht maar afgestorven of niet uitgekomen. Kanttekening hierbij is wel dat de eieren al redelijk oud waren. Volgend jaar nog maar eens de combinatie maken lijkt het op..

Plaats reactie