Broeden

Algemene informatie friese hoenders
Plaats reactie
Eric
Berichten: 20
Lid geworden op: 14-05-2009 18:23

Broeden

Bericht door Eric » 31-12-2010 15:01

Hallo,

even een vraag voor de ervaren kippen houders.

Heb dit jaar voor het eerst met mijn eigen gemaakte broedmachine ( motorbroeder ) wat in principe heel goed ging.
Alleen van mijn 42 eieren die allemaal bevrucht waren had ongeveer de helft het moeilijk om uit het ei te komen. Het vlies was volgens mij ook wat aan de stevige kant. De voorgaande jaren heb ik altijd met een kleine vlakbroeder gebroed en was de uitkomst altijd super.
Mijn vraag is dan ook kan je dit voorkomen?? misschien de vochtigheid eerder verhogen??

Ik hoor het graag.

Eric Reitsma
Houder van Goudpel en Zwart bont beide groot!

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 04-01-2011 16:47

Eric, Joop maakt ook broedmachines en volgens mij had hij dat ook.
Maar het is nu goed dus mischien kan hij jouw verder helpen

Eric
Berichten: 20
Lid geworden op: 14-05-2009 18:23

Bericht door Eric » 06-01-2011 21:35

Oke en dan wacht ik Joop zijn antwoord maar even af!

ben toch wel benieuwd

Eric

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

broeden

Bericht door Joop » 09-01-2011 17:21

Hallo Eric,

Bij mij was het probleem dat ik een hoge had gemaakt met 2 laden. De ventilator blaasde warme lucht werd van af boven via de beide zijkanten naar beneden. Gevolg was dat het onderin de machine warmer was dan aan de bovenkant. Gevolg was dat de eieren op de onderste lade te warm was en de bovenste had het kouder, want de ventilator zoog de afgekoelde lucht weer naar boven. Ik heb toen op hoogte van de eieren van de bovenste lade aan beide kanten van de machine kleine gaatjes geboord, zodat de warme lucht niet alleen naar beneden ging, maar dat ook halverwege warme lucht in de machine kwam. Daarmee was het probleem opglost.

Ik hou zelf altijd zo'n 60% vochtigheid aan bij het broeden en vanaf de 19e dag verhoog ik dat naar 80. Daarmee voorkom je dat het vlies van de aangepikte eieren gaat uitdrogen, want als dat gebeurt wordt het taai met als gevolg dat veel kuikens niet uitkomen.

Hopenlijk heb je hier iets aan
Groeten, Joop

Eric
Berichten: 20
Lid geworden op: 14-05-2009 18:23

Bericht door Eric » 09-01-2011 20:25

Hallo Joop,

Alvast bedankt!! ik denk inderdaad dat dit mijn probleem ook is want heb zelf ook een flink grote machine gebouwd.Ik ben ook veel aan het stoeien geweest on de temp. goed te krijgen. Het is ook een waar een tweede lade mogelijk is maar heb het de laatste keer nog met 1 lade gedaan.
Zal aan de slag met de extra gaatjes en de vochtigheid iets hoger in het begin want zit meestal rond de 50%.

Eric

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

broeden

Bericht door Joop » 11-01-2011 21:26

Hallo Eric,

Bij mij was dat in elk geval de oplossing. Laat je tzt weten of het bij jou ook zo is? Succes.

Joop

Plaats reactie