Vraag over kruising goudpel en zilverpel

Algemene informatie friese hoenders
Plaats reactie
Eric
Berichten: 20
Lid geworden op: 14-05-2009 18:23

Vraag over kruising goudpel en zilverpel

Bericht door Eric » 17-06-2010 11:46

Hallo,

Wij hebben vorig jaar een paar goudpel hennen gekocht die uit een fokonzuivere zilverpel haan zijn gefokt. Nu vallen er bij mijn uit de combinatie Goudpel haan en die goudpel hennen een aantal zilverpel kuikens uit. Daar fok ik niet verder mee.
Maar als ik nu weer met dezelfde haan en deze goudpel kuikens fok vallen daar dan nogeens zilverpellen uit of zit ik dan weer op 100% goudpel??

Probeer mijn stam zo zuiver mogelijk te houden dus wil graag weer naar de 100% Goudpellen toe.

Eric Reitsma

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

uitleg goud zilver

Bericht door hidde » 28-12-2010 11:57

eric

je hebt nog nooit antwoord gekregen en ik las dit

in een pentagram probeer ik de uitleg weer te geven.


haan
gg w (fokonzuiver goud)

hanen
g ggg wgg ggg is fokzuiver goud wgg is fokonzuiver goud
hen hennen
o ggo wo ggo is fokzuiver goud wo is fokzuiver zilver

bij gebruik van dezelfde haan zal je teruggepaard op de kuikens alleen goudpel krijgen maar een gedeelte zal fokonzuiver goudpel zijn en lichter van kleur.

haan(fokonzuiver)
gg w

w ggw ww de helft van de hanen is fokonzuiver goud
hen(fokonzuiver) de andere helft is fokzuiver zilver (ww)
gg gg ggw de helft van de hennen is goud fokzuiver(gg)
de andere helft is fokonzuiver goud (ggw)

Het is verstandig om een hen van een andere fokzuivere stam te gebruiken zodat je na een keer fokken de helft van je stam terugkrijgt en een fokzuivere haan uit dat team te gebruiken om je oude stam fokzuiver te krijgen ,
De hanen uit dat team zal je proefondervindelijk moeten testen op fokzuiverheid.
Moeilijk genoeg zo,maar een aanwijzing is meestal dat de halskleur en grondkleur lichter van de kleur zijn door de meiose(samensmelting van kleur)
De kunst is om door selectie die kleur in de stam vast te leggen.
Bij de geelwitten zie je goede kleur uit een bepaalde stam ook vastgelegd omdat deze volgens mij door hun oorprong uit citroen of fokonzuiver goud zachter van kleur zijn.
Veel goud en geelwitpel zijn te hard van kleur,maar tekenen daardoor wel beter en menig keurmeester laat zich hierdoor verleiden.(zit ook wel wat in)

het lijkt abacadabra,mischien komt daar de benaming toverballen ook wel vandaan,maar het opzetten van een pentagram levert meestal een stuk duidelijkheid op.


succes eric.

Hidde Frankena

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

pentagram

Bericht door hidde » 28-12-2010 12:07

eric,joop,geart

nou had ik zo mooi een pentagram gemaakt,maar tijdens het oversturen is de tekst inelkaar gedrukt en lijkt het nog meer abacadabra.
kunne jullie dat tekstueel uitelkaar halen.

Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 04-01-2011 16:44

Hidde ik snap wat je bedoelt maar ik kan dit niet, zal Joop of AJ vragen of die het weten hoe je dat voor elkaar krijgt

Plaats reactie