Luizen

Algemene informatie friese hoenders
Eric
Berichten: 20
Lid geworden op: 14-05-2009 18:23

Luizen

Bericht door Eric » 13-09-2009 15:00

Hallo

Vandaag geconstateerd dat mijn binnenhok vol luizen zit alleen heb ik geen idee wat voor luizen ( bloed of een ander type ).
Zo als ik het kan zien is het beestje met een kop en een romp met kleine pootjes aan de voorzijde maar 100% zeker weet ik het niet.
heeft 1 van de leden misschien een idee??
Mij kippen legen op het moment ook zeer slecht eieren waarschijnlijk heeft dit er mee te maken.

Nog ff ter info ze zitten door heel het hok vooral bij de naden en kieren boven en beneden.

Alle tips zijn welkom ter bestrijding want dit is mijn eertse keer dat ik hier mee te maken heb.

Groeten
Eric

Eric
Berichten: 20
Lid geworden op: 14-05-2009 18:23

Luizen

Bericht door Eric » 14-09-2009 12:00

Hallo

Ben er nu vrij zeker van dat het bloedluis is vanmorgen mijn hand onder de stok doorgehaald en mijn handschoen was flink roodgekleurd.

Heb nu bestrijdingsmiddel 404 van Beaphar gekocht als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.

Er schijnt nog een goed middel te zijn Lurectron Flow dus als hier iemand ervaring mee heeft.

groeten Eric

S.Kooistra
Berichten: 5
Lid geworden op: 09-05-2009 21:00

Bericht door S.Kooistra » 23-09-2009 15:49

Hallo Erik
404 is een goed middel maar je moet het wel om de 3 of 4 dagen gebruiken en voor een lange tijd.
Ik gebruik het ook en ik brand alle plaatsen schoon met een electrische verf brander.
Heb je een stoomcleaner dan kun je die ook goed gebruiken.
Bloedluis is een verschrikkelijke plaag en ik hoop dat hier gauw een beter werkend verdelgingsmiddel voor komt.
Verder heb ik ook nog heel wat andere producten geprobeerd van natuur tot paarde middelen maar branden en dan 404 gebruiken werken beter.
Succes Sjoerd.
Mijn liefhebberij bestaat uit het fokken van Friese krielen (wit en zwart )
En Zijdehoenders kriel wit,buff,zwart,blauw,parelgrijs,rood en patrijs gebaard en ongebaard.

alexsch
Berichten: 3
Lid geworden op: 20-06-2009 20:52

bloed luis

Bericht door alexsch » 27-09-2009 13:15

Hallo eric ,er is maar 1 efficiënt middel en dat is het hok inspuiten met petroleum ,kippen hebben daar geen last van .Ik doe dit van mei tm oktober elke 6 weken preventief sinds ik 4 jaar geleden een uitbraak heb gehad totaal geen last meer.mvgr alex

Eric
Berichten: 20
Lid geworden op: 14-05-2009 18:23

luizen

Bericht door Eric » 27-09-2009 21:46

ik heb mijn hele nachthok eruit moeten slopen ze zaten echt overal heb daarna alles met een dakbrander afgebrand sommige planken waren helemaal roodgekleurd.
het hok daarna ingespoten met lurectron flow ( ook goed spul ) al het ongedierte ligt dan volgende dag op de grond.
ben nu het hok weer aan het opbouwen alle naden en kieren probeer ik zoveel mogelijk af te kitten.
Was de eerste keer dat ik dit heb maar ga nu ook regelmatig inspuiten met petroleum of lurectron hopelijk blijft het eenmalig.

bedankt.

Fokke van der Weij
Berichten: 3
Lid geworden op: 12-06-2009 16:00

Bericht door Fokke van der Weij » 29-09-2009 22:15

Omdat petroleum bij mij niet goed werkte en met de gasbrander mijn hok bijna in de fik vloog heb ik de laatste keer een electrische verfbrander gebruikt. Perfect, ook de eieren van de luizen gaan kapot, en er is geen schade aan het hok. Het lijkt mij dat al dat vergif ook niet zo best is voor de kippen. Als ik weer last krijg van bloedluizen wil ik eens roofmijten proberen.
Heeft iemand daar al ervaring mee?

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 30-09-2009 18:45

Eric

Het gebruik van knoflookpoeder door het droge voer is een oplossing.
de uitstoot van knoflook door de porieen van de kip is voldoende om geen last meer te hebben van welk insect dan ook.
Het is relatief goedkoop te krijgen en absoluut duurzaam voor gebruiker en verwerker van de eieren en niet giftig.
daarnaast de stok waar ze opzitten in de dieselolie zetten,dat doe ikook om de poten vrij te houden van kalkmijten en de daarmee gemoeide kalkpoten.

groeten,

Hidde Frankena

Sigrid
Berichten: 9
Lid geworden op: 04-09-2009 01:36

Bericht door Sigrid » 01-10-2009 02:21

Ik gebruik silicium dioxyde (Zeofree) en decimite hetzelfde spul maar dan in kleefversie.
Silicium dioxyde is de synthetische variant van diatom(ee aarde). Het wordt gebruikt in de voedingsmiddelen industrie. Zeofree heet ook Zeodent en is een toevoeging aan tandpasta.
Dit spul etst de pantsertjes van de mijten waardoor ze uitdrogen en blokkeert de gewrichtjes in de poten.
Decimite moet verspoten worden onder 4-6 bar dus je hebt daar zo'n dure ijzeren rugspuit voor nodig. Daarmee doe ik al het verticale en ondersteboven hout.
Zeofree poeder gooi ik langs de randen door het strooisel. Bij uitmesten, wat ik 1x per maand doe, moet je wel een stofmasker opzetten want het is kuchspul als je niet rookt. Als je rookt heb je voldoende slijm in je longen om niet te kuchen, dat doe je toch al :mrgreen:
Het is gifloos.
Een zak Zeofree van 10 kilo doe ik nu 2,5 jaar mee en ik zit incl. diepvrieszakjes vol weggeven nu op 1/4 restant. Die zak kostte 93 euro en ik heb er honderden aan gifbussen mee uitgespaard die al snel 8 euro per bus kosten.
Decimite jerrycan was dacht ik 30 euro, die is nu op na 2,5 jaar en ik heb er enorm mee rondgespoten. Dus voor de ongediertebestrijding ben ik met 50 euro per jaar klaar. Daar koop je 6 spuitbussen voor. Die gebruikte ik normaal per maand.

Dan is er nog de noorse bloedmijt, die zit OP de kip, die vermoorden je kippen. Ze zitten meestal onder de cloaca in hele nesten.
Denk je dat er een sliert poep in het kontdons hangt, nee dat is een nest.
Die krengen bijten ook mensen, ze rennen als gekken.
Daarom krijgen alle kippen vanaf juni een pufje Frontline. Zijn ze gelijk ook van wormen, pootmijt en veerluis af.
Toch ontworm ik elke 3 maanden met flubenol.
Plus iedereen krijgt 3x per jaar esb3 tegen coccidiose wat ook in oudere dieren kan zitten.

In de medicijnkast staan:
Baytril, liter (275 euro ex) dat spul is atoombom.
Doxycycline WSP, kilo pot, tegen snot.
Baytril 5% flesje injectievloeistof voor snot slachtoffers die echt ziek zijn (3 dagen 0,2 ml p/500 gr kip spuiten)
Betadinezalf voor myasis (zijn die vliegen die zich de kip in vreten) na uitspoelen van de maden wond hiermee insmeren paar dagen plus spuit baytril.
Flubenol poeder, 500 gram bus (ontworm)
esb3, 250 gram (coccidiose)
ORS, tegen uitdrogen als een kip niet wil eten en drinken.
Appelazijn gaat door het drinkwater van groeiers en kwakkelende oudere dieren.

Elke maand 2 dagen karnemelk voor de groeiers en zwakke oudere dieren.

Div. spuitjes met lange tuut voor dwangvoederen of aspirine geven bij leguit of andere pijnlijke verwondingen.
Zware pijnstillers haal ik bij de dierenarts, neem ik de kip mee voor een spuit.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

zeofree

Bericht door hidde » 06-03-2010 14:15

he sigrid,

kan je zeofree ook toepassen in de bestrijding van spinnen.
bij het veel licht om eieren te krijgen krijg ik nogal eens visite (blijvend van spinnen die naast vervuiling ook veel webjes achterlaten .
hierin blijft veel stof hangen .
omdat je via google daar specifiek niets over kan vinden jouw ervaring?

groetnisse
hidde frankena

Trientsje
Berichten: 6
Lid geworden op: 13-06-2010 14:37

Veer luizen

Bericht door Trientsje » 14-06-2010 11:01

Hallo Hidde,

Gister liet je ons zien van de luisjes die de veren aanvreten.
Wij zijn vergeten hoe je dat kan bestrijden en konden het ook niet vinden op de website.
.
Graag horen we dat weer even van je..

Trientsje..
Sinds 2010, houdster van Fryske Hinnen.

Plaats reactie