Sexen kuikens

Algemene informatie friese hoenders
Plaats reactie
Jelle Hendrik
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-03-2016 19:49

Sexen kuikens

Bericht door Jelle Hendrik » 05-04-2016 12:16

Ik heb 10 kuikens van dik 3 weken oud. Ze zitten al bijna helemaal in de veren op hun kop na en krijgen nu hun kam. Vanaf wanneer kun je ze sexen en wat is de beste manier?

Is trouwens een kruising tussen twee zilverpellen, maar er zit toch wat rood in. Ook mooi.
Kunnen ze trouwens al naar buiten?

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

kuikens naar buiten

Bericht door Joop » 05-04-2016 20:50

Hallo Jelle Hendrik,

Als je de verwarming bij de binnenkuikens langzamerhand vermindert en een goede ren hebt waar je ze droog en tochtvrij in kunt houden kunnen ze met 3 weken wel naar buiten. 's nachts nog wel de verwarming aan doen en tijdens koude dagen ook overdag nog bij verwarmen.
De eerste dagen dat ze in hun nieuwe ren zitten hebben ze meestal niet in de gaten waar het nachthok is. Dus dat moet de eerste avonden wel in de gaten houden. Ik doe dat zelf ook altijd op deze manier en dat gaat altijd goed. Ik heb de nachthokjes van de kuikens afsluitbaar gemaakt zodat er geen 'stienmurden' in kunnen komen, want dan ben je in één nacht alles kwijt.

Het sexen is nog niet zo gemakkelijk. Vaak kun je met 3 week aan de kam wel al zien wat het is, maar er blijven altijd twijfelgevallen. Nog een paar weken later wordt het gemakkelijker. De kam van de hennetjes is wat flauw gelig van kleur en die van de haantjes worden wat roder.

Groetenisse, Joop

Plaats reactie