nieuwe ontwikkeling

Algemene informatie friese hoenders
Plaats reactie
hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

nieuwe ontwikkeling

Bericht door hidde » 21-04-2015 21:08

Het dragen van een bontjas is vandaag de dag bijna een misdaad
Toch is er een niche ontwikkeling.
Als kippekenners weet u dat uw kippen ruien
Welke gedachte is er nu niet duurzamer, dan om die veren her te gebruiken.
Pronken met andermans veren.

De Sierkippenbontjas
Afbeelding

S P
Berichten: 23
Lid geworden op: 02-01-2010 16:37

vruchtbaarheid haan en kip

Bericht door S P » 07-03-2016 17:15

goede middag, ik weet niet of ik het juiste onderwerp heb maar een nieuw onderwerp aanmaken lijkt me ook niet de bedoeling. ik had eind oktober nog een broedse kip, 10 eieren eronder gelegd en op 5 november alle 10 uitgekomen. ze zijn nu dus bijna 18 weken. ik heb een geelwit pel haan (groot) van deze leeftijd bij mijn hennen gezet, nu zag ik net dat hij de hennen trede hoe groot is nu de kans dat de eieren bevrucht zijn? of moet de haan eerst ouder zijn zo ja hoe oud? ik hoorde al van joop dat hij voor de fok liefst een haan van een jaar of ouder gebruikt.

en als de hennen van dezelfde leeftijd straks beginnen te leggen zijn deze eieren dan ook meteen bevrucht? of hebben die eerst ook een hogere leeftijd nodig voor ze vruchtbaar zijn? hier zit een andere haan bij uit hetzelfde nest dus ook 18 weken.

graag jullie meningen / ervaringen over de vruchtbaarheid van hennen en hanen

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 09-03-2016 11:22

Bij de hennen gebruik ik de eerste eieren niet,zijn vaak nog klein en ik heb de indruk dat de bevruchting ook minder is.
met hanen heb ik geen ondervinding,ik heb bij mijn friese hanen nog nooit problemen gehad met de bevruchting en ik heb ook wel jonge hanen gebruikt maar hoe jong die waren weet ik niet meer.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 13-03-2016 21:37

Hoi S P,
Zodra de haantjes de hennen gaan treden mag je er vanuit gaan dat ze vruchtbaar zijn. Misschien zijn ze met het treden niet altijd even succesvol door het gebrek aan ervaring het bevruchtingspercentage kan lager zijn. Hennetjes zijn ook vruchtbaar zodra ze gaan leggen. Maar zoals Geart al zei is het beter om even geduld te hebben tot de eitjes wat groter worden om de beste resultaten te halen.

Plaats reactie