veren pikken

Algemene informatie friese hoenders
Plaats reactie
sybrand
Berichten: 3
Lid geworden op: 10-08-2010 13:02

veren pikken

Bericht door sybrand » 24-08-2014 10:32

Ik heb 3 kippen. Hoewel het geen friese kippen zijn, hoop ik dat iemand mij toch kan helpen met het volgende.

De kippen vertonen al een tijd kale plekken, vooral in de buurt van het achterlijf, om de staart. Onlangs ontdekte ik dat dit kwam, doordat ze elkaar daar pikken. Vooral 1 kip lijkt de gebeten hond te zijn.

Wat is hiervan de oorzaak en wat is er aan te doen?

Bedankt voor je reactie.
Groet,

Sybrand Bosma

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

brandnetels

Bericht door Joop » 25-08-2014 19:04

Hallo Sybrand,

Mogelijk is het een teken van verveling. Je zou eens een bosje brandnetels kunnen ophangen, dat zorgt voor wat afleiding.
Ook wordt er wel stukjes piepschuim in de hokken gelegd om de kippen bezig te houden

Joop

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

veerpikken

Bericht door hidde » 27-08-2014 12:10

Beste Sybrand

Je kan de aangepikte plaats behandelen met hertshoornolie.
Dit stinkt allemachtig.
Vroeger gebruikte men ook wel groene zeep.
hertshoornolie haal ik bij de welkoop.
Bij tentoonstellingsdieren niet gebruiken, de donkere kleur van de hertshoornolie
was je bijna niet uit het witte.
Blokken tempex wil ook heel goed
Er blijft niks van over en zelf in de mest vindt je het niet terug.
Vaak is de oorzaak een te kleine behuizing of teveel zon in het hok en of teveel dieren in het hok.
Ook kan je de dieren een zgn brilletje opzetten waardoor de snavel niet helemaal dicht kan en de dieren de veer niet kunnen vastkrijgen met hun snavel
doe je best.

met vriendelijke gr.
Hidde Frankena

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 20-04-2015 19:31

hier de brilletjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pieter87
Berichten: 24
Lid geworden op: 07-08-2009 11:44

Bericht door Pieter87 » 24-04-2015 11:35

Beste Sybrand,

Verenpikken is een lastig probleem. Er zijn al een aantal goede oplossingen aangedragen. Als je legkorrel voert kun je overwegen over te stappen op legmeel. Hier zijn ze langer mee bezig, en dat gaat verveling dan ook tegen. Het kan ook een gebrek zijn aan bijvoorbeeld eiwit.

Waar het door komt is lastig te zeggen, het kan een gebrek of verveling zijn maar ook stress. De laatste twee punten kan komen door een te kleine behuizing, maar dat hoeft niet. Vaak is het eenmaal aangeleerd (en dat kan al in de kuikensfase zijn geweest) lastig af te leren.

Als je de mogelijkheid hebt ze los te laten lopen kun je dat ook nog overwegen. De kippen hebben dan de mogelijkheid zelf dierlijk eiwit bij elkaar te zoeken, en het gaat verveling tegen.

Groeten,

Pieter
Sûnt 2007 hâlder fan Fryske hinnen, Swartbûnt & Reabûnt

Plaats reactie