dioxine in eieren

Algemene informatie friese hoenders
Plaats reactie
hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

dioxine in eieren

Bericht door hidde » 21-03-2014 15:56

beste medefokkers

Eigen schuld, dikke bult?????????
In de friese media wordt veel geschreven over dioxine in eieren.
Vaak wordt gewezen naar de vuilverbranding in Harlingen.
maar......
In heel Nederland wordt in hobbyeieren een dioxinevervuiling gevonden.
Dat komt niet uit het voer.
Naar aanleiding van dioxine vervuiling in Duitsland en Belgie van het voer heeft men toch wel iets geleerd.
Vervuiling van dioxine in eieren zo heeft men wetenschappelijk vastgesteld komt door de bezitter van dit hobbyvee.
Naar aanleiding van de hoge lasten zijn veel gezinnen van aardgas overgestapt op een hout of pelletkachel.
De as wordt vaak opgeslagen in de tuin of als grondverbeteraar gebruikt

In deze as zitten dioxinen,chemische verbindingen, die door wormen worden geconsumeerd.
Het loslopende hobbyvee consumeerd buitenlopend per dier ca 8 gram wormen per dag.
De hiermee opgelopen vervuiling presenteerd zich lastig genoeg in het ei.
Onderzoek leverde op dat het niet in het vet werd opgenomen.
Bij voervervuiling gebeurde dat wel.
In Nederland kan men ervanuit gaan dat het in de winkel aangeboden voer schoon is, men zal echter voorzichtiger moeten zijn met de asresten uit de kachel in de tuin



Hidde

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

Hidde

Bericht door Joop » 22-03-2014 16:25

Je hebt stokers en stokers...............
Het is maar net hoe mensen er mee omgaan. Bij het verbranden van hout komt de CO2, die de boom tijdens zijn groei uit de lucht heeft opgenomen, vrij. Als je deze as op de groentetuin gebruikt zul je juist zien dat op die plekken de groente een stuk groener wordt.
Helaas zijn er ook stokers die geverfd hout en ander huisafval in hun houtkachel verbranden en dan zal er inderdaad giftige stoffen in de as achterblijven. Als kippen daarin scharrelen zal er dioxinevervuiling zijn. Echter dat is vooral een lokaal probleem, veroorzaakt door bewoner zelf, of natuurlijk één van de vorige bewoners van het pand.
Hidde, je conclusie dat deze stof in heel Nederland in de eieren zit is voorbarig, want zolang er geen onderzoek naar is gedaan kun je zo iets niet beweren. Een jaar of 10 terug is er bij een Limburgs onderzoek inderdaad een te hoge concentratie dioxine gevonden, maar dat zegt niets over de eieren van andere percelen, want het zijn juist lokale omstandigheden die van belang zijn.


een gas stoker

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 24-03-2014 10:32

beste Joop,

De GD in deventer doet sporadisch onderzoek naar dioxine meestal van profesionele kippehouders.
De gemiddelde hobbyhouder kan dat organiseren via de dierenarts
En alles wat yn e ljouwerter stiet mat jo net liuwe.
Zelf bij vergisting van hout(een alternatieve verwarmingsbron zonder vuur) komt dioxine vrij.
Dioxine is een omschrijving van een 50 tal chemische verbindingen.
Geverfd hout levert een geringe bijdrage aan die vervuiling
In de tweede wereldoorlog reden autos op houtgas.
Berucht bij branden is de houtgasvorming bij houtrijke gebouwen waardoor brandweerlieden verrast kunnen worden door explosies.
dioxinevergiftiging tasten in het dna eiwitverbindingen aan.
Over de erfelijke gevolgen hiervan is maar weinig bekend.
NA HET LEZEN VAN DIE INFO beslisten mijn vrouw en ik het probleem te verschuiven en de asbak te gebruiken per slot van rekening is die daar naar genoemd.
Geen as meer in de tuin.
Jij als gas(op)stoker voedt de lucht met koolstofdioxyde
in het bosrijke gebied waar je woont wordt dat door bomen weer omgezet in zuurstof
De natuur heeft voor alles bijna wel een oplossing en een wetmatigheid.
Het zijn altijd mensen die dat (bewust of onbewust) onderuithalen.
Maar denk er wel om wat de natuur levert is per saldo niet altijd vriendelijk voor het leefmilieu.

Joop
Berichten: 108
Lid geworden op: 09-05-2009 19:50

conclusie

Bericht door Joop » 24-03-2014 19:42

Blij dat je het nu zelf ook schrijft dat zelfs bij professionele bedrijven slechts zelden onderzoek wordt gedaan en bij hobby fokkers dus zeer, zeer zelden. Je conclusie dat 'In heel Nederland wordt in hobbyeieren een dioxinevervuiling gevonden' was dus inderdaad voorbarig. Daar heeft de LC helemaal niets mee te maken.

Joop

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 26-03-2014 17:36

In de profesionele kippenwereld is bekend dat buitenlopende hennen dioxine in hun eieren stoppen.
Daarom is dat bij hobbybezitters die de dieren hebben buitenlopen altijd zo.
De profesionele houder heeft ze daarom binnen zitten omdat aan die eieren een bepaalde hoeveelheid teq(is meting van dioxine) wettelijk wordt voorgeschreven.
Zitten ze daarboven dan dienen ze uit de handel te worden genomen.
Bij hobbyhouders werkt dat duidelijk anders en ze eten er ook nog lekker van.
In hun naiviteit denken veel mensen dat scharreleieren gezonder zijn.

DUS NIET

Joop jij gelooft nog in sprookjes, ik niet meer.
Voor ca 30 euro controleert de gd een ei volgens mij zitten die van mij,maar ook die van jou vol dioxine omdat ze buitenlopen.
Zeker die van Geart want die lopen ook nog in een bosrijke omgeving.
Als ik jullie was ging ik verhuizen naar de greidhoek, allemaal gras en kievitseieren

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 27-03-2014 11:15

Complexe materie, het nieuws lijkt bij de "normale" consument wat uit de lucht.
Doordat Geart zijn kippen op een grote zandbak(met opgebracht zand) heeft lopen denk ik dat het met de dioxines wel meevalt.

Wageningen heeft een aantal jaren terug hier al het eea over geschreven, heb het ook naar Sikke gestuurd om er zijn voordeel, en de fhc leden, mee te doen.
http://www.levendehave.nl/sites/default ... %20met.pdf

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

dioxine in hobbykipeieren

Bericht door hidde » 14-11-2014 11:49

Harm en Joop

Voor jullie een Verassing voor mij een bevestiging van hetgeen ik hier al eerder schreef.
Ik heb het over de voorzijde van de LC van vrijdag 14 november.
De onderzoeker schrijft in zijn eindconclusie dat hij de dioxinevervuiling eerder in het rijnmondgebied verwachte dan in het gelderse bosgebied waar gemiddeld de grootste vervuiling is geconstateerd.
Joop toch maar geen caken meer bakken en toch maar eens nadenken over nieuw zand op het erf of verhuizen?
Je ziet maar ik heb de LC op waarde(na jouw advies) ingeschat en vind het mooi dat ze het zo met me eens zijn.
Zij geloven ook niet (na wetenschappelijk onderzoek)meer in sprookjes.
De dioxine bommen dus niet meer te koop zetten, haal ze maar bij Geart,die heeft al schoon zand.
Ik moest even prikkelen Joop,maar vraag me nu ook af of kippen in een met spaanders gedekt hok nu wel zo'n goede oplossing is.
Eieren in de winkel kopen is missschien wel een goede oplossing.
Afbeelding

Plaats reactie