foto,s van koekoek hanen

Algemene informatie friese hoenders
Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 06-11-2013 12:06

Hidde ik weet waar je op doelt, maar komt dat overeen met wat er in de standaard staat.
Ik heb zelf de standaard niet maar heb hem wel eens gezien bij een keurmeester en voor zover ik het nog weet staat daar niet wat jij denkt dat er had moeten staan.
Als het lukt vraag ik Klaas vrijdag of hij mij dat kan laten zien en anders vraag ik een andere keurmeester

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

koekoekkleur

Bericht door hidde » 06-11-2013 13:41

Geart,

Het is niet de standaard die de kleur aangeeft,maar de speciaalklub.
bijv de zwarte fries heeft ook een andere kleur dan in de standaard,
die discussie hebben we al gehad.
Het complot waar het nu omdraait is dat Klaas vd Hoek als bestuurder heeft bepaald dat in de nieuw entente de basis de zwarte koekoekskleur geeft.
Dat is niet besproken in de friese fokkersrondte.
de Klaas die Harm zijn zwartekoekoekkleur gaat beoordelen is Klaas v.d.Hoek.
Hoe kan die een vrijblijvend en neutraal oordeel geven???????
Binnen deze discussie, die dat eigenlijk niet is, is het ook nog zo dat de technische commissie (Harm)ook die kant op denkt.
Hoe kan de fokker nu nog zijn eigen mening bepalen als die de indruk krijgt,dat dit erdoor wordt gedrukt,terwijl de historische omschrijving geen enkele twijfel geeft over de kleur.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 06-11-2013 14:58

Hidde wat jij aandraagt kan ik geen oordeel over geven ik ben daar niet bij betrokken geweest.
Klaas gaat dat volgens mij echt niet alleen doordrukken zo jij het noemt.
Bovendien is hij gekozen bestuurslid dus heeft steun van zijn speciaal club.
De speciaal club doet voorstellen om de standaard aan te passen.
De standaard is ten allen tijden lijdend.
Dit zijn volgens mij de regels.
Dat er mening verschillen zijn over hoe nu de standaard er uit hoort te zien hoort dus thuis in de speciaal club en de speciaal club hoort aan te geven waar men voor staat.

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 06-11-2013 16:33

Ik spreek hier mijn voorkeur uit ja en spreek namens mijzelf en niet als FTC(waar ook nog twee andere leden inzitten). De standaard van koekoek is volgens mij nogal eens gewijzigd. Dat het in het oude boekje is beschreven zal ik niet ontkennen, dat dat nu leidend is ben ik het niet mee eens. Een ras evolueert en vroeger(met minder kennis van genetica) zijn er ook wel eens fouten gemaakt. De fokkers bepalen de richting en daar leven er nogal wat verschillende idealen volgens mij. De standaard was/is daar nogal gebrekkig in.

Trouwens, van Gink tekende ze een hele tijd geleden als volgt:

Afbeelding

Naar mijn weten was dat in dezelfde tijd als het Fryske hinnen boekje, wie had er dan gelijk?

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

koekoekskleur

Bericht door hidde » 07-11-2013 15:53

Harm,

a Van Gink was geen lid van de fhc

b gerelateerd aan de tekening van byv. de gele haan op de site van de friese hoenderclub hebben wij over 60 jaar weer een probleem

c vergis je niet over de kennis van erfelijksheidleer kijk bijv. maar eens in de boeken van Houwink uit 1914 (4 delen)dat was al voor de oprichting van de fhc in 1922

d ik ben al bijna 45 jaar lid van de fhc en in die tijd is de koekoekkleur niet verandert.soms is oud zijn ook een voordeel.

e een eigen mening hebben moet,maar niet met oneigelijke argumentatie

De waarheid mag wel met een weegschaal worden afgewogen.

Ook het recente boek us fryske hinnen samengesteld door dhr vd.Hoek ,Oosterhaven,Oostenburg,Westendorp en Nicolai van 1999 vermeldt voor de kleur een licht blauwgrijze ondergrond met drie of vier donker blauwgrijze dwarsbanden.
Als flater wordt aangegeven te donker gekleurd(blz. 53)
soms denk ik dat keurmeesters die boeken niet lezen,maar ja die reageren niet in dit forum of zouden ze niet durven???

Hidde

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 08-11-2013 14:30

Hidde in de standaard staat zwart en niks over blauw.
Ik krijg de standaard binnen kort dan kan ik die hier wel plaatsen.
De standaard is leidend voor een keurmeester en niet een boek van wie dan ook.
De standaard verandert wel eens iets in de loop der jaren.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

standaard

Bericht door hidde » 09-11-2013 11:09

Geart,

de standaard omschrijft koekoek opdezelfde wijze als in het gele boek van 99
Het is bijna letterlijk overgenomen.
Ik heb de standaard.

Hidde

Harm2
Berichten: 211
Lid geworden op: 11-05-2009 15:38

Bericht door Harm2 » 09-11-2013 22:38

Het schijnt dat de standaard begin dit jaar enigszins in veranderd. Klaas M heeft hier een mail over rondgestuurd om dit aan te kaarten begin dit jaar. De huidige standaard gaat inderdaad uit van "grijszwarte grondkleur onderbroken door lichtgrijze tekening"

De tekening aanhalen van de zandgele op de site is een drogreden. Dit is een paar jaar terug gemaakt door een niet fokkend persoon en de enige reden dat het nooit is aangepast is puur en alleen omdat tot nu toe niemand zich aangesproken heeft gevoeld om dit te maken. (inc. mijzelf).

Te donkere koekoek is een fout, helemaal eens. Maar een koekoek op basis van blauw (en dat lees is als genetisch en niet als datgene wat we zien) zou in mijn ogen de doodsteek zijn voor de kleur omdat er veel meer uitval is. Iets wat mensen niet willen. Een intermediaire vererving van een kleur is niet bevorderlijk voor de fok van een kleur anders waren de blauwen ook wel meer gefokt.
Nu is dat uiteraard niet de reden om het "zwart" aan te houden maar met het oog op de toekomst en ook gezien de mogelijkheden met deze "zwartkoekoek" denk ik dat het er goed op staat.

Geart
Berichten: 272
Lid geworden op: 09-05-2009 13:44

Bericht door Geart » 10-11-2013 10:38

Harm is dat dan behandelt in de jaar vergadering van de friese hoenderclub.
En jij als TC lid moet dat zeker weten.

hidde
Berichten: 153
Lid geworden op: 30-09-2009 18:39

Bericht door hidde » 12-11-2013 14:27

Geart,

Harm verwart gestreepten met de koekoektekening.
die mogen inderdaad donkerder zijn hetgeen op zijn eigen foto is te zien.
Houwing verbaasde zich in 1914 al over het feit dat deze kleur niet gestreept koekoek werd genoemd.
Van Gink de tekenaar gaf in het boek van Houwink de goudpel als gestreept aan het was een prachtige tekenaar,maar over de betrouwbaarheid van de tekeningkleuren heb ik mijn twijfels.

De tekening van de gele is geen drogredenen,die is niet correct getekend en daar worden al drie jaar vragen over gesteld.
Harm verwijst ook naar een tekening van de koekoek terwijl zijn fotos aan duidelijkheid niks te wensen over laat over de kleur.(de goeie dan)

In de kippenkleuren wordt grijs blauw genoemd.
grijs is dus grijsblauw en niet zwartgrijs, want het is grijs of het is zwart
zwartgrijs is geen kleurbenaming.
De verwarring omtrent gestreept en koekoek wordt alleen maar versterkt.
De standaard is er om keurmeesters bijstand te geven omtrent de kleur.
ik vind het dan ook absurd,dat daar zonder kennis van de leden een beslissing wordt genomen door iemand die ze zelf niet fokt.

En Geart in de standaard wordt ook blauw als gezoomd aangegeven terwijl de friese blauwe toch echt ongezoomd hoort te zijn.
Harm vindt het lastig om het verhaal met mijn mening te respecteren,maar in zijn verhaal heb ik geen overtuiging kunnen vinden om de verandering van kleur te rechtvaardigen,terwijl ik voldoende redenen heb aangegeven.
ik ben van mening dat er binnen de fhc over de kleuren maar eens een
discussie moet komen over de juistheid van de kleuren en dan heb ik het nog niet eens gehad over zwartbont en geeelwitpel.

Plaats reactie